Första utrustningen

Hej på er
För några veckor sedan var vi på vår första fjällvandring (dagsturer) och blev helt fast!! Efter det har vi gått några vandringsleder i blekinge (dagsturer) och känner att det här är absolut något vi vill fortsätta med!! (reseberättelse med bilder och film finns här om ni vill se: http://bondmoran.nu/?page_id=16663 )

Men vi vill mer - vi vill kunna stanna och tälta och inte vara beroende av stugor eller att komma tillbaka samma dag.

Så idag har jag varit på XXL och fått tips och råd om utrustning, men för att få en objektiv bild så vill jag gärna ha tips och råd från er här inne också innan jag bestämmer vad jag ska ha. Jag ska också se om jag kan hitta något av det vi behöver begagnat.

TÄLT:
Vi vill ha ett tält till 2 personer men där vi kan klämma in en tredje tonåring när det behövs. Det kommer användas på såväl fjällvandring som i de småländska skogarna osv. Ej vintertid.
De tyckte att vi skulle ha ett tunneltält istället för kupoltält och rekommenderade antingen:
Helsport Sarek Superlight 2+Camp (pris ca 6.500 vilket jag tycker är mycket pengar https://www.xxl.se/helsport-sarek-superlight-2-camp-blatt-talt/p/1113359_1_style )
Helsport Fonnfjell 2 (pris 3999kr https://www.xxl.se/helsport-fonnfjell-2-talt/p/1100094_1_style )

SOVSÄCKAR:
Vi kommer tälta vår, sommar och höst så hellre lite varmare säckar så får man ha dem som täcke bara när det är varmt. Jag är 160 cm och gubben är 175 cm om det spelar ngn roll. Jag ska ha plats för min tax i säcken med men jag är liten och vi brukar trängas så det ska nog gå bra.
De tyckte att vi skulle ta syntet istället för dun eftersom dun är dåligt om det blir fuktigt och syntet i allmänhet är bättre.
De rekommenderade denna:
Alta Spring (pris 1399kr https://www.xxl.se/search?q=alta+spring )

LIGGUNDERLAG:
Vi är ju inga ungdomar längre så liggkomfort är väl kanske lite mer prioriterat hos oss kanske. Men samtidigt får det inte bli för tungt i packningen så klart.
De rek. dessa:
Sea to Summit UltraLight Mat Regular - 183 cm (pris 899kr https://www.xxl.se/sea-to-summit-ultralight-mat-regular-183-cm/p/1127917_1_style )
Plus en pumppåse: https://www.xxl.se/exped-schnozzel-pumpbag-ul-m-pumppase/p/1107441_1_style

RYGGSÄCK:
Vi är ju två stycken så vi kan dela upp packningen emellan oss. Gubben får bära lite tyngre än mig då jag är lite kass i kroppen. Vi ska kunna packa med oss för ca 5 dagar.
De rek:
Haglöfs oxo 60 till mig (pris 2399kr https://www.xxl.se/oxo-60-true-black-s-m/p/1064543_3_style )
Haglöfs oxo 80 till gubben (pris 2799kr https://www.xxl.se/haglofs-oxo-80-true-black-m-l/p/1081297_4_style )

REGNKLÄDER:
Vi har köpt vandringskängor, vandringsbyxor och bra tröjor men märkte att vi saknar regnkläder... Vi köpte bara regncapear och blev så klart dyngblöta om ben och armar. Så skaljacka och skalbyxor behövs.
Vi hittade och blev rek dessa som var regntäta och mycket lätta.
Haglöfs Critus Jacket skaljacka (pris: 1799kr https://www.xxl.se/haglofs-critus-jacket-skaljacka-dam/p/1105180_6_style )
Haglöfs critus pant (pris 1399kr https://www.xxl.se/haglofs-critus-pant-skalbyxa-herr/p/1105181_1_style )


Så har ni tips om några av dessa saker? Om det är något annat vi ska titta på eller om ni har positivt eller negativt att säga om något av det?
Eller andra råd?
 
Rekommenderar er att läsa Jörgen Johanssons bok Vandra fjäderlätt. Dunsäck spar vikt och bulk. Är ni i eller medvändare i sovsäck?

Ryggsäck sovsäck och tält kan man spara mkt vikt på.

Låna gärna tält till att börja med. XXL och Addnature Outnorth med flera har rabattveckor nu på hösten.

Thure
 
Hej,

Mitt absolut första tips är begagnat, du kommer få lika bra prylar men till 50-70% av priset. Blocket, loppis och prylmarknaden här på Tradera är bra att titta igenom. Bra sysselsättning när säsongen är slut, det tar lite längre tid än att köpa allt nytt.


