Vintertur Lunndörrsfjällen

Sitter och skissar på nästa års vintertur som ska gå genom Lunndörrsfjällen till Vålådalen, A till B med start vid Nordsätern eller Tossåsen. Det vore kul att hinna med både Storådörren och Lunndörren, enligt bifogad skiss. Turen går vidare in i Vålådalens skog och avslutas vid Vålådalens fjällstation för transfer till tåget. På ditvägen åker vi buss från Östersund till Åsarna och taxi därifrån.

Tar gärna emot tips, råd och förslag om rutten! Har turkamrat men om någon ska åt samma håll i slutet av mars/april kan man med fördel dela taxin från Åsarna.
 

Bilagor

  • lunndörren-vålådalen.jpg
    lunndörren-vålådalen.jpg
    89.2 KB · Visningar: 1,329
Det är en fin tur som du planerat. Lundörrsfjällen är vilda och har en stark Lapplandskänsla. Jag har gått genom alla dörrarna. När du vänder ner från Storådörren och går tillbaka genom den smalaste dörren (lillådörren) har du en hög passhöjd och relativt stor exponering. Kan vara både lavinrisk och svåråkt beroende på snöförhållanden. Men sammantaget väldigt fina fjäll att tura genom.
 
För några vintrar sedan kom jag från Dunsjöhållet och skulle upp i Storådörren. Trots att det var en snörik vinter var det helt barblåst vid ingången till dörren. Vi fick bära pulka och skidor 5-600 meter. Vet dock inte om detta är vanligt. Vanligt är däremot kraftig vind genom dörrarna.

HåkanF
 
När du vänder ner från Storådörren och går tillbaka genom den smalaste dörren (lillådörren) har du en hög passhöjd och relativt stor exponering. Kan vara både lavinrisk och svåråkt beroende på snöförhållanden. Men sammantaget väldigt fina fjäll att tura genom.

Tack för bra information! Läste någonstans att det är brantare än vad det uppfattas som på kartan. Är det rentav så att man bör lägga en rutt med bättre alternativ? Kul att du gillar området!
 
För några vintrar sedan kom jag från Dunsjöhållet och skulle upp i Storådörren. Trots att det var en snörik vinter var det helt barblåst vid ingången till dörren. Vi fick bära pulka och skidor 5-600 meter. Vet dock inte om detta är vanligt. Vanligt är däremot kraftig vind genom dörrarna.

HåkanF

Tack, jag har läst och inspirerats av din berättelse här på Utsidan, det verkar ha varit en bitvis utmanande tur!
 
Senast ändrad:
Håller med HåkanF. Det kan vara kraftig vind genom dörrarna och renblåst. Exponerad terräng. Lunndörren är vidare och oftast hyggligt med snö. Personligen skulle jag undvika Lillådörren-lillundörren pga kraftig exponering. Gråsjödörren längst västerut är fin och man kan ta den vägen från Tossåsen till Vålåstugan också
 
Tältplats vid hårt väder

Om man drabbas av hårt väder nånstans i övergången mellan Storådörren och Lillådörren så kan det vara bra att veta att det finns en ganska skyddad ravin lite nedströms längs Lillån (ca 1 km nedströms där åarna rinner samman). Tronnans dalgång är väldigt fin tycker jag. Det är ingen dålig reträtt om det dåliga vädret skulle hålla i sig. Den dalen blir ju gradvis mer skyddad pga ökande björkinslag nedåt.
 
Om man drabbas av hårt väder nånstans i övergången mellan Storådörren och Lillådörren så kan det vara bra att veta att det finns en ganska skyddad ravin lite nedströms längs Lillån (ca 1 km nedströms där åarna rinner samman). Tronnans dalgång är väldigt fin tycker jag. Det är ingen dålig reträtt om det dåliga vädret skulle hålla i sig. Den dalen blir ju gradvis mer skyddad pga ökande björkinslag nedåt.

Tack för bra tips! Och tack alla för input på planen. Alla dörrarna kan ju nås från Tossåsen/Nordsätern så i någon mån kan vi välja efter snöläge och prognos när det närmar sig.
 
Hej

Jag funderar bara på den röd-streckade delen av ruten i början, är det skidor som gäller där, eller är vägen till Nordsätern plogad på vintern?
 
Den plogas tydligen inte, så isåfall är det en halvmils anmarsch på skogsväg. Eventuellt bättre att utgå från Tossåsen även om man ska in i någon av de västra dörrarna.
 
Någon som vet hur blåser det i mars/april?
/Dmitri


Väldigt blandat väder, som alltid!
Och det är stor skillnad på början av mars och slutet av april.
Början av mars kan det vara riktigt kallt, slutet av april vår. Blåsa kan det göra jämt men brukar komma något högtryck med riktigt kalasväder någon gang under vårvintern.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...