Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-05, 14:55
[Andreas] [Andreas] är inte uppkopplad

fråga Snösmältning Kungsleden

Hej

Är det någon som sitter på information om status för snösmältningen längs Kungsleden? Kommer det att vara vandringsbart runt midsommar tro?

Tacksam för svar.

Mvh Andreas
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 22:13
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av [Andreas] Visa inlägg
Hej

Är det någon som sitter på information om status för snösmältningen längs Kungsleden? Kommer det att vara vandringsbart runt midsommar tro?

Tacksam för svar.

Mvh Andreas
Kungsleden vid midsommar.

Allt är vandringsbart.

Ärligt talat.

Såklart kan vi inte historiskt vetra hur det är i år

Seriöst

Men det lär inte vara snölöst
Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 22:40
Örnsätrarn Örnsätrarn är inte uppkopplad

Kolla snödjupet på http://www.senorge.no/. Det ser ut att bli i stort sett snöfritt i dalgångarna till midsommar vilket förstås inte innebär att det inte finns snöfält. Snösmältningen är ganska tidig i år men inte extremt tidig. Det går lätt att jämföra mellan olika år på sajten.
Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 08:10
[Andreas] [Andreas] är inte uppkopplad

Tack för svar och tips på bra hemsida!
Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 15:12
thx thx är inte uppkopplad

Har varit uppe vid midsommar tidigare år och det varit omöjligt att ta sig fram, stora smältande snöfält överallt runt singi/sälka/kebnekaise. Skulle egentligen passerat tjäktapasset norrut men vände innan pga läget.

Med det sagt, håll koll på snörapporterna. Men jag kommer inte chansa själv fler gånger.
Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 16:27
camlun camlun är inte uppkopplad

Igår hade SMHI en klass 2-varning för höga vattenflöden på grund av snösmältning och regn. Idag är den klass 1 men det kan vara bra att hålla koll på varningarna.
Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 18:49
Hobbylöparen Hobbylöparen är inte uppkopplad

En fråga från en rookie på fjällvandring som vandrat 2 gånger med tält i Jämtlandsfjällen och nu ska ut på 1 veckas vandring på Kungsleden (Abisko - Nikkaluokta).

I början av augusti, kommer det vara några vad längs med leden? Djupa eller grunda?

Tack på förhand.
Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 20:10
HansBertil HansBertil är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbylöparen Visa inlägg
En fråga från en rookie på fjällvandring som vandrat 2 gånger med tält i Jämtlandsfjällen och nu ska ut på 1 veckas vandring på Kungsleden (Abisko - Nikkaluokta).

I början av augusti, kommer det vara några vad längs med leden? Djupa eller grunda?

Tack på förhand.
Håller du dig på Dag Hammarskjöldsleden ser jag inga vad på kartan i alla fall. Om de ändå förekommer är de troligen grunda.

Jag har gått sträckningen två gånger. Första gången för 38 år sedan minns jag att vi vadade en gång. Andra gången för 18 år sedan slapp vi vad, troligen hade en bro tillkommit. I sommar är det dags igen
Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 20:31

Citat:
Ursprungligen postat av HansBertil Visa inlägg
Håller du dig på Dag Hammarskjöldsleden ser jag inga vad på kartan i alla fall. Om de ändå förekommer är de troligen grunda.

Jag har gått sträckningen två gånger. Första gången för 38 år sedan minns jag att vi vadade en gång. Andra gången för 18 år sedan slapp vi vad, troligen hade en bro tillkommit. I sommar är det dags igen
Tack för besked. 18 år är ju ett litet slag. :-) Någon som gått där litet mer nyligen?

Kollar man på STF:s sida verkar det t.ex. finnas ett vad innan Tjäktja.

Mvh
Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 21:50
azog azog är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbylöparen Visa inlägg
Tack för besked. 18 år är ju ett litet slag. :-) Någon som gått där litet mer nyligen?

Kollar man på STF:s sida verkar det t.ex. finnas ett vad innan Tjäktja.

Mvh
I augusti har den sträckan möjligen ett par platser där det är lite råddigt att komma över torrskodd med 30 kilo på ryggen, inget mer avancerat än så vad jag minns på det delar jag gått (alesjaure-nikkaloukta). Allt som är egentliga vad är bortbyggt. Hur det ser ut så tidigt på säsongen vågar jag dock inte gå ed på.
Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 05:11

Citat:
Ursprungligen postat av azog Visa inlägg
I augusti har den sträckan möjligen ett par platser där det är lite råddigt att komma över torrskodd med 30 kilo på ryggen, inget mer avancerat än så vad jag minns på det delar jag gått (alesjaure-nikkaloukta). Allt som är egentliga vad är bortbyggt. Hur det ser ut så tidigt på säsongen vågar jag dock inte gå ed på.
Tack, orsaken jag frågar är om man kan gå med mellanhöga fodrade kängor, eller om man behöver höga kängor, alternativt damasker med.
Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 06:11
Almgren Almgren är inte uppkopplad

Ta vilka kängor du vill.
Vadet innan Tjäktja är lätt, jag vill minnas jag klampade över där med mina Lundhags rakt av, men någon annan rullade upp byxorna lite och bytte skor. Så inget stort vad, mera en bäck som kan vara lite för djup för korta skaft.

Såg en del som gick över på en snöbrygga, som nog kan fungera fint tidigt på säsongen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:30.

Logga in