Jultur, kallt och mörkt men var??

Runt nyår brukar jag fara ut några dagar, inte för att jag älskar mörker utanför att det är några dagar ledigt helt enkelt. Det är ju svårt att komma iväg med barn och familj, vi gör en del stugturer men det här är en tur själv med tält och pulka.
I januari åkte jag Riksgränsen - unna allakas - abisko på med tre tältnätter och det blir något liknande nu i mellandagarna, runt 4-5 dagar. Riksgränsen - abisko är ju ypperligt när man inte har så många dagar, nattåg upp och ner och direkt ut från perrongen!
I år har jag inte bestämt mig var det blir av, jag har funderat på Arjeplogsfjällen eller Skäckerfjällen men känner att min tid kanske äts upp av bilresan dit? Eller kanske en skogstur i Muddus, jag älskar bålkos men kanske är det för mörkt att åka i skogen runt nyår? Även på kalfjället med snö är det ju bara ljust ca 9-16.

Var skulle ni åkt? Jag kommer bo i tält så stugor är inte intressant. Sitter ni med liknande turfunderingar? Jag blir superglad för förslag!
/Jonas
 

Bilagor

  • IMG_6862.jpg
    IMG_6862.jpg
    40.6 KB · Visningar: 699
  • IMG_6911.jpg
    IMG_6911.jpg
    44.9 KB · Visningar: 690
Rogen eller liknande...

Hejsan,

Har varit uppe i fjällen den tiden på året och gått på tur vid ett gäng tillfällen och min erfarenhet är att man gärna undviker kalfjället. Dels är vädret notoriskt opålitligt så man kan bli väderfast och dels är det ju ofta kalblåst.

Så jag hade siktat in mig på ett område där man kan skida primärt is skogen, men gärna i en ganska gles sådan. Ett sådan område där det i alla fall är klart ljusare än Muddus är Rogen nere i Härjedalen.

Även Vålådalens naturreservat är fint även om det inte riktigt är lika snösäkert.

/ Stefan
 
Tack för idéer! Rogen verkar så fint, har bara varit på norska sidan i femundsmarka och det som gör att jag tvekar är att det verkar råda eldningsförbud i rogen. Det är den stora fördelen med en skogstur enligt mig!
Sen har du förstås rätt kring renblåsta fjäll. Du ser ju bilderna från riksgränsen, det är tur att jag inte har så fina skidor...
Får ge jämtlandsfjällen en chans, har bara gått jämtlandstriangeln en gång på vintern och jag skulle gärna hitta något som känns lite mer "äventyrligt" trots kort tid.
Ska undersöka vålådalen. Har någon annan något tips så blir jag jätteglad!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack för idéer! Rogen verkar så fint, har bara varit på norska sidan i femundsmarka och det som gör att jag tvekar är att det verkar råda eldningsförbud i rogen. Det är den stora fördelen med en skogstur enligt mig!
Sen har du förstås rätt kring renblåsta fjäll. Du ser ju bilderna från riksgränsen, det är tur att jag inte har så fina skidor...
Får ge jämtlandsfjällen en chans, har bara gått jämtlandstriangeln en gång på vintern och jag skulle gärna hitta något som känns lite mer "äventyrligt" trots kort tid.
Ska undersöka vålådalen. Har någon annan något tips så blir jag jätteglad!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja det finns inte så mycket som går upp mot en värmande brasa i skogen på vintern.
 
Runt Börgefjell....

Tjaaa, nu tycker jag iofs att Vålådalens naturreservat är mycket mysigt och det räcker med att skida in någon mil i t.ex Rekdalen för att man ska vara på platser som väldigt få besöker!

Men vill man ha ensligare, mer äventyrligt område finns det väl massor att välja mellan hela vägen upp till Treriksröset. Man behöver ju t.ex bara en 8-10 mil norrut till Skäckerfjällen för att komma till ett område som nästan inga besöker. Har tyvärr inte varit där själv än, men de som rapporterat därifrån här på utsidan är väl nästan alltid positiva. Gott om skog/fjällbjörkskog finns det ju också :)

Fortsätter man ytterligare en 15 mil mot nordost kommer man till Börgefjell. Ett område som nästan inga besöker på vintern. Har själv gott en tur där i midvintertid och startade då i Bjurälvens naturreservat och skidade mot norväst in i Norge mot Orrelva. Kanonfin skog och massor av snö. Tyvärr var vädret sådant att vi inte kom in i själva Börgefjell Nasjonalpark som till största delen är kalfjäll, men likväl ett område som är värt att besöka.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dogmatikern vantar i kallt väder och vind? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...