Coleman gasol - Forum

Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-10-12, 06:54
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Coleman gasol

Jag undrar om någon har erfarenhet av https://www.coleman.eu/Benelux ... rtridge.aspx
De hävdar att den skall funka till -27°C.
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 08:26
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Det är antagligen samma som primus winter
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 10:56
Struntprat Struntprat är inte uppkopplad

Jag prövade Coleman winter, och den funkade bra vid plusgrader i alla fall. Jag har en tub av Colemans "vanliga", dvs inte vintervarianten, som jag försöker tömma, men den funkar rejält dåligt. Det är rätt mycket kvar i burken, men jag måste i princip köra den upp och ner för att den ska funka trots ett par plusgrader i luften. Baserat på denna erfarenhet hade jag själv inte satsat på vintergasen när det är kallt på riktigt.
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 11:23
silenhag silenhag är inte uppkopplad

Åk til Norge och köp följande (ren propan), då fungerar det garanterat på vintern...

https://xxl.no/coleman-coleman ... 8751_1_style
Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 06:46

Citat:
Ursprungligen postat av silenhag Visa inlägg
Åk til Norge och köp följande (ren propan), då fungerar det garanterat på vintern...

https://xxl.no/coleman-coleman ... 8751_1_style
Finns inte ren propangas att köpa i Sverige? F.ö. så verkar inte din länk fungera.
Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 07:38

Länken funkade igår !?

Prova följande:
(Funkar nu efter redigering, men ser att den är lik den förra länken)
(Gå in på xxl.no och sök på Coleman)
https://www.xxl.no/coleman-col ... 8751_1_style

Ren propan finns i Sverige men de kommer i kraftigare behållare som är mkt tyngre. Typen i länken har jag inte sett i Sverige, men kanske finns?
Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 07:58
dsk dsk är inte uppkopplad

Den har en annen kobling, og passer ikke uten adapter. I Sverige får du også denne typen http://tinyurl.com/y9g3mqbo

Primus Winter burde funke uten problem med kobling.
Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 08:13

Mest förnuftig vinterbränsle menar jag är fotogen (parafin på norsk), möjligen bensin om man gillar att hantera extremt lättantändliga och explosiva vätskor (speciellt i vintertemperaturer).

Vill man tvunget ha propan så får man ordna en adapter som föregående talare påpekade.
Primus Winter kan man ju prova, men man kommer att få problem när det är riktigt kallt...Till dagsturen hemmavid spelar det ingen roll, men t.ex. på veckoturen till fjälls med pulka och tält blir det inte kul.
Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 06:27

Citat:
Ursprungligen postat av silenhag Visa inlägg
Mest förnuftig vinterbränsle menar jag är fotogen (parafin på norsk), möjligen bensin om man gillar att hantera extremt lättantändliga och explosiva vätskor (speciellt i vintertemperaturer).

Vill man tvunget ha propan så får man ordna en adapter som föregående talare påpekade.
Primus Winter kan man ju prova, men man kommer att få problem när det är riktigt kallt...Till dagsturen hemmavid spelar det ingen roll, men t.ex. på veckoturen till fjälls med pulka och tält blir det inte kul.
Har du någon länk till adapter?
Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 08:17

Dessvärre inte någon länk, jag har tillverkat min själv då jag arbetade på mekanisk verkstad...
Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 09:56
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Tuben finns här https://campingnetshop.se/prod ... ASABEgIqAPD_
Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 11:39
qy qy är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av TROY GARNER Visa inlägg
Det är antagligen samma som primus winter
Lite nätsökning säger att det inte verkar vara samma blandning och att den skulle kunna fungera bättre om man kör den upp och ner konsekvent. Men det är inte helt lätt att vara säker på att man hittat rätt data. Primus Winter och Primus Power verkar i alla fall vara 80% iso-butan och 20% propan bägge även om det inte heller var lätt att hitta.

Citat:
Ursprungligen postat av Struntprat Visa inlägg
Jag prövade Coleman winter, och den funkade bra vid plusgrader i alla fall. Jag har en tub av Colemans "vanliga", dvs inte vintervarianten, som jag försöker tömma, men den funkar rejält dåligt. Det är rätt mycket kvar i burken, men jag måste i princip köra den upp och ner för att den ska funka trots ett par plusgrader i luften. Baserat på denna erfarenhet hade jag själv inte satsat på vintergasen när det är kallt på riktigt.
Som jag förstår det kör Coleman med en blanding av propan och butan, istället för propan och iso-butan (inte 100% säker). Då kan de trycka i lite mer propan, (30/70?), och då sänka användningstemperaturen lite med ursprungsblandningen, men om man inte kör den uppochner konsekvent tappar den snabbare trycket vid låga temperaturer (ja, även kring nollan) när man använder den.

Ska man behålla bränslets vinteregenskaper genom hela behållaren måste man köra konsekvent med gasbehållaren upp och ned även när det är varmt, så att bränslet lämnar behållaren i flytande form, inte i gasform.

Det innebär innebär inom parentes samtidigt att om man gör så blir det blir helt meningslöst att köpa Primus Winter istället för Power om det inte är så att membranet hindrar vätskan att nå ventilen. (Och är det så att membranet hindrar vätskan att rinna ner ska man verkligen inte använda Winter i uppochner vänt läge, kommer att vara sämre på slutet än Power.)

Brasklapp: Det gick lite snabbt när jag tittade på det så jag kan ha missat något, men det finns säkert någon som kan hjälpa till i så fall. Viktigaste slutsatsen: Använd konsekvent behållaren uppochned om ni har tänkt använda den vid låga temperaturer.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.

Logga in