Montering av footprint, "avigsidan" upp?!

Kämpar med en första provuppsättning av tält här och önskar snabb hjälp.

Följer jag färgkodningen med röda spännband i ett av fyra hörn, så ska footprintet till Helsport Ringstind monteras med "avigsidan" upp?! Kan detta stämma?

Man kommer då att i yttertältet röra sig på den klibbiga PU-belagda sidan av duken samt ha alla "fula" sidor av sömmarna vända uppåt? Och ha den snyggare och glattare sidan av footprintduken, som det spontant vore trevligare att sitta på, vänd ner mot marken?

Visserligen har alla tält med beläggning denna på insidan. Det känns bara så avigt att de fula sömmarna hamnar in mot en?

18d7133ab79bd31816c5231f75678580.jpg
 
Jag har aldrig tänkt på vilken sida sömmarna är på på mina footprints men oavsett så borde sömmarna på "utsidan" betyda mer kanter att fastna jord och skit på.

Jag hoppas att det inte var för skönhetens skull som du skaffade footprinten :).
 
Logiken för footprint borde vara att slitaget mot marken skall ske på avigsidan medan den vattentäta beläggningen ligger uppåt mot den tunna tältbotten.

Har man en lös tältbotten som på en tältkåta blir det möjligen lite knepigare. Sker största nötningen nerifrån eller ovanifrån? Borde vara underifrån men det är behagligare att ha textilytan uppåt om man sover med bar hud på händer och armar.

Thure
 
Den "fula" sidan med sömmen skall vara nedåt marken. Den "vackra" sidan mot dig.
Allt enligt både Hilleberg och Helsports egna instruktioner.
Jag har inte hittat några sådana instruktioner. Finns de på nätet? Länka gärna! Det enda som står i pappren som följde med tältet är att följa färgkodningen. Då blir det tvärt om. Ful sida upp. Fin sida mot marken.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Logiken för footprint borde vara att slitaget mot marken skall ske på avigsidan medan den vattentäta beläggningen ligger uppåt mot den tunna tältbotten.

Har man en lös tältbotten som på en tältkåta blir det möjligen lite knepigare. Sker största nötningen nerifrån eller ovanifrån? Borde vara underifrån men det är behagligare att ha textilytan uppåt om man sover med bar hud på händer och armar.

Thure
Den vattentäta beläggningen är i detta fall på avigsidan.
 
På Hillebergs footprints är den täta PU-beläggningen uppåt (precis som på innertältets botten), dvs markslitaget är mot väven och inte mot tätskiktet.
 
I filmen ser man att de lagt ut footprintet med avigsidan ner innan det monteras. Det framgår dock inte hur det monteras. Färgkodningen stämmer som sagt inte med en sådan montering. Och det verkar råda motstridiga bud här i tråden... Fler bud?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
I filmen ser man att de lagt ut footprintet med avigsidan ner innan det monteras. Det framgår dock inte hur det monteras. Färgkodningen stämmer som sagt inte med en sådan montering. Och det verkar råda motstridiga bud här i tråden... Fler bud?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nja som jag läser övrigas synpunkter så är de överens. Min egen instruktion från Hilleberg säger samma sak. Bilder från de som har HB footprint säger samma sak. Instruktionsvideo från Helsport anger samma sak.
Kanske din footprint är felsydd? Finns det risk för att missuppfatta det på något sätt?
Om jag vore dig så skulle jag kontakta Helsport för närmare information.

Jag tror det blir lugnast så för dig.
 
Nja som jag läser övrigas synpunkter så är de överens. Min egen instruktion från Hilleberg säger samma sak. Bilder från de som har HB footprint säger samma sak. Instruktionsvideo från Helsport anger samma sak.
Kanske din footprint är felsydd? Finns det risk för att missuppfatta det på något sätt?
Om jag vore dig så skulle jag kontakta Helsport för närmare information.

Jag tror det blir lugnast så för dig.
Smux säger tvärtom avseende Hilleberg. Tätskiktet in mot tältet.

Nej omöjligt missuppfatta färgkodningen. Bara ett hörn av fyra har röda band, på tält och footprint.

Jag ska mejla Helsport så får vi se vad de säger. Hade hoppats på att någon med samma tält kunnat ge snabbare svar här helt enkelt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.