Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp!

Jag har semester om ett par veckor och har fortfarande inte lyckats bestämma vart årets tur ska gå.

Mitt förstahandsval trodde jag var Ön Senja i Norge och där Ånderdalen Nationalpark men nu börjar jag vela.

Tänkte antingen ta bilen upp eller tåg/buss och vara borta max 2 veckor, har tidigare vandrat ganska mycket i svenska fjällen.

Tar gärna emot tips på andra resmål längs Norges kust! :)
 
Är ditt mål att göra många små vandringar med bilens som utgångspunkt eller är du ute efter en sammanhängade vandring?
 
Är ditt mål att göra många små vandringar med bilens som utgångspunkt eller är du ute efter en sammanhängade vandring?

Det beror på, väljer jag Tåg/buss är nog en sammanhängande vandring lättare rent praktiskt men tar jag bilen tänkte jag stanna till på fler ställen och göra små vandringar ala 1-3 tältnätter.

Åker jag bil hela vägen upp till Senja känns det dumt att inte ta minst 3-4 dagar i Lofoten. Ett alternativ är att helt skippa Senja och istället utforska mer av Lofoten eftersom det är den typen av miljö jag helst vill uppleva men känns som att "alla" åker dit dock gör det ju inte miljön mindre vacker för det, lite korkad inställning kanske :)

Rent logistisk fick jag en idé att ta tåget till Kiruna och där hyra bil för vidare färd mot Lofoten/Senja eftersom 200+ mil med bil är ganska krävande att köra själv, men å andra sidan har jag inte bråttom och kan ta flera stopp längs vägen.

Bilar jag hela vägen är även tanken att köra mycket längs norska kusten därav min önskan om tips på flera platsen att besöka :)
 
Några dagar i Rago Nationalpark kanske kan vara något, ligger vid Bodö. Har inte varit där men är på väg. Sjunkhatten Nationalpark ska ju också vara spektakulär, precis norr om Bodö. E6:an går förbi en radda nationalparker uppe i norra Norge.
 
Kustvägen väg 17 är fin. Paddla i glaciärsjö ser läckert ut på bild. (Storglomvatnet).

Fågelöarns i Röst är fina men möjligen är häckningen av lunnefåglar avslutad nu?

Thure
 
Runt sunndalen, romsdal, eikesdal, litldalen är fint. Även rogaland tex kjerag. Jotunheimen om det ska va längre sammanhängande runda
 
Hur mörkt är det egentligen i september, korta dagar?

Kiruna
Sep, Uppgång, Nedgång, Dag, Natt
1, 05:06, 20:10, 15h 4m, 8h 56m
15, 05:56, 19:11, 13h 15m, 10h 45m
30, 06:48, 18:08, 11h 20m, 12h 40m

Hösten är min favorit att vandra speciellt i norr
Inga mygg, vackra färger, mörka nätter med chans till norrsken
 
Kiruna
Sep, Uppgång, Nedgång, Dag, Natt
1, 05:06, 20:10, 15h 4m, 8h 56m
15, 05:56, 19:11, 13h 15m, 10h 45m
30, 06:48, 18:08, 11h 20m, 12h 40m

Hösten är min favorit att vandra speciellt i norr
Inga mygg, vackra färger, mörka nätter med chans till norrsken

Och det blir ju inte helmörkt direkt solen går ner heller.
Men räkna med att det (förhoppningsvis) blir rejäla köldknäppar en del nätter i September även om dagarna kan bjuda på sommarvärme ibland. Så varm sovsäck, och rejäla förstärkningsplagg, anbefalles.
 
Jag var i Lofoten med bil nu i sommar och du kommer inte ångra dig, helt magiskt vackert där. Faktum är att du kan stanna i princip var som helst och det är sagolandskap, gäller nästan hela Norge.
Så i ditt läge skulle jag åka mot Lofoten men göra stopp och kanske 1-2 dagars utflykter på trevliga ställen på väg upp eller ner. Du kommer inte sakna alternativ.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...