Kläder Material och modeller

Svara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-02-17, 20:06
WesslanVargkramare WesslanVargkramare är inte uppkopplad
 
Inlägg: 6
Berghaus garanti

En snyggt skött reklamation är den bästa reklamen, säger man ju.
Jag köpte en (för mig, då) svindyr GORETEX-jacka, jag tror det var -91. Jackan tjänade mig väl under två decennier men till sist lossnade tejpen på sömmarnas insida. Jag hade inte hjärta att slänga bort min kära jacka utan den la jag undan. Den var ju trots allt rätt fräsch.

En dag såg jag att goretex skrev något på FB och jag passade på att fråga lite försynt om deras garantier - jodå, det var livstids garanti och de skickade mig en fraktsedel och jackan åkte till deras reparationshub i Skottland.. Nu tog det rätt lång tid för dem, men idag meddelade de att min jacka hade delaminerat och går inte att laga, men jag får en ny jacka!

Så ska det gå till.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-02-17, 23:35
bico bico är inte uppkopplad
 
Inlägg: 194
Marmot garanti

Vad kul att läsa. Och vad kul för dig. Denna typ av garantier och service är alltid lika välkommet och gör att man trots att man haft otur återkommer som kund. Win win för båda parterna.

Vår son hade en dunjacka från Marmot som efter ett par tre säsonger blev så pass nött i anslutning till resårerna i muddarna och midjan att den släppte ifrån sig en hel del dun då och då. I och med att jackan var svart och dunet var vitt syntes det dessutom väldigt tydligt och det såg riktigt tråkigt ut.

Vi reklamerade jackan hos Naturkompaniet där vi hade köpte den. Personalen var väldigt trevlig och hjälpsam på alla sätt och vis och efter någon månad fick han en helt ny jacka. No questions asked.

Tummarna upp för både Naturkompaniet och Marmot.

/Birger
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-02-18, 15:56
Johan123 Johan123 är inte uppkopplad
 
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av WesslanVargkramare Visa inlägg
En snyggt skött reklamation är den bästa reklamen, säger man ju.
Jag köpte en (för mig, då) svindyr GORETEX-jacka, jag tror det var -91.
Där ser man, jag köpte en Berghaus-jacka omkring 1995 (Extrem 7000)som jag använt flitigt genom åren, slängde den tyvärr på soptippen för att par år sedan. Skulle jag inte ha gjort inser jag nu. Då kanske jag också hade kunnat få en sprillans jacka igen 23 år efter mitt köp
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-03-08, 20:34
WesslanVargkramare WesslanVargkramare är inte uppkopplad
 
Inlägg: 6
Sisådär, där det ett mjukt paket i brevlådan. Man bugar och bockar. Blåer å finer.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-03-09, 13:32
tango tango är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 946
vems livstid?

Livstids garanti är ju lite lurigt - är det din eller jackans livstid som avses? Om jackans, hur avgör man då när den "gått sönder" versus slitits ut/inte lever längre? Eller köper man ett jack-abonnemang?

Att få en ny jacka två decenier senare gör inte att jag köper det märket - det innebär att jag, om jag köper det märket, får på min prislapp vara med och betala för andras väldigt sena reklamationer. Det vill jag inte, för jag tror inte den affärsmodellen är långsiktigt hållbar.

Var och en väljer själv, men jag väljer inte efter supersena reklamationer på en sak man normalt sliter ut.

/Patrik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-03-09, 22:30
Skärkarln Skärkarln är inte uppkopplad
 
Inlägg: 104
Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
Livstids garanti är ju lite lurigt - är det din eller jackans livstid som avses? Om jackans, hur avgör man då när den "gått sönder" versus slitits ut/inte lever längre? Eller köper man ett jack-abonnemang?

Att få en ny jacka två decenier senare gör inte att jag köper det märket - det innebär att jag, om jag köper det märket, får på min prislapp vara med och betala för andras väldigt sena reklamationer. Det vill jag inte, för jag tror inte den affärsmodellen är långsiktigt hållbar.

Var och en väljer själv, men jag väljer inte efter supersena reklamationer på en sak man normalt sliter ut.

/Patrik
Företag som lovar livstids garanti gör ju det med vetskapen att en försvinnande liten del av produkterna reklameras, annars går ekonomin åt pipan. Detta kräver att dom gör bra grejer som tål slitage. Jag köper gärna från såna företag, inte för att utnyttja garantin utan för att det ökar chansen att få bra grejer som håller. Bra för min ekonomi(mycket mycket billigare än ”Stadium-prylar”, lågt inköpspris o kort livslängd) och bra för miljön. Jag har huset fullt av prylar som var ”dyra” i inköp men bara funkar och funkar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-03-11, 19:25
tango tango är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 946
Citat:
Ursprungligen postat av Skärkarln Visa inlägg
Företag som lovar livstids garanti gör ju det med vetskapen att en försvinnande liten del av produkterna reklameras, annars går ekonomin åt pipan. Detta kräver att dom gör bra grejer som tål slitage. Jag köper gärna från såna företag, inte för att utnyttja garantin utan för att det ökar chansen att få bra grejer som håller. Bra för min ekonomi(mycket mycket billigare än ”Stadium-prylar”, lågt inköpspris o kort livslängd) och bra för miljön. Jag har huset fullt av prylar som var ”dyra” i inköp men bara funkar och funkar.
Jag brukar också köpa kvalitetsprylar, både för att veta att de, håller och funkar över tid samt för att det inte känns bra med slit och släng, ur miljöaspekten. En kollega brukar säga "jag har inte råd att köpa det billiga alternativet, för då går det bara sönder och så får jag ändå köpa den dyra sedan".
Däremot förväntar jag mig inte att man kan reklamera för slitna prylar. Ett företag som lovar livstids garanti men sedan räknar med att få nyttjar det, det känns som ett riskabelt ekonomiskt vågspel.

/Patrik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-03-11, 19:49
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad
 
Inlägg: 1 093
Tycker de definierar vad de menar ganska väl.

[...]we guarantee every product for its lifetime. This guarantee is the length of time any piece of kit can reasonably be expected to keep delivering the same great performance as when it was new.

[...] a heavily used or poorly maintained item will probably have a shorter life than an averagely used or well-looked after item. That’s why our team of experts consider each case individually.

https://int.berghaus.com/produ ... arantee.html
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-03-12, 05:26
Skärkarln Skärkarln är inte uppkopplad
 
Inlägg: 104
Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
Jag brukar också köpa kvalitetsprylar, både för att veta att de, håller och funkar över tid samt för att det inte känns bra med slit och släng, ur miljöaspekten. En kollega brukar säga "jag har inte råd att köpa det billiga alternativet, för då går det bara sönder och så får jag ändå köpa den dyra sedan".
Däremot förväntar jag mig inte att man kan reklamera för slitna prylar. Ett företag som lovar livstids garanti men sedan räknar med att få nyttjar det, det känns som ett riskabelt ekonomiskt vågspel.

/Patrik
Kapitalism är precis det du säger ”ett riskabelt ekonomiskt vågspel” där ingen överlever som kör med principen ”play it safe” men flertalet (men inte alla...) överlever som tar balanserade risker......
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:40.


 

Logga in