Dovrefjell med små barn? Eller alternativ?

Ska just planera nästa veckas fjälltur med familjen och har siktet på Norge. Vi är två vuxna med tre barn 7, 5 och 1 år som tänkte vara iväg 4-6 dagar. Eftersom jag bär minstingen på ryggen i sjal behöver vi slimma packningen och lämna tältet hemma. Barnen är i god form och vana vid att gå men för en flerdagarstur vill vi hålla oss under milen varje dag. Nu söker vi alltså idealiskt 3-4 hyttor med korta avstånd mellan sig och har i kartläsandet fastnat för Dovrefjell.
Grundtanken är att vandra snöheim -åmotdalshytta-reinheim-kongsvold. Är det någon som har vandrat här och kan rekommendera eller avråda från turen med små barn?
Eller finns det andra alternativ i samma område? Eller i något annat relativt sydlig område? Vi reser sannolikt med bil så är relativt rörliga, men kan tänka oss att starta o sluta på olika platser om det går att ta buss/tåg däremellan!
 
Hej,
avstånden är längre än en mil. Jag startade från Kongsvoll tågstation till Reinheim och det är 16 km vad jag minns, lättgången. Jag gick visserligen lite vilse så för mig blev det ännu längre. Rätt många stigar att välja på när man kommer ovanför trädgränsen. Hur som helst kommer man från motsatt håll är risken mindre att gå fel.
Från Reinheimhytta till Åmotsdalhytta är det 12 km den lätta vägen. Jag gick en annan väg som var lite svarare, skulle inte gå med barn där. Från Snöheim till Åmotsdal har jag inte gått, menar du via platon, nedanför toppen Snöhettan? Isåfall är det en lång sträcka eller så finns det en väg jag inte vet om. Har inte kartan framför mig.
Det sägs att Rondane NP är lättare men har inte vandrat där, blir kanske av i år.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Oj, då kanske vi får tänka om!
Ut.no anger 9 km mellan reinheim och åmotdalshytte. Och 2-3 timmar för en vuxen. Men det kanske är optimistiskt räknat... Vår tanke är att börja med den korta sträckan (5 km?) mellan snöheim och reinheim. Sen ligger vi nog kvar vid reinheim om det kändes som en lagom lång distans, och om barnen har mer krut i benen blir det att fortsätta vidare.
Sträckan reinheim-kongsvoll ser vi som bonus om alla känner sig starka på hemvägen, annars blir det vägen tillbaka till snöheim.
Men hur känns landskapet? Är det väldigt hårt och kargt, eller finns det lite mjuka fjällhedar och bäckar också?

Tyvärr har stugorna i Rondane längre avstånd, så alternativet är att åka till hardangervidda.
 
Vi passerade där för drygt 15 år sedan och bodde över bed and breakfast på en fäbod i ett hus från 16 eller 1700-talet. Fick tag i logit via nån hemsida bo på bondgård. Bilväg med bompeng ända fram. Kunde kanske vara lämpligt basläger för er.

Jag tycker att basläger med eller utan tält är det som gäller med tre mindre barn. Man kan ju flytta baslägret några kilometer efter ett par dagar.

Thure
 
Det verkar som att det blir lite av basläger vid Reinheim, så står vi över Åmotdalshytte. Både vi vuxna, men särskilt barnen gillar verkligen att vandra mellan olika nattläger. Just det här året står vi också över tältet, både pga vikten men framförallt för att minstingen emellanåt ska kunna springa på platt golv som han är van. Och bil hela vägen fram vill vi absolut undvika, lite av värdet på den här turen ligger i isoleringen :)
 
I motsvarande situation med tre barn i förskoleålder fick vi båtskjuts med två andra familjer på ett vattenmagasin i Norge "Gråsjøen" till en plats några km norr om Trollheimshytta.

Passade mig bra då jag hade en knäskada den sommaren.

Thure
 
Oj, då kanske vi får tänka om!
Ut.no anger 9 km mellan reinheim och åmotdalshytte. Och 2-3 timmar för en vuxen. Men det kanske är optimistiskt räknat... Vår tanke är att börja med den korta sträckan (5 km?) mellan snöheim och reinheim. Sen ligger vi nog kvar vid reinheim om det kändes som en lagom lång distans, och om barnen har mer krut i benen blir det att fortsätta vidare.
Sträckan reinheim-kongsvoll ser vi som bonus om alla känner sig starka på hemvägen, annars blir det vägen tillbaka till snöheim.
Men hur känns landskapet? Är det väldigt hårt och kargt, eller finns det lite mjuka fjällhedar och bäckar också?

Jaha, är det bara 9 km mellan Reinheim och Åmotdal, vet ej varifrån jag har fått siffran 12 km. Då är det görbart för er.
Jag tycker ofta det är svarare att vandra i Norge, jag menar de ange något som lätt vad vi i Sverige skulle klassa som lite svarare. Det kanske bara är jag som upplever det så.
Precis som med skidbackar, det som klassas som en röd backe i Sverige är en blå i Österrike.

Första bilden visar Reinheimstugan
Andra bilden utanför Reinheimstugan
Tredje bilden även den utanför Reinheimstugan
Fjärde bilden några km innan Reinheimstugan
Femte bilden visar Åmotsdalstugan

Döm själv om det är kargt eller...
 

Bilagor

  • IMG_7557_1.jpg
    IMG_7557_1.jpg
    47.1 KB · Visningar: 369
  • IMG_7566_1.jpg
    IMG_7566_1.jpg
    55.5 KB · Visningar: 377
  • IMG_7558_1.jpg
    IMG_7558_1.jpg
    69 KB · Visningar: 357
  • IMG_7550_1.jpg
    IMG_7550_1.jpg
    71.4 KB · Visningar: 369
  • IMG_7714_1.jpg
    IMG_7714_1.jpg
    57.8 KB · Visningar: 365
Raska norrmän

Norrmän i gemen både går och åker skidor snabbare än svenskar i gemen. Efter en sträcka eller två vet man ungefär hur mycket man ska lägga på deras tidsangivelser för att bli "normala" :).
 
Ser underbart ut! Precis vad vi längtar efter :) för två år sedan, innan minstingen kom vandrade vi oledat en vecka, ca 5 km om dan med tält i liknande landskap kring riksgränsen och det är med minnet av den vandringen. Den mest harmoniska familjesemestern vi haft :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tommystrom Leder till Snöhetta i Dovrefjell Fjällvandring 6
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
Joakim Ambrosson Dovrefjell Fjällvandring 8
LaxDaddy Femundsmarka/Dovrefjell Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
barre En tur i Dovrefjell i somras Fjällvandring 5
paddel Björn Fjällkarta för dovrefjell? Fjällvandring 12
paddel Björn 5-7 dgr-tur i Dovrefjell Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Utanför lederna i Dovrefjell? Fjällvandring 2
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Tobbe C små glaciärer / snöfält Fjällvandring 32
fridaasker Fjällvandring med små barn Fjällvandring 10
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
StinaIda Vandringskängor för små damfötter? Fjällvandring 8
englad Vad är det för små flugor... Fjällvandring 13
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
berekson Treparksmötet med barn Fjällvandring 1
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
erik_odal Vandringsstrumpor till barn? Fjällvandring 12
pajaflow Funesfjällen, sommarvandring m barn Fjällvandring 6
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
HG Sitasjaure-Singi med barn? Fjällvandring 10
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nzuri Fjällvandring sommaren 2013? (Kanske med barn?) Fjällvandring 3
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.