Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-01-28, 16:37
nickegrahn nickegrahn är inte uppkopplad

Leden öster Slipsiken mot Autjojaure

Hej! Jag skulle vilja veta hur leden mellan Slipsiken och Autjojaure är nuförtiden. När jag var i Slipsiken följde jag leden en bit, stigen var otydlig men det fanns rösning. Finns det någon som gått leden här i forumet? Även om du gick den för många år sedan, är jag intresserad av information speciellt om rösning etc. Finns bara rösen är det ju lätt att följa.

Jag är överhuvudtaget intresserad av vandringsskildringar från fjällområdet mellan Ankarede-Borgafjäll-Klimpfjäll eftersom det inte finns så många skrivna under de senaste åren.

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 21:34
torwe796 torwe796 är inte uppkopplad

Övernattade i stugan vid Slipsiken i somras (2018), strövade en del i området. Kan inte minnas att jag såg några spår av stigen/leden mot Autjojaure, men letade ju å andra sidan inte heller aktivt efter den.

Det finns en fjällgård i närbelägna Raukasjö, och vid en annan utflykt i somras träffade jag herr'n som driver den. Utifrån vårt samtal verkade han vara en person med skaplig kännedom om trakten, så det kanske kan vara värt att höra av sig dit för att höra om han/dom vet nåt om leden? https://www.stromsund.se/837.html?eventID=2466 finns kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Har gjort ganska många (dags-)turer med Borgafjäll som bas under de senaste åren, så om du har andra frågor som berör det området svarar jag hemskt gärna så gott jag kan! Skulle också entusiastiskt kunna börja slänga ur mig turbeskrivningar, men det kanske är lika bra att du i så fall specificerar lite vilka delar av området du skulle vilja veta något om.
Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 22:53
nickegrahn nickegrahn är inte uppkopplad

Slipsiken m fl

Tack för svaret Torbjörn!

Jag har genom åren gått Klimpfjäll-Slipsiken och Sutme-Slipsiken-Raukasjö-Sutme samt Sutme-Sutme sameviste-Korpådalen-Avasjö så jag har hygglig koll på just de lederna. Susanne Lindqvist har skrivit en fin liten bok om en del av lederna. Men just den gamla leden Slipsiken mot Autjojaure är jag lur på. Jag minns tydligt att det fanns äldre rösen, men stigen var väldigt otydlig. Det är nog femton år sedan jag var där, så det kan hända att jag blandar ihop något.
Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 11:25
Grahniskogen Grahniskogen är inte uppkopplad

Jag delar entusiasmen över detta område, liksom nyfikenheten på leden österut från Slipsiken. Oerhört lite folk och storslagna vidder, lättillgängligt om man väl kommit till Borga/Saxnäs/Klimpfjäll.

Citat:
Ursprungligen postat av torwe796 Visa inlägg
Har gjort ganska många (dags-)turer med Borgafjäll som bas under de senaste åren, så om du har andra frågor som berör det området svarar jag hemskt gärna så gott jag kan! Skulle också entusiastiskt kunna börja slänga ur mig turbeskrivningar, men det kanske är lika bra att du i så fall specificerar lite vilka delar av området du skulle vilja veta något om.
Spännande, risk för trådkapning kanske men jag tar gärna emot lite turtips eftersom det är mina hemmafjäll! Har gått Borga-Klöverstugan-Gruonahke-Lappvallen samt Saxnäs-Borga och upp på Borgahällan. Vid sistnämnda kan jag tipsa om sjukt fina tältplatser på berget väster om Hällan bredvid stigen upp. Men skriv gärna här eller i PM!
Svara med citat
Gammal Igår, 19:40
torwe796 torwe796 är inte uppkopplad

nickegrahn: ja, rent allmänt så fick jag känslan av att området kring Slipsiken var relativt lätt att ta sig runt i, och om den led du beskriver är den stig man ser på kartan så ser det ju ut att vara ganska lättorienterat även i avsaknad av ordentliga rösen. Var väldigt sugen på att leta mig bortåt Autjojaure (det är nåt särskilt med större sjöar på kalfjället) vid besöket i somras, men tiden räckte tyvärr inte till.

grahniskogen: visst är det ett fantastiskt område! Håller precis med dig, har man väl tagit sig dit så finns det väldigt mycket fin fjällmiljö inom nära räckhåll, och oftast får man vara mer eller mindre ensam med alltihop. Som sagt har jag nästan bara gjort dagsturer utgående från Borgafjäll, men å andra sidan har jag på fem drygt veckolånga besök bara undantagsvis gjort en precis likadan tur som vid ett tidigare tillfälle.

Blev väldigt sugen på att skriva lite illustrerade tur-/områdesbeskrivningar från trakten, men för att undvika trådkapning gör jag nog det i annan tråd eller liknande. Kan länka i PM när jag kommit mig för!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.

Logga in