Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida - Forum

Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-07-16, 13:04
Palmenkott Palmenkott är inte uppkopplad

Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida

Hallå!

I sommar ska jag, tre vänner och en hund ut på fjällvandring i Sarek. Vi har alla varit ute på liknande turer tidigare och vi är nu riktigt taggade på Sarek! Men vi har aldrig vandrat i området tidigare, så informationen här är guld! Jag löstes precis Hans Fowelins mycket informativa tråd om området:

https://www.utsidan.se/cldoc/v ... da-nagra.htm

Därför börjar nu vår eventuella rutt utkristallisera sig. Vi tänker gå fem dagar med start och slut från Aktse. Två dagar ut, en vilodag med liten dagstur och två dagar tillbaka. Såhär ser förslaget ut nu:

Tanken är att gå från Aktse upp till Skierffe och vidare västerut enligt Hans rekommendationer. Ingen lång rutt direkt, vi kan säkert längre. Vad tror ni, vad missar vi om vi tar denna rutt? Vad borde vi ändra på?

En annan fundering är vår färd till Aktse. Jag har läst att vissa tagit helikopter eller båt hit, men vi kommer med bil både till och från. Jag ser på kartan att det är en utmärkt parkering öster om Aktse och sen går en stig dit. Kan man köra längre på stigen, eller måste man ställa på den parkeringen?

Tacksam för alla svar!

/Tobias, Emil, Jonathan och hunden Hiro.

Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 13:27
brigas brigas är inte uppkopplad

Ett litet aber;

Vovven är strängt förbjuden att följa med er här. Välj Kiruna,Arjeplogsfjällen,Jämtla nd,Västerbotten eller bara Kungsleden.
Där gör inte en kopplad hund samma skada som en kopplad hund gör i Sarek,Padjelanta,Muddus.
Fråga mej dock inte vad skillnaden är..
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 14:26
Jonathan.almgren Jonathan.almgren är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av brigas Visa inlägg
Vovven är strängt förbjuden att följa med er här. Välj Kiruna,Arjeplogsfjällen,Jämtla nd,Västerbotten eller bara Kungsleden.
Där gör inte en kopplad hund samma skada som en kopplad hund gör i Sarek,Padjelanta,Muddus.
Fråga mej dock inte vad skillnaden är..
Tack för den informationen! Var bara så självklart för mig att kopplad hund var tillåten att jag inte ens kollat upp sådant. Denna vandring kommer dock göras ändå men tråkigt nog så får då vovven stanna hemma. :-(
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 17:43

Ja, tack för informationen!

Men vad tror ni om rutten? Är den bra?
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 17:47
Örnsätrarn Örnsätrarn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Palmenkott Visa inlägg
Hallå!
En annan fundering är vår färd till Aktse. Jag har läst att vissa tagit helikopter eller båt hit, men vi kommer med bil både till och från. Jag ser på kartan att det är en utmärkt parkering öster om Aktse och sen går en stig dit. Kan man köra längre på stigen, eller måste man ställa på den parkeringen?
Bilen måste ställas på parkeringen. Det går bra att cykla (om man har sådan med sig) 10km fram till Laitaure. Vissa tider under sommaren finns sedan möjlighet till båtskjuts till Aktse. Det går också att vandra (ej cykel) 6km sista biten fram till Aktse.
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 18:29

Citat:
Ursprungligen postat av Örnsätrarn Visa inlägg
Bilen måste ställas på parkeringen. Det går bra att cykla (om man har sådan med sig) 10km fram till Laitaure. Vissa tider under sommaren finns sedan möjlighet till båtskjuts till Aktse. Det går också att vandra (ej cykel) 6km sista biten fram till Aktse.
Tack Bengt, då har vi koll på det också!
Svara med citat
Gammal 2017-07-16, 20:16
Swift Swift är inte uppkopplad

Det blir en fin tur, och tiden kommer att räcka till. Ett par kommentarer bara.

Om ni orkar första dagen så gå gärna till Aktse och ta sen den branta leden upp på kalfjället för första tältnatten. Lite dåligt med vatten här uppe, men utsikten är svårslagen. I andra hand tältar ni vid STF-stugorna. Några andra tältmöjligheter är svåra att hitta.

Om jag förstår kartan rätt så tänkte ni gå nedför östsidan av Suorkisjnjurttje. Det är brant och jag gissar att det är ett enda stort stenröse. Onödigt, tycker jag, som hellre skulle passera fjället på östra sidan.

Då skulle jag också hålla mig på rätt sida om Ábbmojåhkå och ta sikte på renvaktarstugan kanske. Men jag är osäker på vattendragets storlek.

Möjligen kan västra stranden av Ábbmojávrre vara småtrixig, men om så är fallet är det ju bara att gå runt sjön.

I övrigt ser jag inga problem.

Lycka till önskar Pelle
Svara med citat
Gammal 2017-07-17, 08:59

Citat:
Ursprungligen postat av Swift Visa inlägg
Det blir en fin tur, och tiden kommer att räcka till. Ett par kommentarer bara.

Om ni orkar första dagen så gå gärna till Aktse och ta sen den branta leden upp på kalfjället för första tältnatten. Lite dåligt med vatten här uppe, men utsikten är svårslagen. I andra hand tältar ni vid STF-stugorna. Några andra tältmöjligheter är svåra att hitta.

Om jag förstår kartan rätt så tänkte ni gå nedför östsidan av Suorkisjnjurttje. Det är brant och jag gissar att det är ett enda stort stenröse. Onödigt, tycker jag, som hellre skulle passera fjället på östra sidan.

Då skulle jag också hålla mig på rätt sida om Ábbmojåhkå och ta sikte på renvaktarstugan kanske. Men jag är osäker på vattendragets storlek.

Möjligen kan västra stranden av Ábbmojávrre vara småtrixig, men om så är fallet är det ju bara att gå runt sjön.

I övrigt ser jag inga problem.

Lycka till önskar Pelle
Tack Pelle! Precis dessa råd vi önskar från er som kan området bättre! Toppen
Svara med citat
Gammal 2017-09-30, 16:26
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Så här såg det ut vid sjön 1164 när jag var där.

Håkan F

Svara med citat
Gammal 2017-10-01, 08:03
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Swift Visa inlägg
Jag har vadat jokken ungefär där TS har markerat. Det var knädjupt men egentligen inga större problem.
Egentligen? Ja. Jag var oförsiktig, halkade på en sten och föll. Det är enda gången jag har ramlat under ett vad. Och min vadarkarriär är lång. :-)

HåkanF
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:11.

Logga in

Tips!