Fjällvandring På tur i bergen

Svara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-06-26, 00:04
xoxoxo xoxoxo är inte uppkopplad
 
Inlägg: 28
Nikkaluokta-Abisko <24 timmar

Hej tänker om några veckor promenera sträckan på nästan 11 mil under ett dygn. Tänkte höra om någon här genomfört samma sträcka på dygnet eller under och som har tips och annat som kan hjälpa mig?

Det jag är mest fundersam kring är vad jag ska ta med och äta? Jag tänkte promenera slimmat, endast en liten kånk med det absolut viktigaste, ifall vädret skiftar. Ull-underkläder, extra ull tröja, jacka, tejp, vattenflaska och mat.

Tack för synpunkter och idéer.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-06-26, 03:05
Struntprat Struntprat är inte uppkopplad
 
Inlägg: 154
Jag är ingen expert, men vad brukar du ha med dig när du snittar 4,6 km/h i 24h i sträck? Anar att frågan inte är helt uppriktigt ställd, men om den skulle vara det så hade mitt tips varit att pröva att gå halva sträckan på 12h ett par gånger i varierande väder och se vad som kändes nödvändigt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-06-26, 06:56
xoxoxo xoxoxo är inte uppkopplad
 
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Struntprat Visa inlägg
Jag är ingen expert, men vad brukar du ha med dig när du snittar 4,6 km/h i 24h i sträck? Anar att frågan inte är helt uppriktigt ställd, men om den skulle vara det så hade mitt tips varit att pröva att gå halva sträckan på 12h ett par gånger i varierande väder och se vad som kändes nödvändigt.
Problemet när jag gör långturer 4-9 timmar är att jag inte brukar äta någonting i princip förutom lite russin/nötter och kanske en banan. 24 timmar är givetvis en helt annan historia än de turer jag gjort hittills, varför det skulle vara intressant att få din/andras syn på vad man själv ätit på turer som dessa.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-06-26, 07:38
thureb thureb är inte uppkopplad
 
Inlägg: 17 618
Runekakor. Kanske nåt frystorkat att laga till i en STF-stuga. Ev kan du köpa mat i stuga också.

Vatten från bäckar.

Ombytesstrumpor. Beredskap för skav och inte bara fötter.

Rätt dag så klarar du det. Är nog ganska många som gjort detta.

Thure
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-06-26, 07:53
biznis biznis är inte uppkopplad
 
Inlägg: 14
Gör en liten sökning på Fotrally, en tävling att konstant gå i 5 kmh, tills man är ensam kvar i tävlingen. Den går av stapeln i stockholm nu till helgen. Förra året gick vinnaren typ 88 h har jag för mig. Där kan du nog få lite tips på kost!🙂
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-06-26, 09:37
xoxoxo xoxoxo är inte uppkopplad
 
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Runekakor. Kanske nåt frystorkat att laga till i en STF-stuga. Ev kan du köpa mat i stuga också.

Vatten från bäckar.

Ombytesstrumpor. Beredskap för skav och inte bara fötter.

Rätt dag så klarar du det. Är nog ganska många som gjort detta.

Thure
Problemet är väl att det inte finns någon tid för mer riktig mat och att stanna till en längre stund. Då måste jag nästan jogga vissa delar och det hade nog krävt för mycket i dagsläget tyvärr. Strumpor givetvis! Absolut, mycket handlar om att pricka rätt väder, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av biznis Visa inlägg
Gör en liten sökning på Fotrally, en tävling att konstant gå i 5 kmh, tills man är ensam kvar i tävlingen. Den går av stapeln i stockholm nu till helgen. Förra året gick vinnaren typ 88 h har jag för mig. Där kan du nog få lite tips på kost!🙂
Bra tips, har hört talas om tävlingen tidigare, ska kolla. Tack!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-06-26, 09:43
xoxoxo xoxoxo är inte uppkopplad
 
Inlägg: 28
Fanns en del bra tips som jag tar med mig från Fotrallys Facebook.

Pannkakor, ägg, mackor, kanske bacon. Energibars, godis etc hoppar jag över, känns bara fel.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-06-26, 09:57
xoxoxo xoxoxo är inte uppkopplad
 
Inlägg: 28
Så här ser min plan ut i dagsläget.

Börjar klockan 17:00 för att göra bort kvällen direkt. Dels för att det finns fler vandrare ifall man råkar illa ut på dagtid, när det inte finns mobiltäckning och då stugorna är öppna mot slutet när jag kommer vara i absolut sämst skick.

Följande tider är när jag senast ska ha ankommit och lämnat platsen.

Kebnekaise fjällstation (19 km) kl: 21:00 - 4 timmar
Singi (15 km) kl: 00:15 - 3 timmar, 15 minuter
Sälka (12 km) kl: 03:00 - 2 timmar, 45 minuter
Tjäkta (12 km) kl: 05:45 - 2 timmar, 45 minuter
Alesjaure (13 km) kl: 08:45 - 3 timmar
Abiskojaure (21 km) kl: 13:30 - 4 timmar, 45 minuter
Abisko (15 km) kl: 16:45 - 3 timmar, 15 minuter

Pauser kommer därför vara helt beroende på vilket tempo jag lyckas hålla mellan stationerna. Tanken är att dricka ungefär var 20:e minut, givetvis beroende på väder också och hur det känns och att försöka äta något varje timme efter att jag ankommit Kebnekaise fjällstation.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-06-26, 10:20
bfia73 bfia73 är inte uppkopplad
 
Inlägg: 850
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoxo Visa inlägg
Sälka (12 km) kl: 03:00 - 2 timmar, 45 minuter
Tjäkta (12 km) kl: 05:45 - 2 timmar, 45 minuter
Hej!

Du kan nog inte räkna med att hålla samma fart på etapperna ovan. Singi-Sälka är tämligen platt och Sälka-Tjäktja passerar Kungsledens högsta punkt. Det borde även vara sämre stig över passet (har själv inte gått tjäktjapasset).

Mvh Filip
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-06-26, 15:32
nils p nils p är inte uppkopplad
 
Inlägg: 7
Ett tips är att inte vänta 4 timmar med att börja äta.
Har du väl blivit hungrig är det svårt att äta ikapp. Ät ofta istället, minst var 45min. Ta med någon sportdrycks pulver, typ tailwind, så kan du blanda det i vattnet. På så sätt får du i dig lite kalorier hela tiden. Sen kommer du att tröttna på allt sött, så det gäller att hitta snabba kolhydrater som inte bara är godis att blanda upp dieten med. För mig funkar det bra med pulvermos, finns i alla stugor med butik. Går snabbt att fixa också.
Lycka till
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-06-26, 16:04
Lappen69 Lappen69 är inte uppkopplad
 
Inlägg: 130
Tror inte man prommenerar sträckan på 24 timmar! Terrängen och de pauser man måste ta gör det nog riktigt svårt. Tror få klarar av att gå den hastigheten i fjällterräng under ett dygn utan minsta paus, för ätande, toalettbestyr, fotvård och bara för att pusta ut.
Tror det måste till en hel del löpning för att fixa det på den tiden. De jag vet har gjort sträckan på under ett dygn på Fjällräven Classic har iaf löpt stor del av tiden.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-06-26, 18:21
kjpil kjpil är inte uppkopplad
 
Inlägg: 1 516
Tror på energibars, typ flapjacks, cliffbars o dyl och smågodis. Småäta hela tiden typ. 4-5000kcal kanske beroende på vad du fixar. Kanske lyxa till det med några färdiga mackor eller nåt om du ska ta nån rast
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.


 

Logga in