Solcell driven power bank är det nödvändigt?

Hej jag är rätt så ny på allt det här men mina kompisar sa att jag borde köpa en solcell driven power bank.

1. Är det nödvändigt?
2. Är det någon annan som har en?
3. Vilket märke och vad är ett bra pris i så fall?
 
Det du måste fråga dig om du har behovet att ha en sådan, eller kanske räcker det med en vanlig powerbank.

Varför måste man ha en sådan enligt dina vänner?
 
Allt beror ju på om man är beroende av en uppkopplad värld eller man är modig och kan koppla ner sig emellanåt.

Bäst träningseffekt ger ju ett nyladdat större slutet batteri på sådär ca 24 Ah.

go tur
 
Solcellsdriven Power Bank?

Det finns nog ingen powerbank som har tillräckligt effektiva solceller för att den skall laddas upp godtagbart i vanligt svenskt sommarväder. I så fall blir det en tung och skrymmande sak. De som finns har för låg kapacitet på själva laddaren. Köp en powerbank med hög kapacitet (>20000 mAh) och ladda hemma. Det blir tillräckligt tungt att släpa på den, ca 5- 6 hg.
 
Jag har ingen solcellsdriven ”powerbank” och vet inte om de är bra.
Men vetskapen att alltid kunna få lite ström till det viktigaste är mycket värd. Utöver friluftslivet kan det vara en del i din beredskap om någon främmande makt bestämmer sig för att stänga ner vårt elnät.

Läget i Sverige ska inte vara något problem för solcellens effekt. Jag får ut märkeffekt från mina solpaneler vid polcirkeln vintertid då solen gått upp. Kräver solsken, annars blir det mycket mindre.

Det finns trådar på forumet om vanlig respektive solcellsladdad ”powerbank”. Gissar att laddbara batterier är klart enklast om man bara vill ha mycket energi vid kortare turer. Fördelen med solcellsladdare är att man aldrig blir helt utan el om det finns sol.
 
Solcellspanel

Läget i Sverige ska inte vara något problem för solcellens effekt. Jag får ut märkeffekt från mina solpaneler vid polcirkeln vintertid då solen gått upp. Kräver solsken, annars blir det mycket mindre.

Det är klart att du får ut märkeffekten vid full sol -även vid polcirkeln - men vid mulet väder kanske du får 10-15% av märkeffekten. Placeringen av en fast solcellspanel är ju optimerad med hänsyn till var solen kommer ifrån.

Du behöver troligtvis en solcellspanel på minimum 15 watt om du skall ladda en Powerbank med 15000mAh på en dag (i full sol)och då blir ytan ca 60x22cm utfälld och vikten ca 6,5 hg.

Sedan är ju frågan om man kan räkna med full sol i 8 timmar i det svenska klimatet och om man verkligen går i en sådan riktning att solen faller in i solcellspanelen på optimalt sätt.
 
Svar till Fjällkjell´s svar ovan:

-För mig var det inte alls självklart att få ut full märkeffekt vid så låg solvinkel och lång atmosfärspassage, vilket ger förlust av energirikt blått ljus.

Jag argumenterar för lösningen mer som ett oberoende av elnätet i krissituationer än som full bekvämlighet med 15 Amperetimmar per dygn.
 
Senast ändrad:
Större (typ 20 Ah) powerbank med inbyggd solcell på säg 1 * 0.5 dm i storlek kanske ger 200-250 mA till batteriet vid optimal vinkel och full solljus sommartid (vilket också kan resultera batteriladdningen blockerar/avbryts helt när solcellen ger som mest ström pga. batteripackets upphettning av solskensvärme och batteritempen sticker iväg över 40 - 45 grader C ...)

Det kanske gör att man efter några timmar i solljus runt lunchtid kan ladda en slutkörd telefon så mycket att den klarar ett kortare nödsamtal, men definitivt inte för att hålla sina social medier uppdaterade med chatt och skrivning större delen av dagen...

För sådana övningar så behöver man _mycket_ större solcellsytor - typ minst A3 i storlek eller större, vikbart eller rullbar solpanel, som man slänger ut vid rast/vila så fort tillfälle ges, alternativt försöka hänga upp det på sig själv medans man vandrar.

För morron/kvällstid finns inte mycket solenergi att hämta och dagens 70% i solljusenergi finns mellan kl 11 - kl 15 ungefär (dvs. när solbrännan tar som värst) och då är de flesta på språng och svårt att hålla panelen i optimal vinkel mot solen konstant hela tiden, timme efter timme.... I ljusmulet väder har du i bästa fall 5-10% av vad en solig dag ger, vid mörkmulet och regn kan du strunta i panelen helt eftersom det handlar om enstaka % i bästa fall. Fördel dock i mulet väder är att det inte är så noga med riktningen längre.

Slutligen... en solpanel med anständigt stor yta kommer att väga en del också...
 
Behöver du ladda mobil, padda, o kamera i vårt gröna land, bör du veta att ju molnigare, ju större yta måste din solfångare ha.

I Saudiarabien köpte jag en liten käck laddare som drevs av solen, ytan den effektiva på laddaren var ungefär som en uppslagen pocketbok, den klarade att på 6,5 h därnere ladda 4 AA celler. Häruppe kunde den inte på en solig dag ladda 2 AA celler.

Ju lägre solen står och ju fler molniga dagar man har ju större yta behöver dina solceller ha.

Du måste besvara frågorna om vad behöver du ladda och varför i detalj.
Innan du kan få ett seriöst svar.

En yta motsvarande ett uppvikt tabloid behövs om det skall fungera i vårt molniga land.

go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...