Volym sovsäckar - Forum

Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-09-13, 12:00
medic medic är inte uppkopplad

Volym sovsäckar

Jag är i färd att köpa ny sovsäck, och prismässigt så lutar det åt en syntet. Marmot trestles elite 15. Men jag funderar på packvolymen, är det alltid så att volymen hos syntet säckarna är mkt större än dun eller är det helt beroende på säck.
Är ute efter en säck som har comfort på ca -5 men som är relativt liten i packvolym. Pris runt 1500- 2500 kr.
Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 12:15
smux smux är inte uppkopplad

En syntetsäck har i princip alltid större volym komrimerad än en bra dunsovsäck av motsvarande storlek och värme. Min erfarenhet är att volymskillnaden är nära nog 50% mindre för en dunsovsäck än motsvarande i fiber.
För den budget du har och temp område kan Marmot Sawtooth vara ett alternativ att studera.
Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 13:04
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av medic Visa inlägg
Jag är i färd att köpa ny sovsäck, och prismässigt så lutar det åt en syntet. Marmot trestles elite 15. Men jag funderar på packvolymen, är det alltid så att volymen hos syntet säckarna är mkt större än dun eller är det helt beroende på säck.
Är ute efter en säck som har comfort på ca -5 men som är relativt liten i packvolym. Pris runt 1500- 2500 kr.
Jag har en Haglöfs Ursus -9.
FX-dun (30% syntet 70% 600 dun). Ska inte tappa så mycket isolering om den blir fuktig.

Haglöfssäckarna är väldigt rymliga, vilket jag uppskattar.

Blir inte lika liten som en packad dunsäck, men betydligt mindre än syntet.

Bra pris på två olika modeller på outnorth just nu.

http://www.outnorth.se/haglofs/ursus-2#RichRed
http://www.outnorth.se/haglofs/ursus-9#RichRed
Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 13:04
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Ja och det är just det som gör att en syntetsäck inte förlorar all förmåga att isolera när det blir blött - det kan inte komprimeras hur mycket som helst
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.

Logga in