Finns det platt fjällvandring?

Sitter här med stark fjällängtan och drömmer om sommarens vandring med sonen. Då säger han det som jag hade glömt; "jag kan fjällvandra...så länge det inte är uppför!"

Just det ja. Så var det...
https://www.utsidan.se/blogs/var-dags-aventyr/men-vad-sager-han.htm

Att vandra på platten gick bra förra året men inte uppför. Han har ännu inte glömt Getryggen. Och jag som drömt om Helags...

Så nu sitter jag här lite ställd och går igenom tidigare fjällvandringar i huvudet men blir inte mycket klokare. Jag har sökt här på forumet på "platt", "onda knän" osv och har fått tips om ex Fulufjäll. Problemet är att det verkar vara uppför var man än börjar. Och det är just det, det bör inte vara en uppförsbacke det första som händer.

Några ingångsvärden: tältning, bil från Mälardalen, max fyra nätter, kan bära med all mat, helst i cirkel men tänka mig taxi/buss tillbaka till bilen. Jag för min del behöver iaf se fjäll för att bli nöjd...

Någon som har någon idé?

Tack på förhand!

//Karolina
 
Västra Härjedalen kanske? Vid Svansjön finns betalväg upp på kalfjället, sedan kan man gå bort mot Bolagen.
Eller Stekenjokk, också platt och väg upp på kalfjället.
Naturligtvis Hardangervidda, tunneln under Oslofjorden har gjort vägen dit lite kortare. Kolla på ut.no efter fler barnvänliga områden.
Lycka till, och hoppas ni får bättre tur med vädret nästa sommar!
 
Första jag tänker på är Furufjället. Ni måste ta er upp för en rejäl brant, sen är det väldigt platt däruppe. Inga höga spetsar och glaciärer. Topparna är snarare höjder. Lagoma sträckor för små ben, stugor och vindskydd finns att rasta i. Sverige högsta vattenfall kanske kan vara lockelse nog för att motivera trötta ben. När man kommer upp kan man se vattnet försvinna över kanten på några meters avstånd. Givetvis ska ju fallet ses nerifrån med. Bil tar ni hela vägen fram och parkerar vid Naturum. Världens äldsta träd finns här någonstans. Jag har varit här i Juni och då fanns det snö kvar. Gott om sjöar att kasta sten i. Lär vara bra fiske.

Grövelsjön kan också vara ett alternativ. Här finns fjällstation och ganska snälla leder, vad det gäller uppförslut. Dyker orken och viljan upp kan man ta sig upp på Storvätteshogna. Grövelsjön är en STF fjällstation. Båtturer på sjön (går det att se flygplanet som störtat i sjön????).

Lycka till
Peter HP
 
Så nu sitter jag här lite ställd och går igenom tidigare fjällvandringar i huvudet men blir inte mycket klokare. Jag har sökt här på forumet på "platt", "onda knän" osv och har fått tips om ex Fulufjäll. Problemet är att det verkar vara uppför var man än börjar. Och det är just det, det bör inte vara en uppförsbacke det första som händer.
//Karolina
Fulufjället är nog bland det bästa om du går upp från "parkeringen" vid Brottbäckstugan, en mycket moderat stigning. Annars har du Flatruet och delar av Stekenjokk. Där kör du ju bil upp på fjället! Lycka till.
 
Åk till Hemavan och ta liften upp? Efter det är det rätt platt in till och genom Syterskalet och du är omgiven av riktiga fjäll där. Vill du gå i cirkel så blir det lite jobbigare att hålla det helt platt, men det är inte brant uppåt för att gå över Murtsertoppen och sedan ner till Hemavan igen. Visar sig det att den stigningen är helt omöjlig så finns kanske möjligheten att följa leden via Solberg ner till Tärnaby och ta bussen upp till Hemavan igen.

Vill du få ut fyra dagar på det så får du nog lägga till några dagsturer. T ex kan man ju gå och titta på glaciären under Norra Sytertoppen, sjön under Tärnaglaciären är också ett fint besök. In i Viterskalet är också riktigt fint, men då blir det en sträcka med märkbar stigning för at ta sig in från stugan till sjön.
 
Åk till Hemavan och ta liften upp? Efter det är det rätt platt in till och genom Syterskalet och du är omgiven av riktiga fjäll där. Vill du gå i cirkel så blir det lite jobbigare att hålla det helt platt, men det är inte brant uppåt för att gå över Murtsertoppen och sedan ner till Hemavan igen. Visar sig det att den stigningen är helt omöjlig så finns kanske möjligheten att följa leden via Solberg ner till Tärnaby och ta bussen upp till Hemavan igen.

