Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra!

Kom precis tillbaka från min första fjällvandring i barfotaskor och tänkte dela med mig av några erfarenheter om ngn går och funderar på att göra detsamma.
Allt om allt gick det över förväntan och jag kommer nog aldrig trycka in mina fötter i ett par Meindl-pjäxor igen.

Turen var fyra nätter i grövelsjöområdet och vi gick ganska lugnt, dagsetapperna var på 4 km, 15 km, 7 km och 9 km. Två av dagarna var delvis toppturer utan tung packning. Skulle kunna gått längre men delar av sällskapet var inte i så bra form och vi prioriterade därför annat som att ta det lugnt och hänga :)
Terrängen var vanlig fjällterräng, mest kalfjäll med väldigt steniga stigar och en hel del oledat på mjukare underlag men även skogsetapper med större stenblock och toppar med bara stora stenblock.

Jag hade ett par Vivobarefoot Kembo som mer är som ett par mockasiner, de är inte gjorda för friluftsliv men gick väldigt bra ändå. Obehandlad mocka så andades bra och torkade snabbt. Nästan helt omönstrad sula men hade aldrig dåligt grepp (hade dock bra torrt väder mestadels). Rätt stora så foten åker runt inuti men det var aldrig något problem, snarare ett plus då jag knappt känner att jag har skor på mig och såg inte röken av skavsår, plus behövde inte ens knyta upp snörena när jag tog av mig dem. Enda jag kan tänka mig som kan bli problemet med dessa skor är hållbarheten då de nog inte är gjorda för att ta så stort stryk som de får av fjällvandring, men en vandring per år pallar de nog med. Hade köpt ett par hållbarare trailrunning-skor (Vivobarefoot Primus Trail FG) som jag egentligen tänkt använda men fick skavsår av dem så gick i Kembosarna som är mina vardagsskor hemma. Primusarna har dock mesh-ovandel så de kanske inte hade varit myggsäkra, nåt att tänka på.

Kembosarna har 3 mm superflexibel sula och man känner varenda sten, men det var inget problem, fötterna jobbar snabbt med att balansera och jag hade aldrig ont i fotsulorna. Ibland gick det lite långsammare för mig än för färdkompisarna (som gick i kängor/mesh-skor och gympadojor) på grund av detta, men det var inga problem.

Jag vandrade utan sockor i skorna så när jag kom till blötare partier tog jag snabbt av mig dem och gick barfota genom plasket. Behövde aldrig vada eftersom det var så torrt och man kunde hoppa över jokkarna på stenar, men isåfall hade jag bara gått i med skorna så de blivit blöta.
Sista dagen regnade det så skorna blev genomblöta, det var inga problem med kyla eller komfort (vädret var kanske 10 plusgrader och blåst). Hade med mig systembolaget-plastpåsar och många torra sockor ifall att men behövde inte använda.

På kvällarna var det tjockt med knott och lite kyligt, då hade jag sockor i skorna och ett par små damasker som myggskydd runt fotlederna.

Hade såklart vänjt fötterna vid barfotaskor innan - detta är tredje sommaren som jag går med dem. De två första somrarna hade jag rejält ont i fötterna i början av somrarna då jag började med dem men denna sommar kändes det ingenting, tror det beror på att jag gjort mycket yoga det senaste året med balansövningar som stärker upp fötterna.

Detta var även första gången jag testade att gå med barfotaskor och packning. Hade basvikt på 8,2 kilo, och inkl mat o bränsle så var det nog en 14 kilo i ryggan. Gick med en gammal 600-grams Golite Jam-ryggsäck utan ram, istället har man sitt ihoprullade liggunderlag inuti ryggan som man packar allt inuti. Funkade verkligen jättebra denna gång, använde den förra året och hade då lite ont i axlarna o övre rygg pga avsaknad av spännare mellan ryggsäckens topp och axelrem. Men detta år kändes det inte alls, kände knappt av ryggsäcken i axlarna, tror det beror på att formen var mycket bättre i år - hade mycket hjälp av all yogan plus att jag har börjat jobba med hållning och gångstil som funkar bra ihop med barfotaskor (har lärt mig nåt som kallas för "glidewalking", sök på "Gokhale method" för att hitta tips om detta. Tror att det var denna hållning som gjorde att ryggan funkade så bra i år, den hjälpte mig att hålla ryggen rak dessutom)

Hade med mig ett par extraskor med hård sula som backup, dessa kommer jag skippa nästa gång och spara 1 kilo i packningen. Men kanske är bra att ha ett par lätta sandaler med hård sula om man vet att man ska gå i partier med riktigt jävlig terräng med bara knytnävsstora vassa stenar.
 
Barfotaskor

Kom precis tillbaka från min första fjällvandring i barfotaskor och tänkte dela med mig av några erfarenheter om ngn går och funderar på att göra detsamma.
Allt om allt gick det över förväntan och jag kommer nog aldrig trycka in mina fötter i ett par Meindl-pjäxor igen.

Tack för att du delar med dig. Jag har nu 2 ggr haft mina 5-fingers med mig men bara vågat använda dem för vadning och "lägerskor". Det ska bli ändring på det!

/K
 
Jag funderade lite på att fjällvandra i ett par Merrell Trailglove men de isolerade så dåligt mot marken i temperaturer ner mot nollan så jag bestämde mig ganska snabbt för att inte ta dem. Tror du inte det kan bli ett problem att sulan isolerar för dåligt mot marken vid kallt och fuktigt väder?
 
ja det kan säkert bli kallt utan sula, har haft mina skor här hemma vid en 10 plus kanske och har då behövt extrasula och raggsockor för att inte frysa (vid stillasittande dock, är ju väldig skillnad mot om man rör på sig). Jag frös ingenting när jag gick i rätt kallt väder i blöta skor utan sockar och extrasula i skorna så tror själva aktiviteten värmer upp fötterna mycket. Fick ju aldrig testat 5 plusgrader men vad jag läst så har de som vandrar i icke-vattentäta skor ofta en plastpåse eller sealskin-socka som vattenspärr runt raggsockarna om det är så kallt att det inte går att vandra i blöta sockar. Bra att ha rätt stora skor så man får plats med tjock sula och tjocka sockar så har man löst problemet :)
 
testade för övrigt ett par trail gloves när jag letade efter skor att köpa men tyckte de var för styva i sulan (delen över mellanfoten) och så lite för tajta, men det är väl därför de heter Gloves... gillar att vivobarefoots skor är så flexibla i sulan, det hjälpte när man gick på stenar och foten enkelt formades efter underlaget
 
testade för övrigt ett par trail gloves när jag letade efter skor att köpa men tyckte de var för styva i sulan (delen över mellanfoten) och så lite för tajta, men det är väl därför de heter Gloves... gillar att vivobarefoots skor är så flexibla i sulan, det hjälpte när man gick på stenar och foten enkelt formades efter underlaget

Ja de är påtagligt styva i sulan med tanke på hur tunna de är, men mina fötter verkar tycka det är en bra kompromiss. Jag valde istället sist ett par innov-8 x-talon 200 till fjällen. Sulan ger mycket "markkontakt" och fantastiskt grepp på i princip alla underlag, men de gick sänder tredje dagen fast de var nästan nya, så jag fick gå i 9 dagar och oroa mig för att de skulle falla ihop helt vilket de iofs inte gjorde. Men inte OK, aldrig mer innov-8 i fjällen för mig, De går alltid sänder ovanpå vid lilltån för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4
Tagetes Tips på tur i Norska fjällen ca 5 dgr? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.