Fototeknik Teknikfrågor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-10-03, 15:26
Hostan96 Hostan96 är inte uppkopplad

Liten kamera för filmning

Hej! Jag är på jakt efter en liten kompakt kamera för att kunna filma när man är ute och vandrar. Jag vill gärna att den ska kunna filma i 4k och ha optisk bildstabilisering. Är de fortfarande GoPro som gäller eller finns det bättre numera? Jag vill helst inte ha super mycket vidvinkel, men har inte heller behov av zoom. Tacksam för tips!
Svara med citat
Gammal 2019-10-03, 18:35
thureb thureb är inte uppkopplad

Bara film eller både film och foto? Hur mkt vidvinkel? Skall kameran ha display för playback och live view?

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 08:27
MarkusF MarkusF är inte uppkopplad

Jag gillar min Ricoh WG-30 och har därför börjat snegla på Ricoh WG-M1 för mer filmning. Har dock inte testat den, så jag vet inte vad den går för. Är lite skeptisk till för mycket vidvinkel, för det stör mig när kanterna bågnar, men den här går att ställa in på olika vinklar.

https://www.kamerabild.se/nyhe ... i-160-grader
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 09:12
tobbedj tobbedj är inte uppkopplad

Sonys lilla actionkamera FDR-X3000 har optisk bildstabilisering och är i övrigt liten och lätt. Den har inte lika många olika tillbehörsfästen som GoPro, men den har andra trevliga egenskaper, exempelvis ingång för extern mikrofon, stativgänga direkt i huset (som är vädertåligt). Vill man vara helt säker vid blöta förhållanden så kan man ju alltid använda undervattenshuset.

Bildkvaliteten i 4K är mycket bra, liknar mina större Sony-kameror FDR-AX100 och FDR-AX53 väldigt mycket.
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 11:15

Bra råd ovan.

Ambitionsnivån och målgruppen är viktig vad det gäller film. Vem skall titta?

Filmning kräver betydligt mera av redigering än stillbilder. Ljudet blir ofta onjutbart utan extern mikrofon med luddstrumpa utanpå till följd av vindbrus.

På långturer i varje fall på vintern bör man ta hänsyn till att filmning ställer betydligt högre krav på batterikapacitet än stillbilder.

Med begränsad ambitionsnivå och om det mest är frågan om dokumentation till dig själv och familjen samt dina kamrater så är det rimligt att använda en kompaktkamera t ex en väderskyddad Olympus TG-6 eller en icke väderskyddad kompakt från Panasonic eller Sony. Dessa kameror tar också hyfsade stillbilder. En nackdel med den interna mikrofonen hos de flesta kompakter är att det blir störande biljud vid zoomning och på vissa kameror även av autofocus.

Vill du ha bra ljud kan du antingen välja en kamera med ingång för extern mikrofon eller spela in ljudet separat med t ex utrustning från Röde se https://www.scandinavianphoto.se/ljud

Moderna smartphones har hyfsad videofunktion om ljusförhållandena är adekvata. Finns lösningar för extern ljudinspelning eller sladd till extern mikrofon även där.

För videoredigering behöver du i första hand en dator med ett enkelt videoredigeringsprogram t ex Microsofts lättanvända Movie Maker som tidigare var gratis numera kan man ladda ner snarlika program gratis se t ex https://pcforalla.idg.se/2.105 ... eoredigering

Vill du dela dina filmer så kan du t ex använda Youtube eller Vimeo. Facebook ger normalt inte lika bra kvalité som youtube och vimeo brukar var bättre än youtube både vad det gäller bild och ljud.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 12:20
Hostan96 Hostan96 är inte uppkopplad

Tack för alla bra råd och tips!

Den måste ha display tror jag, för om man ska använda sin telefon för att se om man får en bra vy kommer jag inte orka hålla på. :-)

Jag kommer med största sannolikhet att lägga på musik på filmerna, så mikrofonkvalitén är mindre viktig.

Stativgänga direkt i huset låter som en bra sak, då kan man ju ha med sig ett litet ministativ.

Sen det här med vidvinkel, så håller jag med om att man inte vill ha för mycket av det, men det är ju trevligt om det går att ställa in.

Jag får fundera vidare helt enkelt. :-)
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 14:15

Citat:
Ursprungligen postat av tobbedj Visa inlägg
Sonys lilla actionkamera FDR-X3000 har optisk bildstabilisering och är i övrigt liten och lätt. Den har inte lika många olika tillbehörsfästen som GoPro, men den har andra trevliga egenskaper, exempelvis ingång för extern mikrofon, stativgänga direkt i huset (som är vädertåligt). Vill man vara helt säker vid blöta förhållanden så kan man ju alltid använda undervattenshuset.

Bildkvaliteten i 4K är mycket bra, liknar mina större Sony-kameror FDR-AX100 och FDR-AX53 väldigt mycket.
Låter intressant. Hur mycket dator behöver man för att redigera i 4K?

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 14:41
tango tango är inte uppkopplad

När du är nere på några alternativ och vill läsa tester så brukar jag läsa www.dpreview.com och www.dcrainmaker,com

Har själv föregångaren från Sony FDR-X1000VR som är elektroniskt stabiliserad. Finns youtube klipp som jämför denna mot 3000 sida vid sida.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 15:25
exposedpaths exposedpaths är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Låter intressant. Hur mycket dator behöver man för att redigera i 4K?

Thure
Jag har en laptop med core i7 (HP Spectre, Gen 8, 3.1 GHz) och snabb SSD. Även då är det ibland långsamt att redigera 4K-video.
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 15:44
tobbedj tobbedj är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hostan96 Visa inlägg
Tack för alla bra råd och tips!

Den måste ha display tror jag, för om man ska använda sin telefon för att se om man får en bra vy kommer jag inte orka hålla på. :-)

Jag kommer med största sannolikhet att lägga på musik på filmerna, så mikrofonkvalitén är mindre viktig.

Stativgänga direkt i huset låter som en bra sak, då kan man ju ha med sig ett litet ministativ.

Sen det här med vidvinkel, så håller jag med om att man inte vill ha för mycket av det, men det är ju trevligt om det går att ställa in.

Jag får fundera vidare helt enkelt. :-)
Kameran kommer med en fjärrkontroll som har en liten färgskärm. Dessutom kan du med en Sony-app koppla kameran via WiFi till en Android-lur eller en iPhone.
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 18:21
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av exposedpaths Visa inlägg
Jag har en laptop med core i7 (HP Spectre, Gen 8, 3.1 GHz) och snabb SSD. Även då är det ibland långsamt att redigera 4K-video.
Redigerar man inte film i arbetsminnet så är det inte mera RAM man då behöver? Eller jobbar man direkt mot disk?

/Patrik, som inte redigerar sina filmer
Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 19:02
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Skulle tro att mkt RAM är viktigt, ja.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.

Logga in