DD superlight tarp

Ska köpa en tarp, ca 3x3m.

Har kollat på DD Superlight men funderar på vad de egentligen menar när de säger att den inte är lika slitstark som vanliga tarpar?

DD Superlight finns som 3x2.9m - 460g

Annars finns ju en DD tarp 3x3m - 875g (utan linor och pinnar)

Nån som har erfarenhet av DD Superlight?

Jag ska bara ha den till lite vanligt häng i skogen. Alltså inget extremt på något sätt. Har dock köpt några grejer på sistone som pajat nästan direkt (typ billiga dry-bags) så tänkte ändå kolla om nån har nån erfarenhet av kvaliteten på den där DD Superlight.

Min gamla tarp är en Fjällmark-tarp, vet egentligen inget om kvaliteten på deras grejer men den var billig och har varit med ett tag nu utan att visa nått nämnvärt slitage.
 
Med tanke på hur noggranna de är med att påpeka att den bör användas med försiktighet så blir man ju misstänksam!
Den är ju dock gjord i ripstop nylon av samma sort som man gör tält av, så materialet är det nog inga fel på. De svaga punkterna kan väl snarare vara infästningarna, och de borde man kunna förstärka själv med min eller nål och tråd om man märker att de börjar ge med sig (kanterna på tarpen behöver ju inte vara 100% täta).
 
Vi har en superlight som vi använder till fjälls, har hållit utan problem fast det blåst ordentligt vissa gånger. Enda nackdelen är att tyget töjer sig väl mycket när det blir blött. Svårt att få den väl sträckt i regn...
 
Har ingen erfarenhet av superlight men det är en seriös leverantör som beskriver att ju lättare och tunnare desto mer skör duk.

Vi kör DD Tarp och den har varit till glädje i några år nu.
 
Ca 50g/m2 är inte överdrivet tunt, den håller nog för det mesta men inte storm eller onödigt skav.

Doch PU väv och inte Silikon så även om ex Hilleberg har ungefär samma vikt på sina vävar ska du nog inte räkna på samma rivstyrka. Har de valt billigare beläggning finns risk att även övrigt är av lite billigare material.

Som referens kan sägas att sy en egen tarp av samma mått och vikt kostar ca 500kr för silikonbelagd som då sannolikt har ordentligt mycket högre rivstyrka och är tåligare :
https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-tentfabric-silicone-coated-40den-55g-sqm.html

Däremot förstår jag priset på en färdig, att sy tar sin tid.

/Gustav
 
Delar av DDs målgrupp tycker om att sätta upp tarpar som tält med hjälp av pinnar och snören. Sån användning som sliter hårt på grejerna. Det är nog helt riktigt att påpeka att superlighten inte tål detta på samma sätt.

Som nämnts tidigare töjer den sig väl mycket. Hållbarheten bedömer jag som god. Har varit orolig i hård vind, men den har pallat trycket.
 
Jag köpte en DD tarp superlight, minsta sorten och testade den som extra absid till tältet när vi fjällvandrade med familjen i sommar. I ett halvexponerat läge med måttlig vind pajade en av infästningarna till linorna. Jag plockade ner den och kollade över det när jag kom hem. Det visade sig då att det hela var slarvigt sytt och att det var sömmen som släppt. Jag funderade såklart på att skicka tillbaka den och reklamera det hela. Men jag kom fram till att jag bedömde tarpen som bra i övrigt och inte pallade lägga ner jobbet på hanteringen. En ny tarp skulle ju inte heller ha en bättre konstruktion. Istället satte jag mig vid symaskinen och sydde i den trasiga infästningen, samt förstärkte samtliga övriga rejält. Nu tror jag att just den delen klarar användningen. Återstår att se hur duken funkar. Men eftersom jag är generellt skeptisk till tarp och hård vind (=på platsen uppmätt över 10 m/s, vilket är mycket) så tror jag inte att den funkar sämre än andra alternativ.

Köp en DD tarp, men sy i infästningarna!
 
Kan meddela att ni hade rätt. Den var typ okej, praktiskt med många fästen och sådär. Men vi satte en extra lina på slutet och drog åt som fan för att den skulle sitta ordentligt i vinden (det blåste på rätt bra). Det resulterade i att väven gav sig lite precis vid det fästet och det blev två pyttesmå hål. Inte så att det stör men ska nog verkligen sy lite i de där fästerna.
Betydligt tunnare klenare väv än min andra tarp. Men den är ju dubbelt så stor på samma vikt så jag ska slita på den ett tag och se hur det känns. Har med lite silvertape för säkerhets skull.

F.ö.så var det superfint i skogen och hittade vi äntligen trattkantarellerna så nu ligger massa svamp och torkar här hemma.
 
Det man vill ha är icke uniform tarp där delarna med högt slitage (fästen osv) är av högre styrka/tjocklek.
Det går förmodligen att sy dit förstärkningar själv, alltså inte bara tråd utan hållbarare material just vid fästpunkter.
(Jag vet inte om kemisk förstärkning är bättre, då man inte gör mikrohål i tarpen som när man syr, men det kräver ju expertkunskaper i.e. lim/tejp/patching).
Ett vortexmönster av tråd bör ha minst stresspunkter.

Annars håller jag med övriga här: Lätt och tunn tarp kommer förmodligen alltid vara mindre tillförlitlig och mindre stryktålig än vanlig tarp.

Min generella tanke är:
Tumma inte på kvalitet när det gäller tarp! Det kan gälla liv och död. Minska på något annat (först) om du jagar gram.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
Sisay Är Fjellheimen Superlight 3 samma som Fjellheimen Superlight 3 Camp? Bo och sova 2
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
andersmossing DD Superlight pyramid tent Bo och sova 16
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Mezzner Fjellheimen Superlight Camp Bo och sova 3
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Urwaldjaeger Helsports superlight yttertältväv + tält Bo och sova 2
brigas Helsport superlight camp Bo och sova 2
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4

Liknande trådar