Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-05-14, 11:30
KimmyA KimmyA är inte uppkopplad

Vägval Hallingskarvet

Ska vandra 4-5 dagar i området kring Finse i Juli. Ska starta med tåg till Finse eller närliggande station och vill helst avsluta vid Geiterygghytta eller nån annanstans längst vägen som går förbi hyttan. Kan ev. åka kollektivtrafik dit om det finns en bra anledning.

Funderar på Hagastöl - Raggsteindalen - Finse (via Kyrkjedöri) - Geiterygghytta (via st Pål).

Tänkte gå på Hardangervidda egentligen men så blev jag av någon anledning fascinerad av Hallingskarvet.

Vill gärna se storslagen utsikt, men ändå inte så svårvandrat. Kan gå max 1 mil om dagen pga ung hund. Går med tält och slipper gärna folk.

Överväger att gå över Folarskardnuten om vädret är fint, men det kanske blir för jobbigt för att klara på en dag med hunden. Någon som varit där uppe och vet om det är värt besväret samt ungefär hur ansträngande det är?

Undrar om det kommer kännas dumt att vända "tillbaka" från Finse mot Geiterygghytta via St Pål. Blir det bra variation ändå? Kan ju annars gå Finse - Raggsteindalen - Geiterygghytta och vidare därifrån men just vidare från Geiterygghytta verkar inte vara jättepopulärt?

Tar tacksamt emot tips på turer i området även om de avviker från vad jag tänkt mig!
Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 13:14
fluff fluff är inte uppkopplad

För några år sen var det en del provisoriska broar mellan Finse och Geiterygghytta som hade varit rätt knepiga att gå med hund, men det kanske går att gå runt om det fortfarande är fallet. Från Geiterygghytta tror jag de flesta fortsätter ner i Aurlandsdalen, men då lämnar du fjället bakom dig litegrann.
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 01:55
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KimmyA Visa inlägg
(...) Överväger att gå över Folarskardnuten om vädret är fint, men det kanske blir för jobbigt för att klara på en dag med hunden. Någon som varit där uppe och vet om det är värt besväret samt ungefär hur ansträngande det är? (...)
Klart värt att komma upp i/över passet, pricka gärna in övernattning i den mysiga Lordehytta där så du kan njuta av både gryning och skymning med de vida utsikterna. Jobbigt är ju ett relativt begrepp; visst finns det lite brantare stigning att flåsa uppför närmast passet, men inga tekniska svårigheter. Utsikten är fin åt bägge hållen, men jag tyckte vägen dit var vackrare på nordöstra sidan av passet; på sydöstra sidan är det bara brant sista biten upp, men nedanför en lång sträcka ganska ett ganska så enformigt och småträskigt plattland att traska igenom på väg från/till Bergenbanan.

Landskapet kring Kongshelleren tyckte jag annars var fint, på ett annat sätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:23.

Logga in