Långcykling På två hjul genom världen

Svara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-10-09, 05:27
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu
 
Inlägg: 1 909
Karta som anger 2+1-väg

Jag känner till att man kan välja "Antal körfält" på Trafikverkets karta.
https://www.imdb.com/title/tt2 ... ref_=nv_sr_2

Men eftersom den anger antal filer för varje körriktning separat och linjerna är tunna måste man förstora upp rätt mycket för att se att det är både en blå och en röd linje (2 och 1 fil) och det är svårt att få överblick.

Finns det nån bättre karta som mer tydligt markerar dessa sträckor? Behöver inte alls vara detaljerad annars.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-10-09, 06:56
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 525
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Jag känner till att man kan välja "Antal körfält" på Trafikverkets karta.
https://www.imdb.com/title/tt2 ... ref_=nv_sr_2

Men eftersom den anger antal filer för varje körriktning separat och linjerna är tunna måste man förstora upp rätt mycket för att se att det är både en blå och en röd linje (2 och 1 fil) och det är svårt att få överblick.

Finns det nån bättre karta som mer tydligt markerar dessa sträckor? Behöver inte alls vara detaljerad annars.
Vad har länken med saken att göra?

HåkanF
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-10-09, 08:08
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad
 
Inlägg: 264
Jag misstänker att DoktorGlas ska åka till ”snikmotorvägarnas” förlovade land dvs. Norrland... 😄

Landet där infrastruktursatsningarna på vägar o järnvägar budgeteras enligt ”snik” budget. Och värre ska det bli. Höghastighetståg i söder kostar att bygga. Under tiden sitter folk traditionellt fast på järnvägen när det är stopp på den enkelspåriga delen. På 2:1 vägarna skapas köerna bakom tradarna. När väl det blivit en sträcka dubbelfiligt står där en polsk semi-trailer tvärs över båda filer i halkan i backarna. 😂
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-10-09, 09:00
thureb thureb är inte uppkopplad
 
Inlägg: 17 815
Trafikverkets hemsida innehåller en hel del info men kan vara svår att hitta på.
Vägdatabasen når man på https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Där kan man få infon TS hänvisar till bild 1 nedan.

Ett alternativt sätt är att söka på vägslag. Bild 2

Ytterligare ett är vägbeläggning. Där kan man få info om när vägen lagts om på 2:1 väg. Bild 3 https://pmsv3.trafikverket.se/ ... SokView.aspx

Hastighetsgräns är en annan bra valbar parameter. Som cyklist på långtur undviker jag allt som har hastighetsgräns >70 km/h. Att cykla lite på grusväg också ger mervärde på turen. Bild 4.

Thure




Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-10-09, 13:52
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu
 
Inlägg: 1 909
Citat:
Ursprungligen postat av majjen Visa inlägg
Vad har länken med saken att göra?
Ingenting. Hade nåt annat än jag trodde på klippborder. Avsikten var att posta länken som thureb la in. Sorry.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-10-09, 14:07
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu
 
Inlägg: 1 909
Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Ett alternativt sätt är att söka på vägslag. Bild 2
Jo, men där är inte 3+1 med, vad jag kan se.

Citat:
Ytterligare ett är vägbeläggning. Där kan man få info om när vägen lagts om på 2:1 väg.
Den hade jag hittat. Men det gäller ju bara om det gjorts de senaste 2 åren väl?

Citat:
Hastighetsgräns är en annan bra valbar parameter. Som cyklist på långtur undviker jag allt som har hastighetsgräns >70 km/h.
Nja, det gör inte jag. Vi har 90-vägar härikring som är bra och säkra att cykla på. På en är vägrenen bred som ett normalt körfält. Får lätt rum en hel bil där. Känner ingen oro alls där. En del långsammare väger saknar vägren och pendlare buskör, läskiga som sjutton.

Pja, man kan ju alltid använda Google Maps street view. Men visst vore det fint med en karta som gav lite vägledning. Man kanske skulle maila trafikverket och påminna om oss cyklister.

