Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. - Forum

Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-05-19, 11:23
SonnyS SonnyS är inte uppkopplad

Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen.

Hej!

Jag och min sambo ska på vår första fjälltur i sommar (4-6 dagar i Padjelanta) och ska nu införskaffa ett tält.

Vi har tänkt oss ett 3-manna tält för runt 2000kr (+/-500kr).
XXL har 25% på allt idag och vi har titta på dessa 3 tält framförallt:

Bergans Trysil: https://www.xxl.se/bergans-try ... 8461_1_style

The north face Heyerdahl 3: https://www.xxl.se/the-north-f ... 7394_1_style

Helsport Nordmarka 3: https://www.xxl.se/helsport-no ... 3561_1_style

Jag är 183 och hon aningen kortare.

Vad är det man bör tänka på främst? Budgeten är vad den är och vi har inga möjligheter att gå högre, har även tittat på trader/blocket men inte hittat något "vettigt" på begagnatmarknaden.

Alla tips uppskattas!
Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 11:47
smux smux är inte uppkopplad

Min rekommendation är Bergans Trollhetta 3 (lite dyrare men mycket bättre tält än de du räknat upp).

Av de tält du har på din lista rekommenderar jag Bergans Trysil 3 över de andra, men räkna med sämre material samt både mindre mått och högre vikt än BergansTrollhetta.
North Face tält brukar monteras innertätet först, sedan yttertältet (dvs de är inte kopplade och reses samtidigt) vilket är opraktiskt i vårt klimat.

Helsport Nordmarka tycker jag harför låg sitthöjd i innertältet för att vara praktiskt i användning. Dessutom har detta tält lågprisstänger av fabrikart Yunan pressfit vilka har haft kvalitetsproblem.
Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 12:46

Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
Min rekommendation är Bergans Trollhetta 3 (lite dyrare men mycket bättre tält än de du räknat upp).

Av de tält du har på din lista rekommenderar jag Bergans Trysil 3 över de andra, men räkna med sämre material samt både mindre mått och högre vikt än BergansTrollhetta.
North Face tält brukar monteras innertätet först, sedan yttertältet (dvs de är inte kopplade och reses samtidigt) vilket är opraktiskt i vårt klimat.

Helsport Nordmarka tycker jag harför låg sitthöjd i innertältet för att vara praktiskt i användning. Dessutom har detta tält lågprisstänger av fabrikart Yunan pressfit vilka har haft kvalitetsproblem.
Tack för bra och snabbt svar!

Vad är de stora skillnaderna mellan trollhetta och trysil? Olika material nämner du, men vad är den praktiska skillnaden mellan dem?

Är helt färsk på detta så ber om ursäkt om det är dumma frågor. 😉 Har bara handlat billiga tält för festivalbesök tidigare.
Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 13:39

Citat:
Ursprungligen postat av SonnyS Visa inlägg
Tack för bra och snabbt svar!

Vad är de stora skillnaderna mellan trollhetta och trysil? Olika material nämner du, men vad är den praktiska skillnaden mellan dem?

Är helt färsk på detta så ber om ursäkt om det är dumma frågor. �� Har bara handlat billiga tält för festivalbesök tidigare.
När jag sökte information om Bergans Trysil för något år sedan fanns ingen info på Bergans egen hemsida, så jag ringde och talade med dem. De berättade att Trysil var en modell de tillverkade för XXL och att det var i grunden ett Bergans Compact fast i annan (blå) färg. Compact var den enklare modellen för några år sedan med PU-belagd yttertältsduk, dessutom mindre i måtten och lite tyngre tack vare billigare och tyngre material än den mer påkostade versionen Bergans Compact Light (som bl a har yttertält i silikoniserad väv på samma sätt som Hilleberg, Fjällräven och de mer påkostade versionerna av Helsport m fl har). PU-belagd väv har en tendens att åldras (delaminera) vilket ger kortare livslängd dessutom tar den upp mer vatten vid regn vilket blir tyngre att bära om tältet är vått. Silikoniserad väv brukar ge en mycket lång livslängd om den sköts rätt (behandlingen med silikon skall även öka rivstyrkan på väven som kan göras tunnare och lättare).

Bergans Compact light har genomgått mindre modifieringar under åren och namnändrats till Rondane och nu Trollhetta. Bergans Compact (utan tillägget ”light”) säljs fortfarande av vissa butiker, annars skall Trysil vara samma modell.

Vill du kunna jämföra Trysil 3 med Trollhetta 3 kan dessa länkar ge en vägledning:
https://www.bergans.com/catalo ... -Person-Tent
http://www.outnorth.se/bergans ... s-talt#Green

Kolla måttskisser, material och totalvikt så framgår skillnaderna. Jag har även klippt in måttskisser på de olika modellerna (notera Compact 3 (överst) vs Compact light 3).

Svara med citat
Gammal 2017-05-20, 08:00

Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
När jag sökte information om Bergans Trysil för något år sedan fanns ingen info på Bergans egen hemsida, så jag ringde och talade med dem. De berättade att Trysil var en modell de tillverkade för XXL och att det var i grunden ett Bergans Compact fast i annan (blå) färg. Compact var den enklare modellen för några år sedan med PU-belagd yttertältsduk, dessutom mindre i måtten och lite tyngre tack vare billigare och tyngre material än den mer påkostade versionen Bergans Compact Light (som bl a har yttertält i silikoniserad väv på samma sätt som Hilleberg, Fjällräven och de mer påkostade versionerna av Helsport m fl har). PU-belagd väv har en tendens att åldras (delaminera) vilket ger kortare livslängd dessutom tar den upp mer vatten vid regn vilket blir tyngre att bära om tältet är vått. Silikoniserad väv brukar ge en mycket lång livslängd om den sköts rätt (behandlingen med silikon skall även öka rivstyrkan på väven som kan göras tunnare och lättare).

Bergans Compact light har genomgått mindre modifieringar under åren och namnändrats till Rondane och nu Trollhetta. Bergans Compact (utan tillägget ”light”) säljs fortfarande av vissa butiker, annars skall Trysil vara samma modell.

Vill du kunna jämföra Trysil 3 med Trollhetta 3 kan dessa länkar ge en vägledning:
https://www.bergans.com/catalo ... -Person-Tent
http://www.outnorth.se/bergans ... s-talt#Green

Kolla måttskisser, material och totalvikt så framgår skillnaderna. Jag har även klippt in måttskisser på de olika modellerna (notera Compact 3 (överst) vs Compact light 3).
Det fick tillslut bli en Trollhetta 3.Kändes som att priset på strax under 3000 ändå kändes rätt ok.

Tack än en gång för svar! Det uppskattas!
Svara med citat
Gammal 2017-05-20, 13:08
Ivar.T Ivar.T är inte uppkopplad

Tror du kommer bli nöjd! Har själv trollhetta 3. Enda klagomål är kanske att det finns lättare tält... men kvalitén är riktigt bra!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2017-05-20, 23:08

Citat:
Ursprungligen postat av SonnyS Visa inlägg
Det fick tillslut bli en Trollhetta 3.Kändes som att priset på strax under 3000 ändå kändes rätt ok.

Tack än en gång för svar! Det uppskattas!
Bra val, det är ett bra tält och för knappt 3000kr är det mycket prisvärt.
Hoppas ni blir nöjda och får många sköna upplevelser på era turer
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:11.

Logga in