Långcykling På två hjul genom världen

Svara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-10-18, 06:26
danneman10 danneman10 är inte uppkopplad
 
Inlägg: 6
Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019

Jag är en glad amatör på 45 år som tänkte försöka ge mig på en rejäl utmaning. Tåg upp till Kiruna, cykla till Lofoten, Norges kust ner mot Ålesund, Lillehammer, Örebro o hem. ca 280 mil. jag ser det här som en rejäl utmaning men undrar om det är rimligt att genomföra på 19 dagar , inkl 2 vilodagar. Det blir mellan 11-21 mil/dag. snitt 16mil/dag. är det möjligt? jag är i god fysisk form, men har dock bara cyklat lite mer än 1 år.
jag har en landsvägs carbon racer cykel som jag tänkte ha två vattentäta packväskor bak o två fram. jag sover i tält. jag tror nog att jag har koll på packningen ( förutom reservdelar till cykeln, vad kan man behöva förutom slang/däck o patroner?)
jag tänkte åka 15 juni - 4 juli, är det en bra tid att cykla? med tanke på mygg, regn m.m.
vad bör man tänka på ? Behöver man boka färjor innan?

Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-10-18, 07:00
thureb thureb är inte uppkopplad
 
Inlägg: 17 463
Kan fungera. Men det innebär många timmar i sadeln per dygn. Se till att ha många andra stopp och aktiviteter per dag förutom, cykla sova äta och laga mat. Lägg bl a tid på att prata med folk, fota och dokumentera t ex på Facebook. Besök museer gör toppbestigningar skåda fågel mm. Det skall vara lustfullt!

Risk att du tröttnar om du upplever det som för enahanda psykiskt.

Thure
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-10-18, 07:02
danneman10 danneman10 är inte uppkopplad
 
Inlägg: 6
tack för bra tips, jag tänkte försöka göra lite annat också. se om jag kan bestiga Galdhöpiggen en dag. Någon som har tips om Galdhöpiggen?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-10-18, 16:19
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad
 
Inlägg: 1 733
Tycker det låter mycket, jag. Väldigt mycket. Man brukar räkna med 10 mil om dan för motionärer på nåt räseraktigt.

Vore det jag skulle jag halvera sträckan givet tillgänglig tid. Men jag vill ha kul, se och uppleva mycket och få ut så mycket som möjligt av resan, inte bara genomföra den som en prestation. Beror ju på vad man vill ha ut av det hela.

Sanningen är att vore det jag skulle skära ner ännu mera. Men jag är en långsam tant på en långsam cykel. Men om jag vore du skulle jag göra som ovan, förutsatt att det inte är prestationen du är ute efter.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-10-18, 21:10
nilsj nilsj är inte uppkopplad
 
Inlägg: 135
Med endast 1 års cykelerfarenhet ( några långturer då??) verkar det definitivt vara i mastigaste läget. 16 mil i snitt under 17 dagar är mycket (trots 2 vilodagar).
Norge är ju dessutom definitivt inget slättland!
Tror du att din racer klarar en full campingutrustning ?
Och till sist varför planerar du en sådan resa i detta tempo?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-10-19, 08:33
Anders.Appelqvist Anders.Appelqvist är inte uppkopplad
 
Inlägg: 431
Kör! Du märker väl annars under vägen om det är för långt eller inte.

Jag cyklade början av din planerade rutt för många år sedan utan någon direkt erfarenhet (Narvik - Lofoten - Bodö - Mo i Rana) och jag skulle gärna ha fortsatt längre då om jag hade haft tid. Den turen vi gjorde då var helt magisk i strålande solsken, ett minne för livet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-10-19, 10:43
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad
 
Inlägg: 462
Du ska definitivt åka, däremot tror jag det blir en mycket trevligare tur om du skruvar ner tempot. Annars kommer du inte göra annat än cykla.

Vi brukar räkna på ca 10-12 mil om dagen de dagar vi cyklar. Då hinner man med att uppleva saker också. Jag har haft dagar med betydligt mer också men det blir som sagt bara cykling då. Som längst har vi tagit ca 220 mil på en resa som varade 30 dagar. Då var det många huvudstäder och vi hade många vilodagar där vi kunde uppleva saker. Det var lagom tempo för oss, jag hade kanske kunnat skippa 3-4 dagar om jag varit själv.

Att flyga med cykel är inga större problem, tåg i Europa är också smidigt men i Sverige är det oftast omöjligt (dock ok på Arlanda express och vissa lokala sträckor).