Tält:
Tyvärr kostar de en slant men det finns några billigare som ändå står sig bra mot de dyra modellerna. Bergans Trysil eller Compact light har fått bra omdömen. Det är i stort sett samma tält men olika modellår. Båda har den lite bättre väven med silikonbeläggning men ligger långt under de dyrare tälten. 3 eller 4p beroende på hur beredda ni är på att trängas. OBS tänk på bredden på era liggunderlag när ni köper.

Sovsäckar
Känns som ni fått en lite konstig rekommendation angående syntet vs dun. Det senare brukar föredras av de flesta om man inte väljer bort det av etiska skäl. Det isolerar betydligt bättre/gram. Nackdelen är om det blir blött men det är något man undviker ganska enkelt. En vattentät säck ingår till och med i en del sovsäckar. Skrev nyligen några ord om mina sovsäckar i denna tråd: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83856

Att sikta på 0 till -5 i comfort dam brukar vara gångbart för svenska fjäll under sommartid. Då funkar de i övriga sverige även höst och vår. Herrar kan ta något tunnare säckar men det är praktiskt/mysigt om de går att koppla ihop.

Liggunderlag
Väldigt mycket en smaksak, ett cellplast är överlägset om man sover bra på det, men gör man inte det är det ganska kasst.

Tänkt på att det bör ha någon form av fyllning, enbart luft kommer göra er väldigt utsatt för markkyla. Vissa löser det med att kombinera cellplast och uppblåsbart.

Ingen erfarenhet av just den modellen, tänk bara på att rektangulär form är att föredra om man vill kunna koppla ihop dem för lite mysigare sovstund. Exped och Thermarest är två ganska beprövade tillverkare, och du hittar mycket info kring dem om du söker här på utsidan.

Ryggsäck
Måste prövas ut för just er och med packning. Så jag ger mig inte på något råd här mer än just det. När man väl hittar några som sitter bra så kan man börja titta på recensioner för att säkra upp så inte många upplever problem med dem.

Regnkläder
Jag fyndade en skaljacka på second hand och börjar nu förstå att folk är beredda att lägga pengar på dem. Man svettas dock lätt i dem och jag föredrar om de kan öppnas upp under armarna. En skaljacka är dock inget krav en lite billigare lätt regnjacka funkar bra, så jag skulle inte prioritera en skaljacka om ni behöver dra ner på något.

Vad gäller regnbrallor så valsar jag omkring i ett par klassiska från haglöfs, tycker det funkar men hittar jag ett par bra på secondhand slår jag kanske till.

Till sist, är det bara säga grattis, det är underbart när man hittar något man verkligen tycker om. Ha lite is i magen med prylar det är lätt hänt att man är lite bråttom och senare kommer på att man borde gjort annorlunda, fast du verkar som du har koll.

En liten heads-up om att man inte får ta med hund i alla nationalparker, bara så att ni inte kommer på det sent och det grusar långt gångna planer.

Ett annat tips är att nu, när det är färskt i minne, skriva upp dina egna lärdomar och din packlista. Jag borde göra det oftare så slipper jag tänka, ja just det, så var det ju sist också.

/Gustav
 
Ska ni ligga 3 personer i ett tält kan ni inte köpa ett för 2 personer. Hoppas jag missförstod din skrivning här!

Nej du missförstod inte. Vi kommer oftast eller kanske alltid att vara 2 personer men kanske att yngsta grabben följer med någon gång så då borde man kunna klämma in honom. Det tältet de rek för oss var för 2+ personer. Alltså lite större än ett 2manna och lite mindre än ett 3manna om jag förstod honom rätt.
 
Inte lätt när man startar från början, då utrustningsvalet ofta förfinas med egen erfarenhet. Mina tips är dock:

Tält: Bergans Trollhetta 3 (säljs även av XXL). Rymligt tält för två personer, men funkar även för 3 (speciellt 2 vuxna och ett barn).

Sovsäck: Dun ger överlägsen vikt/volym besparing jmfrt med fiber, men att ha en tax sovandes i en dunsovsäck med dess tunna väv...? Dunsäckar som kan passa er utan att vara de dyraste är Marmot Sawtooth Regular för honom och Marmot Agelfire Regular för dig. Marmots sovsäckar är inte så klaustrofobiskt skurna, så ger lite utrymme att röra sig inuti säcken.

