Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha?

Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Vilka bra-att-ha-prylar har ni verkligen haft nytta av i praktiken? För att reparera? För att hantera och åtgärda något oförutsett?

/Birger
 
alltid med i min rygga

några meter 2mm snöre - som extra stormlina, torklina, laga ryggan
silvertejp - bra temporär fix för diverse, typ reva i regnställ, läckande tältduk och i brist på annat istället för skavsårsplåster
eldpåse - en liten vattentät påse med lite näver, bomull och tändare
kniv - ja.. du vet.. en sån man skär med
eldstål - öva mycket så kan brasan tändas oavsett väder

finns mycket annat men med detta kommer man långt
 
Fottejp (leukoplast), eftersom det kan funka som silvertejp också.

Ser att undersidan och jag har samma tänk men börjar i olika ändar …
 
Om man som jag ogillar mygg väldigt mycket...

Thermacell backpacker och en bunt tabletter från mr.mosquito som köps på ICA eller Jula (eller ARS-mat om man tar det via ebukten) har man gamla Spiro och Sterminio tabletter kvar så funkar dom också - man kör på de svagare tabletterna från mr.mosquito så mycket det är bekvämt och inte för irriterande av myggkräken och sparar dom mycket dyrare starka thermacell-tabletterna till tillfällen när myggen och framförallt sve-knotten är överjävliga. (knotten behöver betydligt högre dos medel innan de 'tar', mycket för att de är så små...)

Man bör i vandringsgruppen lämpligen ha en var enhet per deltagare upp till 3-4 st totalt då att placera ut flera typ i en triangel eller retangel med ett antal meters mellanrum förstorar den myggreducerade området bra mycket.

Jag bas-campade i stortält 10 dagar och på hela den tiden inkasserade jag typ 3 bett totalt vid anklarna utan användning av några som helst myggmedel på kroppen under hela den tiden och alla kom första dagen (eller snarare första halvtimmen innan värmarna gick på) innan man fått ordning på allt.

---

Skall man rensa ett tält invändigt från flygfä så ställer man in denna 'lykta' med 1 eller 2 tabletter i, typ 20 minuter så att den får gasa en stund innan läggdags och man behöver inte stänga till för myggnäten eller täcka för ventilation - det går bra ändå.

Obs. man skall inte ha värmaren på under natten medan man sover (pga. brandrisken - hur liten den än är) och det behövs heller inte om myggnätet är helt, och man spar både myggtablett och gas så att de räcker längre. (runt 4 timmar drifttid per tablett)

---

Det viktiga är att få med sig själva myggtabletterna - uppvärmningen går att lösa på annat sätt i värsta fall (tex uppklippt 50 cl burk och ett värmeljus) även om det är himla bekvämt med just backpackern.

Den använder samma campingasol som till gas-köket och drar ca 1.2 gram i timmen - man kör alltså länge på en 100 grams flaska!!
 
Senast ändrad:
Saker jag fått användning för i praktiken:

En liten bit smältlimstav. Kan täta temporära hål eller limma fast något. Väger inte ens ett gram och kräver ingen förpackning.

Buntband, fantastiskt användbart på cykelväskor.

Snöre, typ 2-4mm

Pytteliten multitång (en stor är någor mer användbar men inte så det motiverar viktökningen enligt mig som använder en riktig kniv)

Nål och (stark) tråd

Plastpåse, skräp, regnskydd till kamera osv.

Wettextrasa En halv räcker gör att torka tältet fritt från kondens.

Nagelborste i sandiga miljöer. Sand skaver friskt så det är lyx att bli av med den snabbt, diskborsten vill man hålla ren men kan funka.

Liten diskhanduk, låter onödigt men sparar massor av tid för några gram.
 
Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Vilka bra-att-ha-prylar har ni verkligen haft nytta av i praktiken? För att reparera? För att hantera och åtgärda något oförutsett?

/Birger

Visselpipa
Förstärkt silvertejp
1-3mm reflekterande lina
kompass
Karbonband
Stjärtlapp
Halsbuff
Tädstål
redig VASS kniv
Tålig nål(ar) och gärna vaxade tålig tråd. (Kan eventuellt använda vaxade tandtråd med.
Har man råd, så är en dynamo lampa kungligt i lägen där batterier tar slut och av diverse skäl man inte kan göra upp eld för ljus.
Mindre borste för att borsta av smuts från tält, skor mm.
(Underskatta inte att rensa bort smuts från skor, det hjälper skon att hålla sig hållbar samt hjälper vattentätheten).
 
1. Tvättklämmor. Till smått som handduk, sockar etc på tältlinorna.
2. Avklippta diskhandskar! Mitt egenuppfunna antiglidskydd vid vadning.
Jag är lite feg när det kommer till vad. Gillar därför inte att ryggsäcken hänger o svänger ovanpå t ex en halkig regnjacka. Så jag klippte "handen" av ett par diskhandskar, sparade "skaften" och lägger dom på axlarna under ryggsäckens axelremmar. Perfekt antiglidmedel.

3. Kolla gärna den här gamla tråden, Låt oss samla våra fjällvandringstips. Där finns mycket matnyttigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
dePaul Prylar som försvann (och som vi saknar) Utrustning allmänt 97
j_stellan Ladda mobilen med stormköket Utrustning allmänt 13
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
secce McKinley prylar Utrustning allmänt 6
haskell Nytt brittiskt märke med billiga prylar! Utrustning allmänt 5
XmadiceX Hemförsäkring kring prylar? Utrustning allmänt 8
brigas tankar om utelivsambitioner och prylar Utrustning allmänt 3
Viberg Prylar till spädbarn Utrustning allmänt 10
grym smäck prylar Utrustning allmänt 8
Vandrare Prylar. Sverige tappar mark. Utrustning allmänt 4
shithead Onyttiga prylar! Utrustning allmänt 35
Boelle Köpa prylar i Genua ? Utrustning allmänt 0
ceciliao Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen? Utrustning allmänt 25
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.