Självstagande 3p tält - Forum

Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-10-10, 08:56
Erik_T Erik_T är inte uppkopplad

Självstagande 3p tält

Jag behöver ett större tält. Jag har nu ett Hilleberg Allak sedan 10 år, och är väldigt nöjd och bortskämd med detta tält. I princip söker jag ett i funktionen liknande tält men lite billigare och lite större
Alltså ett 3 personers tält, självstagande och helst en konstruktion där inner och yttertält kan sitta ihop och resas i ett moment. Jag behöver inte Hillebergkvalitet, och det behöver inte vara superlätt, men gärna lite mera plånboksvänligt. Har någon ett förslag?
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 10:37
RHolm RHolm är inte uppkopplad

"Inte superlätt" är ju en definitionsfråga, så det finns en överhängande risk att mitt förslag är på tok för tungt ändå. Jag köpte en Robens Fortress 3 i somras. Det är rymligt och självstagande. Bra absid. Klarade ett dygns ihållande regn med tillhörande blåst, så det håller tätt.

Vikten är dock över 6 kg (6,1 kg enligt spec), så det är lite mycket att bära runt på. Det går nog att komma ner en del om man byter bågar och spikar till aluminiumditon. Jag har det för bilburen camping, så vikten har inte varit ett problem för min del.

Prismässigt var det ganska överkomligt. Kostar 2500 kr, jag köpte det på kampanj för halva priset, men nog hade det varit värt fullpris också.

Det kanske inte är det tältet du letar efter, men värt att lyfta fram ändå.
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 10:51
AnteÅ AnteÅ är inte uppkopplad

idé Exped Orion III

Orion III är ett alternativ:

http://www.exped.com/sweden/en ... me-mossgreen

Har fått många priser samt är självstagande och har en konstruktion där inner och yttertält sitter ihop och reses i ett moment.

Har ett Venus II - tält som jag är grymt nöjd med (dock ej självstagande).

/Anders
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 12:55
mc_piloten mc_piloten är inte uppkopplad

Ett Helsport tält kanske.
Kolla på xxl.se och Helsport.no

Skickat från min XT1650 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 10:25

Tackar! Expeed-tältet ser ut att vara ett bra alternativ.
Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 17:22

glad

Citat:
Ursprungligen postat av Erik_T Visa inlägg
Tackar! Expeed-tältet ser ut att vara ett bra alternativ.
Kanon-tält. Finns nog att få billigare via tyska sajter med. Rekommenderar ett footprint, men det är ju en smaksak. Fördelen är att det täcker absiderna samt ger extra skydd.

/Anders
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 08:57

Jag hittade också två Marmot tält som kanske kan fungera. Marmot Allvar och Marmot Miwok. Är det någon som vet något om dessa? De förefaller vara närmast identiska.
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 10:58

idé

Citat:
Ursprungligen postat av Erik_T Visa inlägg
Jag hittade också två Marmot tält som kanske kan fungera. Marmot Allvar och Marmot Miwok. Är det någon som vet något om dessa? De förefaller vara närmast identiska.
Jag skulle nog ändå välja Exped pga allt positivt jag har hört/själv upplevt om dessa tält.
De kanske är dyrare än t.ex Marmot, men Orion-tälten är ju helt självstagande vilket är ju ett stort plus samt att de har även en bra kundservice om något skulle hända.
Testa ett om du får möjligheten. De är otroligt lätta att sätta upp/montera ned.

/Anders
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:50.

Logga in

Tips!