Klippor och stup över 30 meter

Hej! Ursäktar för dubbelpost men vill bara be om lite mer hjälp här i och med att den här delen av forumet är så mycket mer aktivt. Om Admin ser det som olämpligt så får denne slå ihop eller radera den här tråden..

Hej!
Vi är några stycken som verkar för laglig base-hoppning i Sverige.
I skrivande stund har vi några "privata" klippor som hoppare vet om i deras närområden, men eftersom vi är relativt få hoppare i vårt långa land så tänker vi att det måste finnas långt många fler (och förhoppningsvis bättre) stup!

Hittills har vi fått in några tips från andra flygare och klättrare så som Borgahällan, Rautas och Skierfe (som redan är hoppade) men även Njupeskär, Rankesnipan, Rankleven, Hammarstrand, Hoverbereget, Stadsberget och Drommen.
Nu var vissa av dom väldigt höga klippor men egentligen är allt som är definitivt vertikalt och över 30m intressant. Dom klippor vi hoppar nu är mest runt 40-60m men även ett och annat grustag med hyllor runt 25.

Säger det redan nu eftersom jag vet att det kommer komma frågor kring det:
Ja det går hoppa så lågt, men det kräver år av erfarenhet och teknik. Varför? Ja du, det kan liknas mer med klippdykning än base hoppning, i vilket som är det roligt! :)

Kom också ihåg att det är långt många fler faktorer som ska stämma in för att det ska vara hoppbart, där landningen är fylld av trän idag kan bli ett hygge i framtiden, därför är det viktigt att ha ett öppet sinne och komma med så många tips som möjligt!
Även andra ställen så som gruvtag får hoppas om man förklarar regelverket och frågar snällt, brukar inte vara något problem när dom inser att vi vet vad vi håller på med och inte är galna.

I gengäld för tips kan jag uppdatera tråden om någon klippa blir hoppad :)
 
Hykieberget kanske? Det är runt 100 meter som högst.

Hur funkar det egentligen med tillstånd för denna typ av aktiviteter dock?
 
Hykieberget kanske? Det är runt 100 meter som högst.

Hur funkar det egentligen med tillstånd för denna typ av aktiviteter dock?

Det kan väl aldrig behövas ett tillstånd för att hoppa från en klippa. På Trollväggen i Norge så har man ju haft problem med ex antal omkomna base-hoppare. Det har man löst genom att helt enkelt förbjuda hoppning där.
Men nått förbud finns väl inte här i Sverige och då är det väl bara att hoppa.
 
Ja exakt , ha finns ju exempel på folk som sommarbadar från höga hoppbara broar på så där 20m som ju är hanterbart

Då har dom stått på räcket och sen helt plötsligt hörs sirenader.

En berättade att helt plötsligt stod 2 civilklädda och 2 uniformerade
vid räcket och började prata med han och sa "hoppa inte"

Han fattade inte grejen utan sa bara "ska visst hoppa" o sen hoppade han och simma til sina kompisar och fortsatte grillkvällen efter alla hoppat.

Det visade sig att man dragit fullt suicidelarm på detta med poliser på bron och vattendykare nedanför med båt....och killarna hade bara haft en badkväll...

Blev ju naturligtvis inget av detta sen
 
Några mil sydöst om Gäddede i norra Jämtland ligger Kalberget som har en imponerande sydvägg.
Skulle tippa på att väggen är ett par hundra meter hög.
 
Det kan väl aldrig behövas ett tillstånd för att hoppa från en klippa. På Trollväggen i Norge så har man ju haft problem med ex antal omkomna base-hoppare. Det har man löst genom att helt enkelt förbjuda hoppning där.
Men nått förbud finns väl inte här i Sverige och då är det väl bara att hoppa.

Nä, kan dock vara bra att ringa räddningstjänsten innan så dom vet att det inte är nå galningar ute, gäller egentligen för alla andra sporter också så som paragliding och klättring.

Trollväggen är speciell då dess utformning gör att eventuell räddningsinsats är både svår och farlig där, tvärs över dalen är det bara att hoppa :)

Hur ser det ut på klätterställen runt om i Sverige? Sett en hel del leder runt 30-60m, 27crags skulle varit utmärkt databas för oss att kika igenom men tyvärr så ser man ju inte vertikalhöjd där..
 
Fjällen

Det måste ju finnas flera ställen i fjällen där det finns klippväggar eller vertikala sektioner över 30 meter. Storsylen och Helagsfjället har ju båda en (nästan) vertikal sida på några hundra meter.
 
Finns många ställen i Sarek, men ofta är landningen en glaciär. Exempelvis tjågnåris, sarvatjåhkkå, nordtoppen, mm mm
 
Det måste ju finnas flera ställen i fjällen där det finns klippväggar eller vertikala sektioner över 30 meter. Storsylen och Helagsfjället har ju båda en (nästan) vertikal sida på några hundra meter.

Finns många ställen i Sarek, men ofta är landningen en glaciär. Exempelvis tjågnåris, sarvatjåhkkå, nordtoppen, mm mm

Jo Storsylen har jag själv funderat på, blir lite meckigt att ta sig dit med grejer för att klättra, mäta för att sen kanske få hoppa bara (som rös av fjälltrakterna). Men ska dit och vandra med tösen så tänkte iaf göra som gamla goda tiden och slänga lite pinnar.
Var i Drommen igår faktiskt, hitta ett ställe jag man kan hoppa på men inget frittfall och landning får bli med röjarkängorma, men en svensk klippa är en svensk klippa! 😅

Nån som har nå info om klippan i Hammarstrand? Säg vara 60m hög med vertikalt överhäng på 40m. Även fått tips om Simonsberget utanför Nyköping men hittar inte så mycket om det. Tansvägga mellan Borlänge och Ludvika är en tredje...

Kanske bara ska posta samtliga jag fått höra om så får den som kan fylla i. Får sammanställa en lista när jag kommer hem
 
Vet inte exakt höjd och exakt var men om du kör från E6 mot kungshamn så passeras några riktigt höga lodräta stup. De jag tänker på finns på vänster sida av vägen.
 
Listan på alla väggar jag fått tips om, i bokstavsordning:
Bistaberget - Nyköping
Brattberget - Sundsvall
Hallinden - Lysekil S
Helagsfjället
Hykjeberget - Älvdalen
Hällers - Lysekil S
Högklint - Visby
Kalberget - Gäddede
Kulstaberget - Hammarstrand
Luobákti - Torneträsk
Låddepakte -Sarek
Rankleven - Erikslund
Ränkesedsnipan - Ränkesed
Sarvatjåhkkå
Simonsberget - Nyköping
Skierfe - Sarek (Hoppad)
Stadsberget - Hammarstrand
Sylarna
Tansvägga - Mockfjärd
Tjågnåris
Vinternberget - Dingle
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...