Rimlig färdväg i Sarek?

Hej!
Jag tänkte göra en Sarekvandring i mitten av juli och har ett antal frågor. Tyvärr är det den enda tiden jag är ledig. Se den bifogade kartan och beskrivningen nedan för min planerade rutt.

Från Kvikkjokk till Katse för att därefter ta sig till Skierfe. Från Skierfe tänkte jag sedan vandra längs norra Rapadalen och ta mig förbi Nammasj tills jag står mitt emot Litnikstugan. Där kommer jag att försöka vada över för att ta mig till södra Rapadalen. Väl på södra sidan om Rapadalen kommer jag att mot Bårddetjåhkkå för att sedan bestiga toppen. Därpå planerar jag att ta mig Boarek, och slutligen tillbaka till Kvikkjokk.

1. Hur ofta går båten över vattnet till Aktse? Går det att ”anmäla sig” från båda håll?
2. Går det att vada över vid Litnokstugan i mitten av juli? Är det möjligt att använda sig av medpackad gummibåt? Om inte, vad för andra alternativ finns det och hur stor är omvägen?
3. Går det att ta sig ner på Bårddetjåhkkås sydvästra kam efter att man bestigit toppen från den högra sidan?
4. Är en tid på 5 dagar plus 2 buffertdagar realistiskt för denna vandring?
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    64.4 KB · Visningar: 1,322
3) Ja. Vid nedstigningen från Pårtetjåkka kan du hålla helt nära stupet mot väster för att trampa på slät klippa istället för brytblock. Om du ska mot Pårek och vill spara in några kilometer kan du gå ner mot sydost från sadeln mellan Pårtetjåkka och Tjievrra, så slipper du runda Sähkok. Det är brant ner från sadeln men helt klart görbart.

Mvh Filip
 
3) ...Om du ska mot Pårek och vill spara in några kilometer kan du gå ner mot sydost från sadeln mellan Pårtetjåkka och Tjievrra, så slipper du runda Sähkok. Det är brant ner från sadeln men helt klart görbart.

Mvh Filip

Jag kan bekräfta detta: jag tog mig ner precis där härom året och det var absolut inga problem.

Något du säkert redan tänkt på men som ändå bör nämnas är att du ju måste gå med hela din packning om tar dig ner åt ett annat håll än du stiger upp. Med andra ord: tänk på vikten. Gummibåtar etc är inte så skönt att släpa upp för berg (om de nu ens är tillåtna i Sarek).
 
En variant på nästan samma tur, men utan att behöva korsa Rapaätno, kan ju vara att ta en tur på Tjahkelij istället för Skierfe. Visst är Skierfe en fin upplevelse, men jag skulle nog säga att Tjahkelij är i samma klass, och personligen värderar jag nog den högre pg ensamheten och den sköna, vilda känslan. Rapadalen öppnar sig också finare inåt från Tjahkelij.

Per

8a08a98cec5c34f906b251964db593a9.jpg


9e2cb2d2f0831223358d5b8154b26291.jpg
 
En variant på nästan samma tur, men utan att behöva korsa Rapaätno, kan ju vara att ta en tur på Tjahkelij istället för Skierfe. Visst är Skierfe en fin upplevelse, men jag skulle nog säga att Tjahkelij är i samma klass, och personligen värderar jag nog den högre pg ensamheten och den sköna, vilda känslan. Rapadalen öppnar sig också finare inåt från Tjahkelij.

Per
...

Fantastiska bilder, Per -- lycka att få till sånt bra väder när man väl tagit sig upp!
 
Ang 2): Rapaälven är INTE vadbart vid Litnokstugan. Endast ibland vid Tielmavadet mycket längre upp.
Underbara bilder, fson!
 
Mygg varning i sarek?

Har också planerat en veckotrip till sarek i mitten på juli på grund av att det är den ända tiden som jag har möjlighet få ledigt.
Men funderar över myggen vid denna tidpunkt på året, är det fruktansvärt mycket?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
Huml3 Rimlig tur Sarek? Fjällvandring 19
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
smux Färdväg Alkavare kapell till Låddejåkkastugan? Fjällvandring 7
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
nils73 Hellemobotn til Sarek? lämplig färdväg? Fjällvandring 3
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
mca0106 Rapadalsälgar & färdväg Fjällvandring 1
Klaus Proviant och färdväg i Padjelanta? Fjällvandring 6
färdväg Sarek ? Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.