Liggunderlag: Cellplast (ex Bergans sleeping mat extreme eller Thermarest z-lite) eller om ni vill ha uppblåsbara med deras fördelar och nackdelar Exped Synmat 7 (inte de allra lättaste men samtidigt lite mer tåliga än UL varianterna och mycket bekväma). Synmat 7MW fungerar till er båda, lite bredare och bekvämare.
(Undrar varför XXL rek Exped Schnozzle bag till ett Sea-to-summit liggunderlag, osäker på om de har identiska ventiler??)

Ryggsäckar måste ni prova er fram vilka som fungerar bra på era egna ryggar.

Regnkläder. Mitt tips är att välja bra lättvikts regnplagg istället för dyra sk skalplagg. Dessa är ändå för täta för att kunna vandra i, så bättre med rean regnplagg som ni snabbt tar på eller av er vid behov.
 
Rekommenderar er att läsa Jörgen Johanssons bok Vandra fjäderlätt. Dunsäck spar vikt och bulk. Är ni i eller medvändare i sovsäck?

Ryggsäck sovsäck och tält kan man spara mkt vikt på.

Låna gärna tält till att börja med. XXL och Addnature Outnorth med flera har rabattveckor nu på hösten.

Thure


Ska kolla upp den boken! Tack!

I eller medvändare?? Vet inte ens vad det betyder... haha.
 
Hej,

Mitt absolut första tips är begagnat, du kommer få lika bra prylar men till 50-70% av priset. Blocket, loppis och prylmarknaden här på Tradera är bra att titta igenom. Bra sysselsättning när säsongen är slut, det tar lite längre tid än att köpa allt nytt.

Jag håller på att gå igenom säljesannonserna här på sidan nu men ska kolla tradera och blocket också :)


[/QUOTE]Tält:
Tyvärr kostar de en slant men det finns några billigare som ändå står sig bra mot de dyra modellerna. Bergans Trysil eller Compact light har fått bra omdömen. Det är i stort sett samma tält men olika modellår. Båda har den lite bättre väven med silikonbeläggning men ligger långt under de dyrare tälten. 3 eller 4p beroende på hur beredda ni är på att trängas. OBS tänk på bredden på era liggunderlag när ni köper.[/QUOTE]

Ska kolla på dessa också! Tack.

[/QUOTE]Sovsäckar
Känns som ni fått en lite konstig rekommendation angående syntet vs dun. Det senare brukar föredras av de flesta om man inte väljer bort det av etiska skäl. Det isolerar betydligt bättre/gram. Nackdelen är om det blir blött men det är något man undviker ganska enkelt. En vattentät säck ingår till och med i en del sovsäckar. Skrev nyligen några ord om mina sovsäckar i denna tråd: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83856[/QUOTE]

Jo, jag börjar förstå det nu när jag läser era trådar här på forumet, de flesta rekommenderar dun så jag ska tänka om lite där. Jag var inne på dun när jag kom till XXL men blev tveksam när han inte rek det.

[/QUOTE]Att sikta på 0 till -5 i comfort dam brukar vara gångbart för svenska fjäll under sommartid. Då funkar de i övriga sverige även höst och vår. Herrar kan ta något tunnare säckar men det är praktiskt/mysigt om de går att koppla ihop.[/QUOTE]

Toppen!!

[/QUOTE]Liggunderlag
Väldigt mycket en smaksak, ett cellplast är överlägset om man sover bra på det, men gör man inte det är det ganska kasst.

Tänkt på att det bör ha någon form av fyllning, enbart luft kommer göra er väldigt utsatt för markkyla. Vissa löser det med att kombinera cellplast och uppblåsbart.

Ingen erfarenhet av just den modellen, tänk bara på att rektangulär form är att föredra om man vill kunna koppla ihop dem för lite mysigare sovstund. Exped och Thermarest är två ganska beprövade tillverkare, och du hittar mycket info kring dem om du söker här på utsidan.[/QUOTE]

Kanske cellplast och uppblåsbart till mig då och cellplast till gubben som inte är lika känslig och kass i kroppen som mig.

[/QUOTE]Ryggsäck
Måste prövas ut för just er och med packning. Så jag ger mig inte på något råd här mer än just det. När man väl hittar några som sitter bra så kan man börja titta på recensioner för att säkra upp så inte många upplever problem med dem. [/QUOTE]

Hm, där blev jag lite besviken på XXL för han menade på att de nya ryggorna idag är så lätta att ställa in så en sort passar "alla". Hur tusan vet man om den sitter bra?

