Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-05, 22:34
Nyburgaren Nyburgaren är inte uppkopplad

Tvätta kläderna utan vatten? Går det?

Tjena.
Ska påbörja min första långa vandring i augusti och planerar hur mycket kläder jag behöver. Jag är en såndär svettig person, och även om jag inte kommer smutsa ner mig så mycket så kommer mina kläder garanterat bli ofräscha.
Det hade varit lätt att ta med många ombyten, men det tar ju plats.

Hursomhelst. Som rubriken lyder, finns det något "torrt" sätt att hålla sina plagg rena och fräscha, om man nu inte skulle ha möjlighet att vattentvätta?
Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 22:55
Underlig Hök Underlig Hök är inte uppkopplad

Vädra utochin. Låter som du smutsar ner kläderna inifrån.
Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 23:03
HansBertil HansBertil är inte uppkopplad

Som redan sagt, vädra. Plagg av ylle är magiska på att släppa ofräschhet vid vädring. Rekommenderas.
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 00:16

Gäller samma princip med typ polyester? Har redan köpt på mig underställ och strumpor i syntet.
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 04:02
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Tyvärr!

Citat:
Ursprungligen postat av Nyburgaren Visa inlägg
Gäller samma princip med typ polyester? Har redan köpt på mig underställ och strumpor i syntet.
Syntet luktar riktigt illa efter ett par dagar. Du får tvätta varje kväll eller också ta med dig massor med ombyten. Merinoull kan man - i alla falll jag - ha i en hel vecka. Vissa utbildningar av utemänniskor har förbjudit syntetunderställ när man sover i tält tillsammans.
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 05:16
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Var skall du vandra? I Sverige är det oftast fullt möjligt att torka kläder utomhus vid den tiden på året. Ta med dig tvättmedel och en större torrsäck att tvätta i.
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 07:41
nermander nermander är inte uppkopplad

Vädra kläder är ju det klassiska, förr i tiden så bykade man ju inte särskilt ofta utan man vädrade kläderna istället.

Det fungerar dock bara på naturmaterial som ylle och bomull, inget vidare på syntet.

Det som luktar är ju dock ofta bakterier som mumsar på hårceller och svett, solljus kan döda bakterier. Så att hänga kläderna ut och in i solen några timmar kan hjälpa. (Nackdelen är ju då att kläderna måste vädras på dagtid, när man vill vandra....)
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 09:06
G.Kraft G.Kraft är uppkopplad nu

Det går att tvätta med väldigt liten del vatten och potatismjöl. Gör en smet på diskmedel, potatismjöl och vatten, gnugga på utsatt ställe och dra på mer potatismjöl tills det är torrt. Därefter skakar du av potatismjölet.

Aldrig provat i fält men för fläck i en soffa/säng är det utmärkt med då med dammsugare istället för att skaka.

Kanske räcker det med att pudra med potatismjöl som sen skakas av, det suger upp fukt och smuts och lämnar väldigt lite spår.

Testa hemma först!

/Gustav
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 10:32
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

En ozongenerator dra väldigt lite ström och skulle kunna drivas av en solpanel.
En ozongenerator kan göras väldigt liten och lätt

Man skulle kunna gasa kläderna i en plastsäck - dom blir ju inte rena
men sterila och garanterat luktfria.

Tipset om att lägga ut kläderna inout i soljus är bra men har begränsad effekt
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 10:57
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Ska vädring funka tror jag kläderna bara ska vara lätt smutsade. Byt alltså ofta och vädra den använda tröjan, kanske utanpå ryggan.

Har en granne som säger att hon aldrig tvättar sina stickade ylletröjor, bara vädrar. Har försökt göra som hon, men jag tycker att om svettlukt väl uppstått under armarna så är det ganska kört.
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 11:18
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Utan sjö, bäck och bykkar kan du fukta plaggen på daggvått ris. Gnugga och dra över mer vått ris för sköljningar. Lufttorka och ja det är insidan du jobbar med. Prövat och det blev bättre.

Tvättlut är lätt att göra om du har vatten och kar, hårda lövträd ger bäst lutaska. Lär på i överlevnadsböckerna.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 11:36

Tack för tipsen! Skulle ha köpt ylle, men ack, syntetstället var på rea.

Hittade den här sidan med lite tips: https://bkaccelerator.com/8-wa ... out-washing/

Någon som känner igen någon metod? Jag använder redan citron som deo på kroppen och det funkar okej. Alkohol ska jag ändå ha med mig för hygien.
Bikarbonat lät ju spännande, men funkar kanske lika bra som potatismjöl?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.

Logga in

Tips!