Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-11, 01:25
mile0003 mile0003 är inte uppkopplad

Mest vettiga karta (GPS)

Japp, vilken (vilka) kartor är egentligen bäst för min GPS?

Bläddrat runt i massa trådar och hittat en hiskelig massa olika tips på kartor för nedladdning. Jag har oftast använt mobilen men det suger så mycket ström, dammade därför av min GPS idag, en Garmin GPSmap 62stc. Jag har Friluftskartan V3 i den men bara Götaland. Tänkte om det fanns bättre alternativ än den? Det jag syftar att använda den till är såklart till friluftslivet så fokus på terräng.

Finns det en helhetslösning? Kikat på TOPO V5 Pro men det känns inte motiverat att lägga dom pengarna om det finns liknande alternativ. Finns hela Sverige så jag slipper fippla varje gång jag drar iväg? Anledningen till att jag en gång la bort den var för att PC'n åkte ut genom fönstret och efter det blev det jobbigt att föra över rutter. Hittat en lösning som gör att jag kan sköta det från min tablet.

Många frågor men det har hänt så mycket bland kartorna senaste åren.
Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 05:40
Totteman Totteman är inte uppkopplad

Kanske ett tips

Kolla in detta:
http://bengt.nolang.se/kartor/fjallkartan/
Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 08:15
thureb thureb är inte uppkopplad

Om du har tryckt karta typ grönsaksbladet så klarar du dig hyggligt med fri OSM topografiska. Upplösningen är ju inte så bra på din Garmin som på en smartphone. Hade du haft en bättre skärm typ Oregon kanske det är vits med bra och vektoriserad karta till enheten. Kanske köpa en begagnad enhet med bättre skärm inklusive friluftskartan.

Thure

Senast redigerad av thureb den 2018-06-11 klockan 08:35
Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 08:59
bertilstenfeldt bertilstenfeldt är inte uppkopplad

Kolla detta
http://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/de/schweden.html
Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 09:59
ripnils ripnils är inte uppkopplad

Kolla även
http://www.frikart.no/garmin/velgkart.html
Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 12:17
mile0003 mile0003 är inte uppkopplad

Dom fyra tipsen jag fått (tack) har jag sett i förbifarten, vilken av dessa är bäst? Bättre eller sämre än friluftskartan v3 på stigar, leder eller allmän "vildmark"?
Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 12:52
thureb thureb är inte uppkopplad

OSM-kartorna har på vissa håll betydligt mera stigar än Friluftskartan och lantmäteriets topografiska tryckta och webkarta. Men mindre höjdkurvor vilket är en stor nackdel. Ibland saknas öar i OSM-kartan och andra felaktigheter finns också i större utsträckning än på lantmäteriets kartor. OSM-kartan bygger ju på frivilligt arbete och den är därmed ojämn sett över landet.

Garmins friluftskarta är ganska lik lantmäteriets kartor men det är mindre ortnamn och layouten kan vara lite mera svårläst.

Kombinationen mellan tryckt karta för överblick och kart-GPS är bra.

Med en större och mer detaljerad skärm kan man klara sig med enbart GPS men då är det bara de bästa kartorna som gäller. Vektoriserad karta med många zoomnivåer är överlägsen en inskannad karta.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 13:27
ripnils ripnils är inte uppkopplad

Följ instruktionerna på länken jag la in ovan för att lägga in stigar/spår från Open Street Maps ovanpå en topografisk karta (ex Topo Summer).
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 14:28
tobiasdr tobiasdr är inte uppkopplad

Open street map-baserade lösningar bäst i större orter och storstäder, det är där folk rör sig i stor mängd och spelar in stigar / bidrar till kartorna. På landsbygden och mindre orter är Lantmäteriet-baserade kartor som friluftskartan mycket bättre.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:12.

Logga in

Tips!