• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

50år av felaktiga kostråd..

Denna diskussion som även dök upp på ett annat forum är än mer intressant då det blir så mkt mer personligt som sin egen hälsa att om nu befolkningen blir grundlurad jäms med fotknölarna...

De här låter verkligen som att de skull va "spot on" för de känns som de är precis så de ligger till efter noggrannare eftertanke...
Hoppas på vettigt diskuterande att de inte spårar ur helt..!!

https://youtu.be/KRmUhBYIu28
 
Att hela världens forskare skulle vara vilseledda känns rätt långsökt.

Lars Bern vill sälja mer böcker.



De konstiga är att jag har en bekant som har diabetes 2 som har slutat med insulinet när hon gick över på lchf kosten, hon berättade att många andra gjort samma och blivit av med diabetes symptomen.

Så de verkar ju stämma hyfsat bra dom där teorierna.
 
Alla vill tjäna pengar och skydda sina varumärken och måna om och putsa på sin prestige. Det är det som gör kostdebatten så jäkla värdelös.

Jag har ätit lågkolhydratkost sedan innan det fanns något som kallades LCHF. Det gjorde mig frisk(are). T.o.m. neurologiska skador som jag och alla andra givit upp om för länge sedan förbättrades. Så jag vet att det funkar för mig. Men jag är inte så säker på varför det gör det.

Men folk som går åt andra håller och blir veganer/vegatarianer upplever också stora hälsoförbättringar. Ibland verkar det som vilken förändring som helst som avviker från standardkost ger bättre hälsa.

Det saknas en öppenhet och nyfikenhet inom kostdabatt och nutritionsforskning. Gör mig galen ibland över bortslösade rusurser och förlorad tid - för världens befolkning behöver faktiskt räddas. Istället för detta eviga propagerande för den egna metoden vore det klädsamt med lite ödmjukhet. Varför mår de som äter tvärtom mot vad jag gör bättre? Vad finns i deras kost som jag kan ta till mig? Vilka är de gemensamma faktorerna?
 
Det enda jag tror att man kan vara ganska hundra på är att man bör hålla sig till mat lagad av "råvaror". Hel- och halvfabrikat och processad mat är nog inte någon hälsokost. Men salami är ju gott...;) Personligen tror jag också socker och spannmål (som iofs redan är på listan iom att det är processat) också kan läggas till.
 
Troligen mår de som följer livsmedelsverkets kostråd slaviskt riktigt bra de med. Fast det finns inte så många som gör det. Hälsoslavar tenderar att följa andra dieter och svartmåla livsmedelsverket, men den vinst de gör är helt enkelt att de skippar godis och skräpmat. Men det verkar inte vara så dumt ändå.
 
Skippar och skippar. De tycker ju att intaget av tillsatt socker kan stå för upp till 10 % av energin. Och då har de ändå sänkt den gränsen kraftigt.
 
Det saknas en öppenhet och nyfikenhet inom kostdabatt och nutritionsforskning.

På vilket sätt menar du då? Det finns massor med forskning på området, forskare i alla länder forskar om detta. Det finns tusentals publicerade artiklar i vetenskapliga tidskrifter (det är där seriösa forskare publicerar sina artiklar, eftersom granskas och faktakontrolleras de, det är bara de som inte vill att andra ska granska deras artiklar som istället publicerar böcker).

Lars Bern förnekar ju dessutom all forskning om den globala uppvärmningen.
 
De har vänt mkt inom kostområdet för nu är de ju ändå mer ok att äta mättatfett och även mkt mer ägg som va typ förbjudet förut...

Sen tror jag att de ligger stora krafter bakom från näringslivet.....säkert stolthet från forskarhåll o dietister att dom har haft fel... En tanke bara
 
Någon som reflekterat över att människor kanske är olika individer. Kan det vara så att olika människor mår bra av olika mat. Vissa mår bra av mycket A medan andra mår bra av mycket B. Kanske det till ch med varier över tid med olika individer. Barn behöver kanske C medan äldre mera av D.

Livsmedelsverket m fl måste ju tala om vad som är bäst för de flesta och varna för om något är faligt eller avrådes från för vissa grupper.

Var och en blir nog salig på sin tro. Själv tror jag på blandad kost (inklusive att unnna sig "onyttigheter" då och då) och motion, men har inga planer på att bli 100 år. Försöker äta ekologiskt då det är möjligt och rimligt, enligt mina preferersner

/Patrik
 
De konstiga är att jag har en bekant som har diabetes 2 som har slutat med insulinet när hon gick över på lchf kosten, hon berättade att många andra gjort samma och blivit av med diabetes symptomen.

Så de verkar ju stämma hyfsat bra dom där teorierna.

Du får skriva en vetenskaplig artikel om din epidemiologiska studie med EN deltagare
 
Någon som reflekterat över att människor kanske är olika individer. Kan det vara så att olika människor mår bra av olika mat. Vissa mår bra av mycket A medan andra mår bra av mycket B. Kanske det till ch med varier över tid med olika individer. Barn behöver kanske C medan äldre mera av D.

Livsmedelsverket m fl måste ju tala om vad som är bäst för de flesta och varna för om något är faligt eller avrådes från för vissa grupper.

Var och en blir nog salig på sin tro. Själv tror jag på blandad kost (inklusive att unnna sig "onyttigheter" då och då) och motion, men har inga planer på att bli 100 år. Försöker äta ekologiskt då det är möjligt och rimligt, enligt mina preferersner

/Patrik

Enligt en enpersons självreflekterande snabbstudie kan denna kost eventuellt leda till mild dyslexi, minst 5 stavfel ovan :)

/Patrik, temporärt retrospektiv
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.