Rautas fjällurskogs naturreservat

Hej på er. Jag har börjat intressera mig för Rautas fjällurskog men det är magert med information om området. En tanke jag har är att utgå från Rensjön för att en vecka senare eventuellt möta upp med en bekant (någonstans) och gå västerut från malmbanan upp i bergen.
Är det någon av er som varit i Rautas och kan berätta lite om det?
 
Trevligt område med lite folk på sommaren. Relativt myggrika marker.
Riktigt bra fiske i en del av sjöarna med stor fisk.
Främst harr, öring, röding och gädda.
 
Jag har varit i området några gånger, senast för ett par år sedan. Jag har då främst gått på södra sidan av E10:an med avsikten att fiska i Rautasälven. Bitvis är terrängen där riktigt besvärlig - stenigt, mycket blockmark och snårig skog. Det finns dock en del fyrhjulsspår numera och en hel del stigar, även äldre, ganska igenvuxna stigar som inte finns på fjällkartan.
Jag har upplevt att området ligger lite i regnskugga när lågtrycken kommer västerifrån. Inte särskilt mycket folk i området de gånger jag varit där.
Fisket i Rautasälven är bra, särskilt om vattenståndet inte är allt för högt. På några ställen längs älven ser man spår efter fiskare, men de gånger jag har varit där har vi knappt mött någon enda, vilket är konstigt med tanke på hur lättillgängligt och bra fisket är.
Södra delen av reservatet minns jag som bitvis ganska blött och sumpigt.
 
Jag har varit i området några gånger, senast för ett par år sedan. Jag har då främst gått på södra sidan av E10:an med avsikten att fiska i Rautasälven. Bitvis är terrängen där riktigt besvärlig - stenigt, mycket blockmark och snårig skog. Det finns dock en del fyrhjulsspår numera och en hel del stigar, även äldre, ganska igenvuxna stigar som inte finns på fjällkartan.
Jag har upplevt att området ligger lite i regnskugga när lågtrycken kommer västerifrån. Inte särskilt mycket folk i området de gånger jag varit där.
Fisket i Rautasälven är bra, särskilt om vattenståndet inte är allt för högt. På några ställen längs älven ser man spår efter fiskare, men de gånger jag har varit där har vi knappt mött någon enda, vilket är konstigt med tanke på hur lättillgängligt och bra fisket är.
Södra delen av reservatet minns jag som bitvis ganska blött och sumpigt.

Tack för svar!
Har du rört dig nånting i de östra delarna i höjd med rensjön?
 
Tack för svar!
Har du rört dig nånting i de östra delarna i höjd med rensjön?

Nej, tyvärr inte. Jag har gått från Rensjön västerut mot Rautasjaure, men aldrig på andra sidan E10. Det verkar ju inte heller som om man kommer förbi det pärlband av sjöar som med början i Torneträsk längre ned bildar Torneälven och Rautasälven kommer man nog heller inte normalt över. Man blir lite "instängd" mellan dessa hinder och E10 för en längre tur, känns det som.
 
Finns en del vägar in och ut, jag kan återkomma lite senare med detaljer om färdvägar och intressanta platser. Lite fullt upp just nu.
 
Nä precis, vattendragen begränsar ytorna att röra sig på ganska ordentligt. Jag har funderat på om det är möjligt att korsa vattendragen Jiegajavri/Alajavri och om man då skulle kunna gå från Övre Soppero till Rensjön genom raketskjutfält B för att få en större yta att röra sig på. När man studerar kartan så verkar det dock inte vara så enkelt att korsa nämnda vattendrag.
Jag skulle verkligen vilja få en allsidig vandring i sommar med en vecka i skog och en vecka i fjäll, gärna i så folktomma områden som möjligt.
 
Någon som vet om det är möjligt att korsa vattendragen Alajavri, Jiegajavri, Darrajavri eller Tarrakoski fors öster om Torne träsk för att komma in i Alajavri naturreservat?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.