Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-02-11, 13:44
Salmiak Salmiak är inte uppkopplad

Självstagande tält med sitthöjd och absid, ca 2,5 kg?

Vad borde jag kika på om jag söker ett självstagande tält med sjyst sitthöjd och tillräckligt med absid för att laga mat eller lägga blöta regnkläder?
Maxvikt någonstans runt 2,5 kg? (Behöver bara räcka till en person, men det gör inget om det räcker för två.)
Vill också ha ett innertält som är i tyg (inte mesh, tycker att det blir för blåsigt och kallt inne), men med goda vädringsmöjligheter förstås, så att det funkar i många olika väderförhållanden.

Det ska ersätta mitt "bekvämlighetstält", som jag alltid brukar slänga med om jag inte ska bära det alltför långt.
Har slitit ut det jag har, ett sånt här (vill gärna uppgradera till ett helt självstagande):
https://blogs.yahoo.co.jp/airspace/19069296.html
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 14:37
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Basala fakta som hur lång du är lär behövas.

go tur
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 15:24
utesälen utesälen är inte uppkopplad

Helsport Reinsfjell Superlight 2 (eller 3) har jag själv funderat över ibland.
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 15:44

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Basala fakta som hur lång du är lär behövas.

go tur
Ha ha, ja, det förstås. 173 cm!
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 15:48
erito erito är inte uppkopplad

Hilleberg Unna blir nog mitt val trots avsaknad av "riktig" absid. Eller Hilleberg Soulo, men innerutrymmet är så pass mycket större i Unna att jag nog kommer att köpa det istället som mindre året-runt-tält.

Jag var väldigt nära att köpa Reinsfjell superlight 2 jag också, men vädertåligheten gör nog att det blir ett Unna istället. Äger redan ett annat Hilleberg tält och bättre kvalitet finns nog inte....

Hilleberg Allak är ett annat alternativ om man vill ha lite större.
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 15:50

Citat:
Ursprungligen postat av utesälen Visa inlägg
Helsport Reinsfjell Superlight 2 (eller 3) har jag själv funderat över ibland.
Ja, den har jag också funderat på. Men jag äger ett annat av deras superlighttält, och tycker att det är lite väl tunna tyger – bland annat blåser det i princip igenom innertältsväven, och det tunna tyget de använt som golv är väldigt halt, så att man halkar omkring :D Sånt kan jag stå ut med i lättviktslägen, men tror jag vill satsa på något lite mer sturdy till bekvämlighetstältet
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 15:56

Citat:
Ursprungligen postat av erito Visa inlägg
Hilleberg Unna blir nog mitt val trots avsaknad av "riktig" absid. Eller Hilleberg Soulo, men innerutrymmet är så pass mycket större i Unna att jag nog kommer att köpa det istället som mindre året-runt-tält.

Jag var väldigt nära att köpa Reinsfjell superlight 2 jag också, men vädertåligheten gör nog att det blir ett Unna istället. Äger redan ett annat Hilleberg tält och bättre kvalitet finns nog inte....

Hilleberg Allak är ett annat alternativ om man vill ha lite större.
Har kikat på dem, men känner mig lite skeptisk till sitthöjden i Suolo (nästan lika lågt som kryp-Akto! Känns säkert högre eftersom det inte sluttar lika brunt, men ändå? Har du testat?) och absidlösheten i Unna (vissa verkar tycka att det går bra ändå, men jag undrar jag ... )
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 16:59
Erik_Svensson Erik_Svensson är inte uppkopplad

Hilleberg Niak? Gillar det skarpt. Rymligt för en person, helt ok med två vuxna, riktigt bra med en vuxen och ett barn.

Lätt (ca 1,7kg inkl allt) och självstagande. Otroligt snabbt och enkelt att slå upp.

Känns tåligt trots Kerlon 1000 väv. Helsports superlight väv känns tunnare och ömtåligare tycker jag iaf.
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 17:01

Niak ser schysst ut och något jag med har funderat över. Men uppfyller ju inte TS önskemål om självstagning.
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 19:52
erito erito är inte uppkopplad

Niak är som sagt inte självstagande och då finns andra alternativ. Unna verkar tåla det mesta året om och man får plats med kängor och något smått i "absiden" så det får bli det för mig. Verkar ha bättre möjligheter till ventilation också med upprullbara sidor. Enda minus just nu för mig är myggnätsväggen bara är halv på innertält. Men det är inget stort problem för mig antar jag. Rymligare och högre sitthöjd än Soulo...

Inte lätt val, men jag tror jag vet
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 20:15

Exped Orion 2 UL, eller den lite lägre och lättare Exped Venus 2 UL?
Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 21:22
85323 85323 är inte uppkopplad

Än så länge är det lätt att beställa från England.
https://www.ultralightoutdoorg ... g-tent-p5348
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:12.

Logga in