Kvinna saknas på Kebnekaise

avslutad210712

Gäst
http://www.nsd.se/nyheter/extra-kvinna-saknas-pa-kebnekaise-nm4925793.aspx

===Citat===

En utländsk kvinnlig fjällvandrare saknas på Kebnekaise under onsdag kväll. Polisen tvingas avbryta sökandet på grund av snöstormen. "Senare i kväll ska det blåsa upp mot 19 sekundmeter", säger Johan Aittamaa, vakthavande befäl.

Den alpina gruppen, som normalt är det bästa vi har, har tvingats vända åter, det går inte att vara ute längre. De är på väg tillbaka till Kebnekaise fjällstation nu, säger Johan Aittamaa, vakthavande befäl vid polisens regionledningscentral i Umeå, vid klockan 20.40 på onsdag kväll.

=============
 
Jag har varnat flera från att vandra just nu. Men många vågar ändå trotsa vädrets makter. Det finns en viss känsla av eufori att klara av hårt väder i den absolut värsta tänkbara fjällmiljön, så jag förstår varför de väljer att vandra nu. Men då blir risken hög också.

Vi får hoppas att hon klarar kylan och är väl förberedd med ett rejält tält av kåta typ och en rejäl kamin med mycket ved. Gissar dock att hon bara har tält/tarp och en varm sovsäck som skydd just nu.
 
Jag har varnat flera från att vandra just nu. Men många vågar ändå trotsa vädrets makter. Det finns en viss känsla av eufori att klara av hårt väder i den absolut värsta tänkbara fjällmiljön, så jag förstår varför de väljer att vandra nu. Men då blir risken hög också.

Vi får hoppas att hon klarar kylan och är väl förberedd med ett rejält tält av kåta typ och en rejäl kamin med mycket ved. Gissar dock att hon bara har tält/tarp och en varm sovsäck som skydd just nu.

Menar du seriöst att hon skulle släpa med sig en tentippi eller liknande med kamin och ved?
 

avslutad210712

Gäst
Jag har varnat flera från att vandra just nu. Men många vågar ändå trotsa vädrets makter. Det finns en viss känsla av eufori att klara av hårt väder i den absolut värsta tänkbara fjällmiljön, så jag förstår varför de väljer att vandra nu. Men då blir risken hög också.

Vi får hoppas att hon klarar kylan och är väl förberedd med ett rejält tält av kåta typ och en rejäl kamin med mycket ved. Gissar dock att hon bara har tält/tarp och en varm sovsäck som skydd just nu.

Tvivlar på att hon har något alls förutom dagstursutrustning. Hur kan en grupp lämna henne ensam är första frågan som jag ställer mig. Speciellt om de varit tvugna att lämna henne pga "något".
 
Artikeln säger att de lämnade henne 3-4 km från fjällstationen utmed Västra leden. Hoppas det stämmer, då det måste vara utmed första stigningen upp mot Kitteldalen som är lite mer skyddad och på lägre höjd. Sedan håller jag med avslutad210712, oförlåtligt av gruppen att lämna en person i någon form av nöd.
Gissar att det även nu så här sent på säsongen kan vara tältare på den sträckan mellan fjällstationen och stigningen mot Kitteldalen, och att hon förhoppningsvis kunnat få hjälp att skydda sig mot vädret. Hoppas allt går bra.
 
Var uppe på toppen midsommardagen 2015. Det var sen kväll och väldigt dimmigt, dock inga hårda vindar. Termometern visade -10C°. Vi funderade på att sova över i toppstugan men tog trots allt beslutet att återvända mot fjällstationen då vi i våra mindre dagsryggsäckar endast hade kvar ett mål mat för var och en. Visst, vi hade stormkök med gasbrännare för att kunna smälta snö så vatten var inga problem.
Trots i grund och botten hyffsade förutsättningar för att kunna vara på toppen över natten beslutade vi oss alltså för att vända tillbaka.
Kombinationen hög höjd och kyla gör att kraftreserverna försvinner väldigt snabbt. Om vi dessutom lägger till hårda vindar blir det riktigt allvarligt.
Om personen är på lägre höjd i Kitteldalen förstår jag inte varför alpinister har kallats in. Någonting verkar inte stämma.
 
Menar du seriöst att hon skulle släpa med sig en tentippi eller liknande med kamin och ved?

Nej, jag menar att om jag var tvungen att lämna kvar någon, så hade jag förmodligen bara gjort det om jag visste att hon skulle överleva. Annars hade jag dragit henne på pulka hem igen. (Eller lämnat min packning och tagit henne på ryggen i värsta fall).

Vi vet väl inte varför gruppen valde att lämna henne?
 
Nej, jag menar att om jag var tvungen att lämna kvar någon, så hade jag förmodligen bara gjort det om jag visste att hon skulle överleva. Annars hade jag dragit henne på pulka hem igen. (Eller lämnat min packning och tagit henne på ryggen i värsta fall).

Vi vet väl inte varför gruppen valde att lämna henne?

jo pulka har man ju ofta när man fjällvandrar i september
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Kvinna återfunnen i Vistasdalen Fjällvandring 4
BrittMarie Ensamvandrande kvinna Fjällvandring 34
Cocido 71-årig belgier saknas i fjällen Fjällvandring 0
Maua Ungt par saknas i fjällen. Fjällvandring 72
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.