[/QUOTE]Regnkläder
Jag fyndade en skaljacka på second hand och börjar nu förstå att folk är beredda att lägga pengar på dem. Man svettas dock lätt i dem och jag föredrar om de kan öppnas upp under armarna. En skaljacka är dock inget krav en lite billigare lätt regnjacka funkar bra, så jag skulle inte prioritera en skaljacka om ni behöver dra ner på något.

Vad gäller regnbrallor så valsar jag omkring i ett par klassiska från haglöfs, tycker det funkar men hittar jag ett par bra på secondhand slår jag kanske till.[/QUOTE]

Hm, ok. Trodde en skaljacka/byxa var ett måste. Men ska kolla lite på vanliga regnjackor då. Vill ju ha en som väger lätt men som håller tätt. Jag svettas som en tok när jag vandrar så....

[/QUOTE]Till sist, är det bara säga grattis, det är underbart när man hittar något man verkligen tycker om. Ha lite is i magen med prylar det är lätt hänt att man är lite bråttom och senare kommer på att man borde gjort annorlunda, fast du verkar som du har koll.[/QUOTE]

Hm, ja men det är svårt att ha is i magen när man vill ut igen NUUUUU... haha. Jag hade tänkt att hinna med några vandringshelger innan vintern kommer.

[/QUOTE]En liten heads-up om att man inte får ta med hund i alla nationalparker, bara så att ni inte kommer på det sent och det grusar långt gångna planer. [/QUOTE]

Jösses, det hade jag ingen aning om!!! Knasigt tycker jag - så länge hunden är kopplad så är det väl inget problem. Men tack för tipset, ska kolla upp det inför nästa gång.

[/QUOTE]Ett annat tips är att nu, när det är färskt i minne, skriva upp dina egna lärdomar och din packlista. Jag borde göra det oftare så slipper jag tänka, ja just det, så var det ju sist också.

/Gustav[/QUOTE]

DET däremot har jag faktiskt redan gjort :) Skrev lite tips till mig själv i mobilen när vi var ute sist.

Tack för alla råd och tips!
 
Inte lätt när man startar från början, då utrustningsvalet ofta förfinas med egen erfarenhet. Mina tips är dock:

Tält: Bergans Trollhetta 3 (säljs även av XXL). Rymligt tält för två personer, men funkar även för 3 (speciellt 2 vuxna och ett barn).

Sovsäck: Dun ger överlägsen vikt/volym besparing jmfrt med fiber, men att ha en tax sovandes i en dunsovsäck med dess tunna väv...? Dunsäckar som kan passa er utan att vara de dyraste är Marmot Sawtooth Regular för honom och Marmot Agelfire Regular för dig. Marmots sovsäckar är inte så klaustrofobiskt skurna, så ger lite utrymme att röra sig inuti säcken.

Liggunderlag: Cellplast (ex Bergans sleeping mat extreme eller Thermarest z-lite) eller om ni vill ha uppblåsbara med deras fördelar och nackdelar Exped Synmat 7 (inte de allra lättaste men samtidigt lite mer tåliga än UL varianterna och mycket bekväma). Synmat 7MW fungerar till er båda, lite bredare och bekvämare.
(Undrar varför XXL rek Exped Schnozzle bag till ett Sea-to-summit liggunderlag, osäker på om de har identiska ventiler??)

Ryggsäckar måste ni prova er fram vilka som fungerar bra på era egna ryggar.

Regnkläder. Mitt tips är att välja bra lättvikts regnplagg istället för dyra sk skalplagg. Dessa är ändå för täta för att kunna vandra i, så bättre med rean regnplagg som ni snabbt tar på eller av er vid behov.

Tack så jättemycket för dina tips!!! Ska kolla på de produkter du rekommenderade!!

När det gäller regnkläderna så skrev gustav här ovanför ungefär samma sak så det ska jag ta mig en funderare på!

När det gäller ryggsäckar - hur vet man om de sitter bra? Jag provade den han rek oss men jag vet ju inte om den sittter bra eller inte, har ju inget att jämföra med.

När det gäller blåspåsen så kanske jag länkade till fel? Han visade oss en påse att blåsa upp med och visade även hur den funkar så jag vet att den funkar till det liggunderlaget som han rek. Men jag minns inte vad påsen hette så kanske jag länkade fel.
 
Och hur vet man om man är det ena eller det andra? Vad betyder det liksom?

Vill man kunna röra sig och vända sig inuti säcken (=i-vändare) eller föredrar man att vända sig med säcken?
Själv är jag typisk i-vändare och sover gärna på sidan med knäna lite uppdragna, varför jag inte vill ha en för trångt skuren sovsäck.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.