Tvättpåse som stoppar microfiberutsläpp

Var köper man?

Äntligen!
Har ständigt dåligt samvete när jag tvättar mina fleeceplagg. Med den här påsen kan man lugnt fortsätta. Skönt.
Jättebra, fleeceutsläppen i haven är ju verkligt farliga på sikt.
När kommer den ut i handeln och var?
 
Det är ett uppstartsföretag. Du kan köpa den på den länken. De har i dagsläget fått in drygt 17000 dollar. Får de inte in totalt 20000 inom 17 dagar så blir det Inga påsar. Genom att beställa en ökar man chansen att det blir nån produkt alls. Man betalar inte förrän den efterfrågade summan är uppnådd.
 
De skriver på hemsidan:
And it works! Independent research has confirmed the effectiveness of Guppy Friend.
Är det någon som har hittat någonstans där det står vem som utfört det och hur denna oberoende forskning har gått till.
De skriver att det är mesh, som normalt är någonting vävt (det ser också ut så på bilderna), och det är svårt att förstå hur de ska kunna väva något som fångar mikrofiber som i princip ingen lyckas fånga på något annat sätt.
Dessutom är det svårt att förstå hur den ska kunna vara selfcleaning utan att mikrofibrerna hamnar i naturen ändå på något sätt.

Ja, lite skeptisk mot en grej som är kanonbra om den fungerar, men den ska ju fungera också.

Förhoppningsvis har någon hittat ett sätt att få fram den oberoende rapporten som jag inte hittar.
 
För de som inte är bekanta med Kickstarter kan det ju vara värt att förtydliga att man inte är garanterad att få någonting över huvud taget, även om de når upp till sitt finansieringsmål. Genom att bidra med pengar tar man en risk för att man verkligen vill hjälpa entreprenörer med en idé som man gillar, och ofta blir man lovad en belöning i form av en färdig produkt, om projektet blir lyckat. Man måste alltså själv göra en bedömning av huruvida man tror på produkten, och om personerna bakom projektet är kapabla att genomföra det.

Med det sagt så finns det många goda exempel på saker som blivit till pga Kickstarter och andra så kallade crowdfunding-sidor, och som förmodligen aldrig skulle lyckats annars. Så om man är medveten om den risk man tar kan det vara en helt fantastisk metod.
 
De skriver på hemsidan:
And it works! Independent research has confirmed the effectiveness of Guppy Friend.
Är det någon som har hittat någonstans där det står vem som utfört det och hur denna oberoende forskning har gått till.
De skriver att det är mesh, som normalt är någonting vävt (det ser också ut så på bilderna), och det är svårt att förstå hur de ska kunna väva något som fångar mikrofiber som i princip ingen lyckas fånga på något annat sätt.
Dessutom är det svårt att förstå hur den ska kunna vara selfcleaning utan att mikrofibrerna hamnar i naturen ändå på något sätt.

Ja, lite skeptisk mot en grej som är kanonbra om den fungerar, men den ska ju fungera också.

Förhoppningsvis har någon hittat ett sätt att få fram den oberoende rapporten som jag inte hittar.

Jag har försökt söka på Tyska sidor, men finner inga länkar till "oberoende forskning". Vanligen låter företag något forskningsinstitut göra dessa undersökningar, men då skall man vara försiktig med termen "oberoende"
 
jag är också fundersam om den oberoende forskningen.
jag skulle beställa/backa om den funka, men verkar för bra för att vara sant.
 
De skriver också på hemsidan "Guppy Friend won the European Outdoor Industry Award in gold for the most sustainable product of the year!"

Man får väl hoppas att de inte delar ut ett sådant pris baserat på vad företaget påstår.
 
sih hann före. Det verkar ju mycket bättre att ha det på maskin. Om det har tillräckligt hög kapacitet vad gäller att släppa igenom vatten och smuts/skräp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urban W Hur stoppar Bergans microlight mot väta? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...