Dunsäck i fjällen. No or go? - Forum

Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-09-12, 18:17
Lighter Lighter är inte uppkopplad

fråga Dunsäck i fjällen. No or go?

Har rekat lättare sovsäck ett bra tag nu men kommer inte längre. Tänker att jag framförallt ska använda den i tält men även nån enstaka natt i vindskydd då och då. Framförallt i Sverige, men kan även bli nån trip utomlands. Ska klara runt noll grader och vara lätt och liten i packningen men skön att sova i.
Kollade först på xxl och pratade med en säljare där som avrådde mig från north face gold kazoo som jag tyckte såg intressant ut. Han menade att dunsäck utan hydrofobiskt dun inte är en hållbar lösning för övernattning i vindskydd i Sverige.
Ok, så hydrofobiskt dun alltså. Kollade då in Marmot never winter, hydrogen och phase 30. De fanns alla på naturkompaniet, så jag stack dit och pratade med säljarna där som direkt avrådde mig från dun om planen är att använda den i Sverige.

Är det så? Funkar inte dun i Sverige på grund av vårt ofta fuktiga klimat?
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 19:25
seobserver seobserver är inte uppkopplad

glad

När jag sover i öppet vindskydd har jag en sovsäckspåse över säcken.
Regnet hålls från säcken och kondensen läcker ut. Mina för jag har flera har PU-tyg på undersidan, samma som tältgolv, och någon form av mextex på ovansidan. De är lite större än säcken och några av dem har myggnät över huvudändan. Det är gott under flygfäsäsongen.

go tur
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 19:44
fowwe fowwe är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lighter Visa inlägg
Funkar inte dun i Sverige på grund av vårt ofta fuktiga klimat?
Detta har jag aldrig hört talas om tidigare. Jag har sovit många nätter i dunsäck i Sverige. I fjällen, i tält i skogen och i vindskydd på vintern. Så klart ska det inte komma regn direkt på en sovsäck, men luftfuktighet klarar de ju. Man får vädra varje morgon helt enkelt. Och hydrofobiskt dun?! Vet inte ens om mina säckar har sådant.

Hans
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 20:16
Lighter Lighter är inte uppkopplad

Har läst mer här på forumet nu och dun verkar ju vara den rådande rekommendationen oavsett var/hur säcken ska användas. Håller det högre än rekommendationen från naturkompaniet.
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 21:18
Karolina P Karolina P är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lighter Visa inlägg
Är det så? Funkar inte dun i Sverige på grund av vårt ofta fuktiga klimat?
Har aldrig hört talas om det. Och i sådana fall har jag gjort fel i 20år. På fjället, i skogen, i skärgården. Konstigt nog har det fungerat ändå...
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 22:21
silly silly är inte uppkopplad

xxl har mkt prylar men personalen har ibland stora kunslkap och erfarenhetsluckor
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 22:22
joask202 joask202 är inte uppkopplad

Blir sovsäcken fuktig av ihållande dåligt väder så får man helt enkelt ta sig tiden att torka den när solen väl skiner. Det blir inte så fuktigt att sovsäcken kollapsar på några enstaka nätter med mycket regn och dimma.
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 23:15
spillevink spillevink är inte uppkopplad

Jag har haft kondensdroppar på utsidan av säcken då jag sovit under bar himmel. Minns inte om det har hänt då jag sovit i vindskydd dock.
Kanske är det som åsyftas?
nikwax har ju som man kan köpa för att bättra på vattenmotståndet hos dunet i sovsäck om det kan vara något att titta på.
Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 09:03
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Jag ser nog XXL mer som en fysisk webshop, ganska billigt och stort utbud. Jag betalar inget för kunnig och kompetent personal så jag får det inte heller. Däremot har de alltid varit trevliga och serviceminded mot mig även om det ibland är lite tunnt på personal.

Sen är det trist när de tvärsäkert ger felaktiga rekommendationer. Jag vill minnas att jag i en annan tråd sett rådet att dun är olämpligt i fjällmiljö pga sämre isolering när det är blött därifrån också. Kanske står det i deras manual.

Sen vill ju säljare alltid sälja, så oavsett butik och område litar jag mer på samlad användarupplevelse än enskilda säljare. Hurra för Internet och forum

Åter på ämnet så är jag inte så väl bevandrad med fördelarna hos hydrofobisk dun, möjligen finns fördelar som vägs upp av nackdelarna. Oavsett så fungerar vanligt dun. Torka alltid säcken om möjlighet finns oaktat om den känns torr, även en liten stund i sol och vind gör underverk.

Om det regnar sidledes in i ett vindskydd hjälper en liten och lätt tarp.

/Gustav
Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 09:44
Struntprat Struntprat är inte uppkopplad

Under sensommarens vandring hade vi en hel del problem med kondens i tältet (Fjellheimen Superlight) och vaknade hälften av mornarna med dunsovsäcken rejält fuktig och täckt av vattendroppar. Nu tror jag att vi har hydrofobt dun, minns inte helt säkert, men vi torkade den även regniga dagar genom att lägga den med utsidan mot kroppen medan vi åt frukost, och den torkade rätt snabbt så vi behövde aldrig packa ned den blöt. Vi hade inga problem med att dunet inte loftade sig.
Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 11:03
Glännman Glännman är inte uppkopplad

Alla gör ju som dom tycker men att man inte kunde använda dunsovsäck i Sverige ? Jag har då aldrig haft problem med mina, vare sig i tält, under bar himmel, under gran eller någon annan konstellation vår, sommar och höst, sol, regn och snö men det är klart att man får torka sovsäcken ibland.

Det är klart. Att om man har tänkt sova i vindskydd en vecka i sträck och det regnar hela veckan så kan det nog bli lite blött men det lär en syntetsäck också bli :-D

Mvh Johannes
Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 13:12
thureb thureb är inte uppkopplad

Säljare har en tendens att försöka pracka på det, det är gott om i lagret.

Dun har ju många fördelar.

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:28.

Logga in

Aktuellt: Gilla naturen