Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo

Har letat bland de gamla trådarna men hittar inget som riktigt passar in på mina förhållanden.

Tältet kommer främst användas under den snöfria delen av året i skyddad terräng, men tanken är att hela familjen ska kunna ta sig ut lite längre fram och då även på kalfjäll och eventuell vintertältning.

Jag tänker mig att tältet kommer användas i någon av följande situationer:

1. Soloanvändning av mig.
2. Jag och ett eller två barn.
3. Hela familjen (jag, sambo och tre barn 6,5 och 2 år gamla för tillfället.)

Så här långt har jag tänkt att börja med ett Hilleberg Nallo 3 för att komplettera det med ett Hilleberg Nammatj 2 GT längre fram. Totalvikt 6,3 kg fördel då man har ett lättare tält

Alternativt Nallo 3 GT och Nammatj 2 som komplement, men jag tänker mig om man ska vintertälta så vill jag använda Nammatj och då är det skönt med den extra stora absiden? Totalvikt 6,1 kg tälten ungefär lika tunga

Då vi hade ett HB Stalon 2 när jag var liten som nyss fått gå i pension (inköpt i början på 80-talet) så är jag bara intresserad av tält från Hilleberg, på grund av kvalite och andrahandsvärde.

Någon som har några synpunkter på mitt resonemang eller har andra idéer? Jag har kollat på kaitum också och gillar den lösningen då det är det tält som påminner mest om Stalon 2 men med mindre absid på varje sida.
 
Vi är fyra och valde ett Nallo 4 gt. 3.6kg

Kompletterade med ett Unna 2kg. Fristående och suveränt för en, fungerar för två, speciellt om det är ett barn.

Är vi tre så är 4gt utrymmet ändå uppskattat.
 
Båda

Du är ändå rätt insatt i HB värden. Själv har jag släpat på ett Najmat 2 i många år främst som solotält. Lite väl tungt men många gånger mycket bra. Det har blivit mer och mer paddling och då fick det bli Unna som jag ser som ett optimalt tält till mig nu utom på vintern även om det funkar. Unna ser jag som ett bra första köp tält om man inte ser vintern som sin stora grej.
 
Två stycken tvåmans tält ger självklart den bästa flexibiliteten för fyra personer, men när barnen är så små och under ett antal år framöver under deras uppväxt kan jag lätt förstå att ni vill bo i ett gemensamt tält. Själv använde vi mitt gamla Keb3 under den tiden, med barnen sovandes skafötters i mitten. När de blev större pensionerades det tältet och nya tvåmans inhandlades (Nammatj 2GT och Nallo 2). Senare har även ett Kaitum 2 tillkommit, så har lite erfarenhet av alla tre modellerna.
Ser man till innerutrymmet är Nammatj större än Nallo pga lika långa bågar (=rak ryggås), självklart till en lite högre vikt.
En idé kan vara Kaitum 3GT (Kaitum 3 om ni inte behöver det extra absid utrymmet) som enda tält de närmaste åren. Innerutrymmet i Kaitum är betydligt större än de andra modellerna tack vare raka gavlar, dessutom två ingångar och möjligheten att ligga skafötters gör att tältet räcker flera år framöver pga bättre flexibilitet. Senare kan ni komplettera med ett mindre tvåmanstält när barnen blir större i tonåren.
Notera även att Kaitum 3GT är bredare (185cm) I större delen av innertältet.
Kan väl även tillägga att Kaitum är enklare att ventilera rejält i varmare väderlek då man kan öppna ingångarna i båda ändar, något som inte går i Nammatj eller Nallo.
 
Senast ändrad:
Tack för bra tips, Unna går bort då det inte har någon absid. Problemet med Kaitum 3 (GT) blir att det är onödigt tungt när jag ska ut på soloäventyr, annars gillar jag dubbla absider.
 
Norska Fjellheimen!

Om du kan titta bortom Hilleberg så kan jag rekommendera Norska Helsport! Har själv använt HB under massor med år, men inför årets nyköp av ett större med absid så testade jag HB Nammatj 3GT/Nallo 3GT men dom var inte lika "bra" som Helsport Fjellheimen Camp 3!

Helsport tältet är större på insidan tack vare rektangulärt golv, högre takhöjd, längre avstång mellan stängerna samt lättare. Det väger in på 2.1kg. Finns även i en två (2kg)respektive 4-manna(2.5kg) version.
Har bara använt det under två blåsiga fjällnätter men det presterade bra!

Här har du en liten gräsmattepresentation :)!
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87920
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...