Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem - Forum

Turskidåkning Skidor på längden

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-03-10, 09:03
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem

Jag valde att åka vecka sju och åtta för att få uppleva sträng kyla, men när jag kom dit var det regn och hård vind och sex plusgrader. Det var en pulka tält tur på 12 dygn. På slutet kröp temperaturen ner till - 18, men kallare en så blev det aldrig.

https://m.youtube.com/watch?v=cWyvsCRyL4I
Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 09:39
saraabeiramar saraabeiramar är inte uppkopplad

Då hade du visst lite otur med vädret. Vi började veckan efter och hade många dagar med bara sol och ner till -30 grader. Först idag började det snöar och blåser.
Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 13:51
jocke5 jocke5 är inte uppkopplad

Trevligt med delade berättelser men tyvärr försvinner de första 2-3 bokstäverna i vänster sida på filmen. Vet inte om det har med uppladdningen att göra.

Hur var sträckan mellan Teusajaurestugan och Ritsem?
Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 14:20

Citat:
Ursprungligen postat av saraabeiramar Visa inlägg
Då hade du visst lite otur med vädret. Vi började veckan efter och hade många dagar med bara sol och ner till -30 grader. Först idag började det snöar och blåser.
Ja det var en himla otur, veckan innan jag åkte var också kyla och solsken. Fick ni se norrsken?
Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 14:26

Citat:
Ursprungligen postat av jocke5 Visa inlägg
Trevligt med delade berättelser men tyvärr försvinner de första 2-3 bokstäverna i vänster sida på filmen. Vet inte om det har med uppladdningen att göra.

Hur var sträckan mellan Teusajaurestugan och Ritsem?
Ja det var någon automatiskt redigering av videon som Youtube erbjöd. Men jag har varit in och ångrat det nu, så det ska fungera snart igen.

Sträckan Teusajaurestugan till Ritsem var helt suverän, väldigt fint med skog + öppna ytor. Väldigt mycket rinnande vatten. Hade jag haft sol hade det nog varit otroligt fint. Dock lite jobbigare då det var kuperat och öppet vatten lite varstans, men det var det absolut värt.
Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 15:25

Citat:
Ursprungligen postat av vandrafjäll Visa inlägg
Ja det var en himla otur, veckan innan jag åkte var också kyla och solsken. Fick ni se norrsken?
Ja, nästan varje kväll faktiskt. Igår och i förrgår kväll var det tyvärr molnigt men annars var det mycket ljus på himlen redan tidigt på kvällen.

Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 10:07

Citat:
Ursprungligen postat av saraabeiramar Visa inlägg
Ja, nästan varje kväll faktiskt. Igår och i förrgår kväll var det tyvärr molnigt men annars var det mycket ljus på himlen redan tidigt på kvällen.
Otroligt fint och effektfullt, jag har varit där tot 24 dygn och aldrig sett norrskenet. Vid vika tider brukar det visa sig ? jag ställde in alarmet på mitt i natten och gick ut och tittade men fick tyvärr aldrig uppleva norrskenet.
Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 11:27

Det är svårt att säga när det visar sig. Enligt mina erfarenheter oftast direkt när det blir mörkt. Ljuset kommer som en svag sken, blir starkare, försvinner,... om och om.
Det behövs lite tålamod - ibland är himlen helt mörkt men bara tre minuter senare är det lila ljusgardiner som rör sig över hela himlen.

Så du behöver egentligen bara sitta i mörkret och väntar lite när det är stjärnklart.
Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 16:56
henkebmtb henkebmtb är inte uppkopplad

Citat:
Otroligt fint och effektfullt, jag har varit där tot 24 dygn och aldrig sett norrskenet. Vid vika tider brukar det visa sig ? jag ställde in alarmet på mitt i natten och gick ut och tittade men fick tyvärr aldrig uppleva norrskenet.
så kan man ha sån otur att inte se nån alls. tänker inte på norrsken längre
Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 17:08
Le Troglodyte Le Troglodyte är inte uppkopplad

Citat:
Norrsken är ju beroende av solaktivitet så det går inte att säga någon viss tid. När det är mörkt och klart är väl det enkla svaret men det finns ju ett antal tjänster och appar där man kan följa aktiviteten. I år har det väl varit rätt ofta tycker jag, jag har väl sett någon dag varje vecka åtminstone.
Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 20:05
Ute Jämt Ute Jämt är inte uppkopplad

Du verkar haft en härlig upplevelse och ett fantastiskt äventyr. Kul att du delar med dig! Skulle vara intressant med lit info om din utrustning.
Svara med citat
Gammal 2017-03-12, 08:50

Citat:
Ursprungligen postat av Ute Jämt Visa inlägg
Du verkar haft en härlig upplevelse och ett fantastiskt äventyr. Kul att du delar med dig! Skulle vara intressant med lit info om din utrustning.
Ja det var en riktigt omväxlande och härlig tur. Jag har en lista på utrustning, jag skall leta på den så kan jag lägga upp den här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:14.

Logga in

Tips!