Vilken kniv

Hej!

Jag har lite funderingar på vilken kniv jag ska köpa så jag tänkte fråga er rävar om råd :)

Förutsättningarna är att jag vill ha en kniv som passar mig som scoutledare. Den bör inte vara i "militär" stil, utan hellre litet av ett snyggt hantverk. Kniven skall främst användas till att tälja med, kapa sisal-snöre och vara "all-round". Jag har redan med mig en liten yxa från Karesuandokniven som fungerar utmärkt för lite större jobb, typ hugga och splinta, osv.

Jag har spanat lite på olika Karesuandoknivar, men tänkte höra om det finns någon man bör undvika och kanske någon jag ska titta extra på? Jag har även spanat en del på Fällkniven, och då främst SK1L Jarl...

Det finns säkert massor med snygga och bra knivar som ni kan tipsa om!

Prisklass gärna under 4000:-

Mvh Thomas
 
Först med att säga vanlig morakniv ;)

Själv är jag annars väldigt nöjd med både EKA knivar och med min Mora i "light my fire" varianten med eldstål i handtaget.
 
Börjar också med lite tips på Mora. Tycker du ska köra en kansbol i så fall. Jag har använt några blad från Karesuando I knivar jag har gjort och bladen är bra. Andra fina knivar kommer från helle eller från brusletto. Köp någon du tycker är vacker. Kvaliteten är nog genomgående bra. Tror nog du skall köpa en Kniv med skandinavisk slipning och inte alltför hög vinkel.

Bosse
 
Jag tillhör också de som plockar med en Mora kniv på dagsturer och vandringar. Jag skaffade en Fällkniven F1 för några år sedan och det är en mycket bra kniv men den väger en del så den brukar få stanna hemma. Mora Pro C duger till det mesta. Skulle den gå sönder så kostar en ny 79:90 på Jula. Moras slöjdkniv är bra för att tälja grillpinnar.
 
Har du redan yxa med dig skulle jag ta någon med relativt litet och kort blad som lämpar sig för att tälja med.

Efter ca 1000kr är det främst estetik som kostar. Knivarna blir inte markant bättre (om de ens blir det efter 500).

Vill man ha något vacker fördrar jag att tillverka själv. Det är kul och kräver inte så speciellt mycket verktyg även om vissa underlättar. Har köpt mycket knivmaterial på mixfishing.se. De har exempelvis Mora L 60 som är ett mycket bra täljblad. Min favoritkniv har jag tillverkat av EnZo Elver 85 som är mer allround.

/Gustav
 
Är en pedagogisk poäng i att använda en enkel Mora med tanke på kostnad om någon av dina scouter inspireras av ditt knivval.

Scouterna kan tänkas vilja låna din kniv också och lånar du ut din kniv kan den råka ut för ovarsam hantering.

Sen kan du ha en finkniv också för mer privata turer med det användningsområde du beskriver. En snygg samekniv är det jag valt själv. Jag har också en stabilare EKA fällkniv som funkar den också.

De andra förslagen som finns i tråden är också bra.

Thure
 
Enzo Trapper

Enzo Trapper är en trevlig och robust kniv.

Fulltånge och skandinavisk slipning.

Kniven har i princip samma dimensioner som Fällkniven F1
 
Kniv för runt 1000 kr, så skulle jag nog säga Casström No 10. Jag har 2 st en med det äldre greppet i ek och O2 samt skandi slipning. Den känns oförstörbar när man använder den och bonkar med, ändå kan jag plocka svamp och skära tomater.

Min andra Casströmmare är med det nya greppet som i bilden, stabbad masur och fullflatslipat rostfritt blad i vänsterslida. Tack för att någon tänker på oss 10 % vänsterklypor! Anledning till köpet av denna är att kniven är okänslig mot väta och det är en fördel vid fiske.
 

Bilagor

  • no10.jpg
    no10.jpg
    60.3 KB · Visningar: 1,432
För 4000 spänn får du gjort en riktigt fin custom, nästan två. Kör på det så blir det unikt och som du vill precis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
dePaul Backpacking jorden runt; vilken kniv? Utrustning allmänt 15
ruskja Vilken kniv ? Utrustning allmänt 46
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...