Sovsäck från Fjällmark?

Tlimit enligt EN13537 gäller för en "standard" man på 25 år, Tcomfort är motsvarande för en kvinna bådda där de sover på välisolerade liggunderlag och i underställ. Skall sägas att normen anger lägsta komforttemp för rersp kön, så ingen garanti att det stämmer just för dig. Vi är alla olika och fryser olika lätt, dessutom avtar metabolismen med åldern.
Du kan läsa lite mer ex här hur standarden fungerar:
http://materialisten.se/en-13537-och-hur-man-testar-sovsackar/

Vikten på 1600 gram känns inte inte fel med tanke på hur den är temperaturangiven.
Räkna även med att vanlig hålfibermatta inta bevarar loftet lika effektivt som en dunsovsäck, så att en fibersovsäck relativt snabbt tappar några graders isoleringsförmåga de fösta åren är inte ovanligt.
 
Det något fel med de temperaturer som anges, de stämmer inte överens med EN-standarden.

Enligt EN-standard ska en sovsäck med t-lim på -3 ha ungefärliga gränser: t-comfort på +2-3, t-lim -3 och t-extrem på -19-20.
Jämför exempelvis med Vaude Sioux -3

Om -12 som anges som extremtemperatur är den korrekt angivna temperaturen så borde temperaturgränserna enligt EN-standard vara: t-comfort +6-7, t-lim +2-3 och t-extrem -12.

Så antingen har de skrivit fel eller så är Eco-Lite 450 en såpass gammal modell att dess temperaturgränser anges enligt en gammal standard. Oavsett så är mitt råd att utgå från extremtemperaturen på -12, dvs komfort för en kvinna borde ligga runt +7 grader, vilket stämmer ganska bra överens med pris och vikt.
 
Det man sparar på en hålfibersäck får man betala med ökad vikt, kortare livslängd 3-5 år jämfört med dunsäck som behåller loftet i decennier.

Du bär och betalar.

go tur
 
Det man sparar på en hålfibersäck får man betala med ökad vikt, kortare livslängd 3-5 år jämfört med dunsäck som behåller loftet i decennier.

Du bär och betalar.

go tur

Det är riktigt, men nu vet vi ju inte vad TS har tänkt sig för användning av sovsäcken?
På bilsemester, båtcamping, musikfestival mm är en tillräckligt varm och billig fibersäck ett bra val. På en längre vandring i fjällen där man måste bära allting bör väger andra faktorer in. ;)
 
Haha... ingen festival, har redan en tunn sommarsäck för det ;)

Nej jag behöver nya sovsäckar inför min och dotterns resa till Kebnekaise i mitten av augusti. Jag vill helst ha dun för vi har inte så stora ryggsäckar, men de är ju så dyra! Har inte råd att lägga så mycket pengar nu.
Det är framförallt volymen som ska vara liten, om den väger 1 kg eller 1,5 kg spelar mindre roll.

Är den någon som har tips på billiga dunsovsäckar?

Var in på XXL idag och klämde och kände lite på deras säckar och liggunderlag (behöver ett nytt sånt med) och hittade 2 säckar som var små i volymen, dessa:
https://www.xxl.se/haglofs-lupus-3-190l-sovsack/p/1112823_1_style
och:
https://www.xxl.se/helsport-sarek-down/p/1129743_1_style

Erfarenheter? Åsikter?

Kan tillägga att jag är rätt varm av mig medan dottern fryser lite mer. Vi har även varsitt Thermolite reactor vilket borde höja temperaturen några grader. Hon kommer ligga på ett gammalt hederligt liggunderlag men jag måste ha ett uppblåsbart om jag ska kunna sova... tittade på Expeds synmat HL, den måste vara det liggunderlag som tar minst plats! Men jag har läst att många tycker de har dålig kvalitet så det kanske blir ett Therm-a-rest trail pro Women istället, har inte bestämt mig än.
 
Jag tycker sovsäckar med Tcomfort på flera plusgrader är för kalla för svenska fjällen. Visst kan ni ha tur och pricka varmt väder, men lika troligt kan det bli kallt och nysnö förekommer även på sommaren (egen erfarenhet). Ni bör ha säckar som klarar att hålla er varma även vid en frost natt, så Tcomfort kring - 5 är ett grundtips. Lätt att ventilera en för varm sovsäck, mindre kul frysa genom natten. Hellre då ersätta de tjockare och volymmässigt stora sovsäcks lakanen mot tunnare. En sovsäck som kan vara lämplig är ex Marmot Angelfire (hur lång är du?) som du nog kan få tag i till hyfsat pris om du avvaktar rabatterbjudandena från någon av de större nätbutikerna.
Som liggunderlag kan ex Thermarest Prolite plus woman eller Exped Synmat 7MW vara tips. Packvolymen är nästan likvärdig på dessa.

Kan tillägga att den första säcken från XXL som du länkar till bara har 3/4 lång dragkedja som är mycket opraktiskt och försvårar effektiv ventilering vid varmt väder.
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Seobserver; Det var riktigt bra pris på Fjällmark sajka! Men det stör mig att många säckar är så långa... både jag och dottern är drygt 160 cm och det känns väldigt dumt då att ha en säck som är 220 cm... Annars kunde den nog ha passat dottern som är frusen.
Skulle helst vilja hitta säckar som är ca 190 cm.

Smux; nu har du fått svar på längden också ;)
Jag har också råkat ut för att vakna med snö på tältet, i början av juni så det var inte oväntat, och jag är väl medveten om att vi kan få minusgrader och snö mitten av augusti. Den gången sov jag i min sommarsäck och frös som en hund hela natten, inte kul! Men den är tunn och gammal och passar bäst i en stuga. Vilket jag i o f s knappast skulle klara nu då jag helst sover utan täcke inne eftersom jag är så varm (kan bero på åldern).
Så därför borde jag klara mig med dunsäcken från Helsport, och Thermoliten ska med + att vi alltid sover i underställ.

Marmot Angelfire är säkert jättebra men alldeles för dyr. Och jag har inte tid att vänta in några erbjudanden tyvärr... Det börjar dra ihop sig.. börjar få lite panik.. har letat begagnade men inte hittat något passande.

Tack för tipset om Haglöfssäcken, hade inte noterat den korta dragkedjan.

Så ni tror inte att Helsporten räcker till då? Köper ni själva säckar med komforttemp på -5 grader?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
A.P. Sovsäck och temperatur? Fjällvandring 5
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Hedan76 Sovsäck Fjällvandring 5
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
aizing Sovsäck Fjällvandring 13
kalalokki Hur varm sovsäck? Fjällvandring 20
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
flygare69 Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll? Fjällvandring 19
stein82 ålder på sovsäck? Fjällvandring 4
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
Niilén sovsäck Fjällvandring 6
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
tjolanta Sovsäck på fjällvandring Fjällvandring 16
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Salmo Salar Hjälp - sovsäck Fjällvandring 3
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Kängor, ryggsäck och sovsäck ! Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.