Små kryddkvarnar - Forum

Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-03-18, 17:45
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Små kryddkvarnar

Jag ägnar mig rätt mycket åt dagsturer, på cykel eller till fots. Då tycker jag det ibland är kul att ta med kök och god mat att laga till, särkilt om man har sällskap. Vikten är ju inte hyperväsentlig, särkilt inte om jag cyklar, men man vill ändå inte släpa på mer än man behöver och skrymmande är alltid dumt. Har letat länge efter små kryddkvarnar som skulle kunna sätt piff på anrättningarna vid sådana tillfällen.

Den här lilla kvarnen fanns tidigare på diverse friluftssajter, men jag tror inte den finns längre. Nån sajt listar den fortfarande, men det är säkert fel. Den saknar inställningsmekanism också och det gör även de liknande som finns nu. Gör den ointressant för mig. Ska det va så...
http://www.campingworld.co.uk/ ... /m-3341.aspx

Den minsta ställbara jag hittat är denna på AliExpress. Obs att priset är för två, så jag antar specifikationen är det också (vikten). Tyvärr är den ful, men det kan man kanske leva med.

Specifications:
1.Material: Acrylic +Metal
2.Net weight: approx. 151g
3.Size: approx. 4.5*4.5*6.5cm/

https://www.aliexpress.com/ite ... a67d641a4b2b

Kryddburkarna med inbyggd kvarn som bl.a. Santa Maria har är nog ett rätt dåligt alternativ. Tror inte man kan ställa malningsgraden och burkarna är i tjockt glas. De är faktiskt rätt tunga. Har vägt dem i handen.
https://www.santamariaworld.co ... dor/kvarnar/

Av viktskäl tror jag akryl eller trä är det bästa.

Nån som vet någon annan liten och lätt men ändå bra kvarn? Det finns resekvarnar från kända märken, men de kostar ofta mer än 500 spänn och jag tänkte mig åtminstone tre...
Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 18:32
nilsanders nilsanders är inte uppkopplad

Använder GSI Peppermill. Tyvärr har Naturkompaniet slut på lager av dessa. För 89:- som de tog för den är mindre än halva priset mot t.ex. Addnatur (189:-). Var runt på stan och dammsög Naturkompaniets butiker på de sista exemplaren i fjol. Billigast med 113:- är http://www.outdoorbrands.se/gsi-peberkvaern.aspx fraktfritt över 800:- annars 132:- på Bergfreunde.se fraktfritt över € 50.- vilket inte är svårt att komma över när man tittar runt där! :-)

Har dem för svartpeppar, vitpeppar, havssalt, koriander m.m... Enkla att ställa in malningsgraden på och man ser vad som är i de olika kvarnarna.
Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 19:56

Den var ju mindre ful.

Äsch, jag beställde de där på AliExpress så får man se om de är bra. Det är ju bara 50 spänn för två. Men jag är fortfarande intresserad av tips. Tycker sånt här är kul.
Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 20:10
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

GSI-kvarnen finns också hos Globetrotter.de för €12,95... En euro är väl inte mer än 9:70-9:80 nu? Så ungefär en 125 kronor styck?
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 15:11
tango tango är inte uppkopplad

Eldorado har också kryddkvarnar på glasburk för t ex svartpeppar men antar att de väger ungefär som glasburk från santa maria.
Inte justerbar malningsgrad.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 18:19

Det hade jag inte sett. Kanske säljs på Hemköp? Brukar handla mest på Willys. Tack. Ska kolla.
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 21:32
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Det hade jag inte sett. Kanske säljs på Hemköp? Brukar handla mest på Willys. Tack. Ska kolla.
Willys och Hemköp brukar sälja Eldorado men kvarnen jag sett har jag inte själv köpt utan den står i lunchrummet på jobbet, dit någon annan köpt den.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 23:20

Ja, jag vet. Eldorado är ett av Axfoods märken. Jag menade att jag inte lagt märke till den trots att jag handlar på Willys, så kanske är det på Hemköp den finns.
Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 07:23
Mbatikopio Mbatikopio är inte uppkopplad

Sorry läste kravspecen så då raderar jag mitt ynkliga försök till svar
Svara med citat
Gammal 2017-04-10, 21:29
troswe troswe är inte uppkopplad

glad

Jag fick dessa av lillebror: https://troswe.wordpress.com/2 ... rkvarn-mini/ dom får följa med på matlagningsturerna...

Mvh troswe
Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 00:24

Jamen det ser ju ut som de jag beställde ju! Hur gillar du dem?

Det blev nåt strul med trackingnummer och grejer, men enligt utsago ska de vara på väg. Borde nog få dem vilken dag som helst. Är de bra ska jag köpa ett par till. Salt och svartpeppar är ju givet, men jag har blivet galet förtjust i nymald vitpeppar också nu. Hade inte tänkt på att mala det själv förut. Är sån smakskillnad så det är otroligt.
Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 09:28
4623 4623 är inte uppkopplad

Locket

Håller med om att glasburkar från affären är tunga. Är volymen inget problem finns det dock några (fairtrademärke) där själva locket är kvarnen och den är i plast. Finessen är att den faktiskt går att skruva fast vid kryddburkar i samma material! Lätt och hållbart.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:01.

Logga in

Tips!