Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten - Forum

Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-08-27, 21:59
arvidl arvidl är inte uppkopplad

Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten

Det blir en ny upplevelse att vandra med en 10 månaders tjej. Vilka fjällorter passar bra för detta på <40 mil från Umeå? Dvs ganska korta dagsetapper där man ändå hinner se en del. Tänker på Ammarnäs, Hemavan och Marsfjällen (där jag har varit) men finns ju andra ställen och det blir ju ändå helt annan typ av vandring än jag hittills gjort. Så tar gärna emot tips.
Svara med citat
Gammal 2017-09-01, 21:04
Swift Swift är inte uppkopplad

Jag skulle nog prioritera en ort där man relativt snabbt kommer upp på kalfjället. Annars är det väl risk att man fastnar i björkskogen. Från parkeringen vid Tjulträsket, Ammarnäs alltså, är det bara (nåja) en uppförsbacke upp på Ammarfjället. Enklast naturligtvis om ni åker bil eftersom bussen stannar i byn. Som omväxling kan man sen parkera vid Höbäcken och gå i björkskogen upp längs Vindelälven, kanske övernatta i Rävfallsstugan. Ammarnäs är alltså mitt förslag!

Hälsn Pelle
Svara med citat
Gammal 2017-09-01, 23:04
ricke ricke är inte uppkopplad

Om ni utgår från Stekenjokksplatån slipper ni björkskog samt branta stigningar uppför i början. Fungerar bra för dagsturer samt turer med tält. Svårare med turer där man vill bo i stuga.
Mvh RN
Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 15:27
Swift Swift är inte uppkopplad

Bra förslag från ricke! Parkera vid bron över Saxån och gå den rösade leden mot nordväst och Saxfjället. Tillbaka samma väg eller också via de fint renoverade stugorna vid Tjåkkele. Här kan man bo inomhus och ha det bra. Betalning (100 kr per person) med SMS eller bankgiro till Länsstyrelsen AC.
Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 07:05
arvidl arvidl är inte uppkopplad

Tack för förslagen! Vi tänkte ta Ammarnäs, men det blev Borgafjäll till slut där vi hittade en passande stuga rätt datum. Stekenjokk hade jag inte ens tänkt på, ska kolla upp detta. Just med en 10 månaders bebis och en småbråkig hund så ville vi hyra en egen stuga denna gång.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:20.