Utrustning för " större" personer - Forum

Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-10-10, 09:03
Schiller Schiller är inte uppkopplad

Utrustning för " större" personer

Hej Utsidan,

Jag är en man som är ganska överviktig men är mer och mer ute i naturen, Nu har det kommit till den punkt att jag börjar se mig om efter bättre utrustning. Men det är nästan hopplöst att hitta storlekar som jag kan använda. Jag skulle vilja ha förslag på följande utrustning för större personer:a
* Liggunderlag 3-4 säsong
* Sovsäck 3 och 4 säsong förslag
* Klädmärken som har stora storlekar och som är av god kvalité

Det känns tråkigt att ständigt behöva avstå från att skaffa erkänt bra kläder bara för att de inte görs i stora storlekar, och jag vet att jag inte är ensam om detta problem.

//Schiller
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 09:13
mikaelkr mikaelkr är inte uppkopplad

Jag har samma tråkiga problem.
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 13:51
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Det är väldigt märkligt att det är så här. Det har inte att göra med att de tror att "tjockisar" inte går utanför dörren, för det är ju i princip likadant för alla typer av kläder. Visst, det finns enstaka märken för storväxta, men inte är det mycket. Hittar man nåt som passar runt lilla maggen så är ärmar och ben jättelånga.

Jo, jag fattar att det kostar mer att tillverka och lagerhålla fler varianter, men försäljningen borde rimligtvis öka ganska betydligt. Andelen överviktiga bara ökar och ökar. Varför inser ingen vilken stor målgrupp de missar?
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 13:53
Mullemek Mullemek är inte uppkopplad

Det finns stora storlekar.

Sovsäckar - kan beställas från http://roberts.pl/
Skodon (olika) - https://www.grandshoes.se/ (bra trailskor)
Exped har liggunderlag som är 197 cm x 65 cm.
Vissa modeller och fabrikat kan kopplas ihop.

Större (kläd-) storlekar finns men är såra att hitta i Sverige. Sök på tyska sidor. Där och ibland på brittiska sidor hittar du säkert det du behöver. "Vanliga" kläder och vissa fritidskläder i mycket stora storlekar säljs av bl.a. Dressman XL (2XL - 9XL). https://dressmann.com/sv/webbu ... ressmann-xl/

Det kan vara svårt att veta hur stor sovsäck man behöver. Pröva med att lägga dig på t.ex. ett sängöverkast som du klämmer ihop som en tänkt sovsäck. Sedan är det bara att mäta och beställa.

Det finns flera tält (om man är lång) som har golv-innermått på 240 cm.

Att ha grejer som man trivs med gör att man mår bra. Men visst blir det dyrare.
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 14:37
gro gro är inte uppkopplad

Amerikanska postorderbolag brukar ha storlekar för större. Dvs, strikt skiljt från amerikanska varumärken med europeiska distributörer.
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 15:23
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Snugpaks sovsäckar kan man köpa expansionspaneler till , dom sätts som en flik i dragkedjan.
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 16:30
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Tyska företag tillverkar för rejäla män.

go tur
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 19:59
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Arbetskläder

Taiga.se
Dobson.se
Har 3xl
Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 20:13
troswe troswe är inte uppkopplad

Kolla diverse yrkesbutiker, dom har kläder

Mvh troswe
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 08:19
Schiller Schiller är inte uppkopplad

Stora personer

Jag är hyggligt medveten om att det finns att hitta. Men jag tycker är underligt är att det är många som är stora eller "feta" som gillar att vara ute i naturen, men jag vill inte alltid leta efter någotuddamärke som måste beställas på nätet, ibland så skulle jag vilja kunna gå till en butik och köpa något t.ex. Fjällräven eller liknade men det är nära nog omöjligt och jag tycker att det är konstigt då det ibland finns större storlekar men dom försvinner först. Då tycker iaf jag att tillverkarna borde lyssna och tillverka i större storlekar.
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 17:05
The Crow The Crow är inte uppkopplad

Gå till jaktbutiker, jägare verkar skjuta för lite älg och äta för mycket korv så där finns ofta lite större storlekar. Bra kläder men andra märken bara. Lite tråkigt färgutbud bara...
Svara med citat
Gammal 2017-10-31, 14:10
FruNalleman FruNalleman är inte uppkopplad

Om du söker ullunderställ såg jag att Dilling hade några för storväxta (både för dam och herr) som heter "Store Dilling". Herr finns i 3XL - 6XL, och verkar vara samma pris på grejerna oavsett storlek, en långärmad tröja ca 400 kr.

Dilling.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.

Logga in