Vill du få ut fyra dagar på det så får du nog lägga till några dagsturer. T ex kan man ju gå och titta på glaciären under Norra Sytertoppen, sjön under Tärnaglaciären är också ett fint besök. In i Viterskalet är också riktigt fint, men då blir det en sträcka med märkbar stigning för at ta sig in från stugan till sjön.


Gå in och se min beskrivning på www.bearfootnorth.se , när man kommit nästan ner till solberg svängar man av och går på platten mot Laisaliden och därefter drottningledning till Hemavan, gick denna för något år sedan med mina barn. En lämplig 4 dagarstur med 3 övernattningar. Fördelen är att du kan avbryta i Solberg, eller Laisaliden om det skulle vara så.
 
Arjeplogsfjällen

Ett annat gott alternativ är att åka upp till gränsen till Norge efter Arjeplogsvägen. Du parkerar upp på fjället och kan välja att gå både Norrut och söder ut.

Vi parkerade bilen på Sandvikens camping och lejde dessa att köra upp oss till Gränsen därifrån gick vi leden "söder" och följde Parallellt med Silvervägen ner till Silvervägen igen vid Lillviken. Trevlig och lättgången tur.

Går du norrut kan det bli en rundtur en bit in eller fram och tillbaka. Det är även lätt terräng att gå utanför leden på.

/ J
 
Grövelsjön kan också vara ett alternativ. Här finns fjällstation och ganska snälla leder, vad det gäller uppförslut. Dyker orken och viljan upp kan man ta sig upp på Storvätteshogna. Grövelsjön är en STF fjällstation. Båtturer på sjön (går det att se flygplanet som störtat i sjön????).

Lycka till
Peter HP

Ja, resterna av planet syns från sjön. Det ligger på den västra sjökanten i närheten av norsk-svenska gränsen om jag inte minns fel.
 
Reflektion om den reseberättelse du har som grund för att du vill söka dig till plattare områden.

Dagen ni vandrade med era barn hade ni busväder och han kanske även var lite hungrig - lågt blodsocker. Om han gillar fjällvärlden generellt annars så har jag svårt att tro att en uppförsbacke/stigning var enda anledningen till det lite sämre humöret. (Älskade bilden där han ville sitta själv och äta) :) Och kyla i kombination med hunger har ju en trist inverkan även för vuxna fjällvandrare så att han behövde lite mat och paus var kanske inte så märkligt :)

Men viktigast av allt - du avslutar berättelsen med att han tyckte det bästa med berg som man inte tar sig upp för är att dom finns kvar att bestiga nästa år. Så varför inte sikta in er på samma sträcka och ge det ett nytt försök - med bra väder och mätta magar klarar ni det galant :)
 
Fulufjäll verkar vara ett alternativ, dock med brant stigning från parkeringen. Kolla med boende i närheten om inte det är möjligt att få dit en fyrhjuling som löser det problemet. Ett äventyr i äventyret...
 
Hej,
jag kom att tänka spontant på Treriksröset. Det är platt vandring från sjön (om man kommer med båt) till Treriksröset och sedan vidare till Gåldahytta. Man kan göra en 4-dagars rundtur:
dag 1: Treriksröset - Gålda
dag 2: Gålda - Gappo
dag 3: Gappo - Pältsa
dag 4: Pältsa - Treriksröset ( i början liten uppförsbacke men sedan neråt nästan hela sträckan vad jag minns)

Jag har inte gått sträckan via Gappohyttan (Gålda - Gappo - Pältsa) men ska vara enkelt vad jag hört. Har inte kartan framför mig för att kolla. Det är korta etapper dessutom.
På finska sidan finns några fina dagsturer att göra som att vandra till Saanajärvihytta, 3 km platt vandring från Kilpisjärvi Turiststation eller att gå upp på Sannatoppen, dock en hel del trappsteg med vilobänkar i jämna avstånd men sedan rätt platt. Fantastiskt utsikt från toppen lovas.
Kanske för långt att åka med bil men annars idealt för barn.
Mvh Veni
 
Om det går att muta med en våffla för att knalla upp en liten stigning så kan en idé vara att parkera vid Rockvallen (Bruksvallarna) och gå upp till Kariknallens våffelstuga. Därefter kan ni på platten vandra runt Skenörsfjället/Grönfjället/Össjöstugan.

Eller parkera vid Walles fjällhotell och ta ungefär samma rutt.

Området mellan Hamra/Ramundberget/Bruksvallarna bjuder kanske inte på spektakulära vyer, men det är ändock fina områden att vandra i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet Fjällvandring 74
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...