Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-07, 05:06
Thermarest Thermarest är inte uppkopplad

fråga Svartån (Närke) uppströms?

Hej, jag tänkte paddla Svartån västerut, med start i utkanten av Örebro. Mål, Storbjörken eller Ölen. Tidpunkt, juli eller augusti.

Jag är medveten om att det är motströms, å andra sidan tror jag att ån är reglerad med dammar.

Ni som bor i trakten/kan ån, är vattenflödet OK för en dust mot strömmen? Några besvärliga partier?

Tack för hjälpen!
Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 07:32
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Trots att jag paddlat den många gånger så minns jag inte mer än vad son beskrivs på etappbladet. (Det var många år sedan.) Kanske har du inte sett detta?
HåkanF
Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 10:20

Hej Håkan och tack för svar!
Jo, jag har sett bladet (föredömligt, förresten, fler såna beskrivningar för intressanta vattendrag!).
Beskrivningen andas lugn och stillhet, utan att den säga något uttryckligt. Känslan man får är att det borde vara måttlig ström och inga forsar.
Men jag vill gärna kolla så man inte står där "way up Svartån without a paddle"
Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 18:25
Yonna Yonna är inte uppkopplad

Paddlade Svartån i april förra året. Bara sträckan Svartå Herrgård-Toften var liiiiite besvärligt med många fallna träd, men med många svordomar och förbannelser gick det ändå

Några bilder från sträckan (här finns mer: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums) :

Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 21:38
MangeWi MangeWi är inte uppkopplad

Vi paddlade medströms med kanadensare mellan Mullhyttan och Hidingebro förra helgen. De partier det var strömt och vi bara lät oss flytta med höll vi ca 1-1,5 knop enl GPS klockan. Kanske kan ge en indikation på hur strömt det är nu iaf.

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 08:17

Ser inte ån för bara träd ...

Tack Yonna och Magnus! Det ser ju inte ut som att forsar eller motström är det stora bekymret ...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:42.

Logga in

Aktuellt: Gotaleden invigd