Senast redigerad av DoktorGlas den 2019-10-09 klockan 14:18
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-10-09, 14:15
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu
 
Inlägg: 1 909
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsstjärnan Visa inlägg
Jag misstänker att DoktorGlas ska åka till 2+1 smalt KF, nyligen åtgärdade (<=2 år)
Nejdå, inte så långt alls. Norrland? Där är det väl BACKIGT? ;-o)

Egentligen kommer sig min fråga av att jag nyligen på en c:a 25 mil lång bilresa i mellansverige (som passagerare), i trakter där jag inte varit på länge, noterade att en stor del av sträckan var 2+1. En väg jag faktiskt kunde ha tänkt mig som ett alternativ om jag skulle ha cyklat och inte ville åka omvägar. Då insåg jag att jag inte visste nåt lätt sätt att identifiera de här otäcka vägarna.

Om man planerar en verklig resa får man väl sitta och zooma in bit för bit av vägen på vägverkets karta. Men om man bara sitter och drömmer lite allmänt sådär vore det inte fel att lätt se områden utan 2+1-otyg. Likaså om man inte vill plotta en bestämd rutt innan man åker utan vill ta det lite på en höft.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-10-09, 14:28
thureb thureb är inte uppkopplad
 
Inlägg: 17 815
Anledningen för mig att avstå 90-vägar är främst buller från bilarna.

Men det är också rejält otrevligt när stora breda långtradare dundrar förbi t ex i mötes och omkörningssituationer.

Thure
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-10-09, 15:03
thureb thureb är inte uppkopplad
 
Inlägg: 17 815
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Jo, men där är inte 3+1 med, vad jag kan se.
Syns lite dåligt på skärmdumpen som blir suddig här på Utsidan men direkt på Trafikverket ses en skillnad mellan motortrafikled och övriga vägslag så att man kan förstå var cykling är förbjuden och eller farlig/olämplig.

Thure
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-10-09, 18:27
zebulah zebulah är inte uppkopplad
 
Inlägg: 5 160
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg

Nejdå, inte så långt alls. Norrland? Där är det väl BACKIGT? ;-o)

Nja Norrlandskusten är inte speciellt backig förutom en del backar vid Höga kusten och det är där 2+1-vägarna i Norrland huserar. Vid kusten alltså inte Höga kusten enbart.

Lite off-topic men Trafikverket föreslog för några år sedan på fullaste allvar att göra E10 mellan Töre och Kiruna till 1+1-väg dvs en fil i vardera riktning med mitträcke mellan. En kort sträcka på sisådär 30 mil. Omkörningar av långtradare (och jag lovar att det finns mååååånga sådana som kör mellan Sverige och Norge) skulle inte vara något problem eftersom de frivilligt skulle sakta in och svänga av på speciella omkörningsfickor. Undrar om de hoppades att husvagnar och husbilar också skulle göra det. Och Muorjevaara-backen som fortfarande ställer till det för långtradare när det är halkigt tyckte de uppenbarligen inte skulle vara något problem.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-10-11, 20:47
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu
 
Inlägg: 1 909
Vi gjorde det så ofta det gick. Körde med släp nämligen så vi stoppade ju upp trafiken.

Det borde finnas statistik över olyckor på olika typer av vägar. Har en känsla av att det är fler på 2+1. Motorcyklister hatar dem också förresten, rädda att komma emot mitträcket. Jag förstår det. Tycker det känns som marginalerna är ruskigt små även i en bil. Om t.ex. ett djur kommer ut på vägen och man automatiskt vrider på ratten, då är det nog klippt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-10-11, 21:40
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad
 
Inlägg: 264
Norrland

Ca 60 % av Sverige
Ca 10% av landets befolkning
Ca 3.5 % av budgeterade infrastruktursatsningar.

Landsdelen har en betydande del av exportindustrin, energiförsörjningen, gruvnäringen. Nu också utsedd till att bli en vindmarkspark till energibehoven i söder.

I Norrland hafva vi ett Indien. Axel Oxenstierna, 1583 - 1654.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02.


 

Logga in

Tips!