Har haft tre olika cyklar på 6 olika turer. Favoriten är BMC alpenchallange med skivbromsar. Den tål allt. Är försiktigt skeptiskt till att din cykel lastar så bra. Den ska dels tåla det men även vara stadig när den väl är lastad. Cykelvård är inte alltid lika lätt på tur. Jag brukar bara ha med mig slang, pump, kedjelänk, bromsbelägg, buntband, tandborste, vax/olja och verktyg inkl kedjebrytare och ekernyckel.

Har inte cyklat i Norge (än). Så inga konkreta tips på just din sträcka.

/G
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-10-19, 14:52
thureb thureb är inte uppkopplad
 
Inlägg: 17 463
Bra att du får lite olika råd med olika fokus .

Generellt på cykeltur bör man välja mindre vägar. I Norge är såna möjligheter starkt begränsade på många rutter. Variera vägvalet när du kan och du skall förstås vika av från huvudvägarna när du letar plats för fri camping.
Vissa tunnlar är läskiga utan belysning och kan t om vara förbud mot cykling t ex i den 8 km långa tunneln under Svartisen. Värt att kolla upp.

Färjor behöver du inte boka. Utmärkt tid för cykelsemester i och med att det är dagsljus dygnet runt ned till i höjd med Trondheim.

Skall man tura med racer anses det vara att föredra att lasta en hel del av packningen med lowrider fram vilket ökar stabiliteten. Misstänker att din carbonracer har kort hjulbas. Lastar du då mycket bakom sadeln så riskerar du att få wobbling.

En bra bok med många tips är https://www.adlibris.com/se/bo ... 780713668322

Thure
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-10-19, 17:40
nilssa nilssa är inte uppkopplad
 
Inlägg: 890
Cyklade Fauske-Trondheim för länge sedan, fyra dagar vill jag minnas så det är väl i paritet med din planering ungefär. Verkligen kalasfint, men man hade inte tid med så mycket annat. Tänk också på att om man planerar långa pass så blir det en stress med mathållning, leta tältplats, fylla vatten, och liknande. Och så ska man passa färjor. Jag gillar inte att stressa med sånt, det förtar lite av glädjen med att cykla.

Norge är ju ett fantastiskt cykelland, så själv skulle jag fundera på att ta bilen till lämplig utgångspunkt och göra en runda på ett par-tre veckor.

Har man ont om tid är även detta en upplevelse utöver det vanliga!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-10-22, 14:30
danneman10 danneman10 är inte uppkopplad
 
Inlägg: 6
jag får tacka för era svar. jag får nog kanske tänka om lite vad det gäller antal mil/dag. jag ser det lite som en utmaning men samtidigt vill jag ju passa på att njuta. så det är en svår balans. jag har ca 20 dagar på mig, sedan vill familjen ha lite semester med mig också ;-) så för husfridens skull bör jag inte vara borta längre.
Cykeln har kort hjulbas. hittills har jag bara investerat i packväskor bak. men funderar på att ha en liten mindre väska bak över de andra två väskorna, o sedan ha en liten större väska på styret, men det låter som att jag får tänka om där också. ( ta bort en väska bak o ha två fram , två fram o två bak vid hjulen).
Jag har tänkt att välja så små vägar som möjligt så länge det finns asfalt. sedan är det nog svårt med klädsel då det känns som att det både kan bli varmt o kallt. Bör man ha en sovsäck som klarar typ -6° då jag börjar min cykling 14 Juni. Jag satsar på ett mycket lätt tält o liggunderlag.
Finns det någon som har någon erfarenhet på solcellsladdning. Tips på vad man bör ha, då mobil, kamera, ev drönare behöver laddas.
Att jag tänkte ta tåget ( ej varken bil eller flyg) är för att jag vill få en miljövänlig touch på min resa.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-10-23, 07:57
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad
 
Inlägg: 462
Som jag var inne på tidigare så tillåter tyvärr inte Sj cyklar. Det finns de som packar ihop cykeln i väska och lurar systemet men då är det lite av en chansning.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-10-23, 08:09
nilsj nilsj är inte uppkopplad
 
Inlägg: 135
Som en jämförelse kan man ju säja att det handlar om att cykla drygt 9 vätternrundor på drygt två veckor. Ett mäktigt kraftptov! Dessutom med full campingutrustning på cykeln!
Och som nämnts tidigare är det ju inte helt enkelt att ta med cykel hos SJ (men det går förstås med specialväska och/eller någon form av lastbilspollettering eller andra specialarrangemang)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.


 

Logga in