Bussanslutning Kiruna - Nikkaluokta

Hej!

Sitter och funderar på sommarens fjälläventyr. Ser i SJ:s tidtabell att det i slutet av juli/början av augusti inte finns något bussanslutning Kiruna - Nikkaluokta för det tidiga nattåget, eftersom länstrafikens morgontur avgår två timmar innan tåget kommit till Kiruna. Detta låter märkligt i mina öron. Någon som vet mer om detta? Någon chans att länstrafiken sätter in extraturer som anpassas till nattågen under denna tid?

SJ:s tidtabell: http://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/_4690.pdf
 
Varför inte ringa Länstrafiken i Norrbotten!? De borde veta bäst. Så gjorde vi förr i tiden, innan internet var uppfunnet. Med hjälp av internet hittade jag ett telefonnummer ...

Busstider 0771-100 110
Trafikinformation om våra bussar. Personlig service under våra öppettider, automatisk trafikinformation övriga tid.

Lycka till
jannej
 
Hej,
jag kör buss i Kiruna, bl.a. till Nikka.

Länstrafiken valde även förra året att inte anpassa busstiderna när SJ ändrar sina tågtider så tyvärr kommer ingen från slutet på juli kunna ta nattåget till Kiruna och åka med den första Nikka-bussen.

Det blir tyvärr inga extrabussar pga detta, alla hänvisas till den senare bussen som troligen kommer bli förstärkt med en extrabuss när alla måste åka med den.

Enda chansen att åka med den tidiga bussen är att komma till Kiruna kvällen innan.
 
Hej,
jag kör buss i Kiruna, bl.a. till Nikka.

Länstrafiken valde även förra året att inte anpassa busstiderna när SJ ändrar sina tågtider så tyvärr kommer ingen från slutet på juli kunna ta nattåget till Kiruna och åka med den första Nikka-bussen.

Det blir tyvärr inga extrabussar pga detta, alla hänvisas till den senare bussen som troligen kommer bli förstärkt med en extrabuss när alla måste åka med den.

Enda chansen att åka med den tidiga bussen är att komma till Kiruna kvällen innan.

Det låter ju heltokigt ur ett marknadsmässigt perspektiv. LTNBD kommer ju att få köra en tom buss vareviga dag.
 
Det är heltokigt ja, ibland förstår man inte hur dom tänker.
Nytt för detta år är att bussen går dagligen på våren vilket den aldrig gjort förut, utan bara torsdag-söndag.

Där har dom nog slösat en del pengar för dom dagliga turerna har kanske 5-10 passagerare bara.

Men jag tror dock inte att första bussen på sommaren kommer vara tom, kanske halvfull och returen från Nikka kommer nog ha ganska många passagerare ändå för då hinner man vidare med flyg eller tåg till Stockholm.
 
Hemresan också

Bra att det blev fart på den här tråden nu, jag hade tänkt starta en ny om samma sak fast tvärt om. Det är nämligen så att från 25 juli så ansluter inte bussen Nikka - Kiruna till nattåget söderut. Då måste man åka från Nikka vid 11.10 för att komma i tid till tåget.

Buss 92 går hela sommaren två turer Nikkaluokta - Kiruna
11.10 - 12.10
16.40 - 17.40

Nattåget går fram till den 24 juli kl 18.16 från Kiruna. Från den 25 juli och genom vad det verkar hela augusti går det 16.49, eller möjligen 17.09 om man tar ett Norrtåg som "kör ikapp" nattåget i Gällivare. Dagens sista flyg till Arlanda går 17.05.

Jag har mailat lite med Kiruna Lapland turistbyrå de senaste dagarna eftersom jag tyckte det kändes orimligt och tänkte att det kanske var fel i tidtabellerna. Därigenom har jag fått svar från länstrafiken att detta beror på att ett banarbete startar den 24 aug, och att det inte funkar med länstrafikens omlopp. Det verkar inte som det kan komma att ändras.

Jag hoppas det kanske finns någon lokal entreprenör som ser en möjlighet att tjäna pengar på att köra transfer Nikka - Kiruna jvst, typ som Wänseth buss kör från nattåget upp till Storulvån. Turistbyrån hänvisade till att de i Nikka kanske ordnar nån slags transfer, och föreslog annars att se om det går att få en hyrbil utkörd till Nikkaluokta. Det kan man ju hoppas på.

I annat fall är det nån som har någon kreativ idé hur man enklast tar sig till tåget hem i augusti? Nu känns det ju som världen vill göra det så svårt som möjligt...
 
Det finns bara 2 bussföretag i Kiruna,
Hörvalls (mitt jobb) och Kiruna Buss (som har få bussar).

Dom i Nikka kan inte ordna egen transfer (dom har bara 1-2 minibussar) så dom skulle bara hänvisa till Hörvalls.

Hörvalls kör redan linje 92 för Länstrafiken så att köra egna turer på samma sträcka skulle vara dumt för då konkurrerar man med sig själv/Länstrafiken.

Att få en hyrbil utkörd till Nikka låter väldigt dyrt för deras personal måste ju ta sig tillbaka till Kiruna då.

Jag vill inte grusa era planer helt men tyvärr kan ni till 99% räkna med att det som står på tidtabellen för linje 92 gäller och ingen annan transport kommer finnas till hands, så planera era turer efter dom lagda tidtabellerna :(

PS. Detta är inte officiellt än men flygbussen för flyget 17.05 kommer avgå 15.15 från Polisstationen - Busstationen om någon är intresserad.
 
Hej quango,

Jag undrar om du har redan löst dina transportproblem från Kiruna till Nikkaluokta? Jag och min man kommer fram i Kiruna på tisdag den 26 juli och kommer ha samma problem. det blir nog boka taxi eller så. dyrt, tyvärr, men enda lösningen om man inte vill komma fram vid STFs fjällstation mitt i natten.
men om du kommer fram samma dag det kanske går att ordna samåkning?

vi åker hem fredagen den 29 juli så även där behöver vi nog boka taxi. alt. hyra bil i Kiruna som får stå och vänta vid Nikkaluokta de övriga dagarna fram till fredagen.
 
Hej!

Jag och mina två barn står med samma problem med en buss (Kiruna-Nikkaluokta) som inte matchar natttåget till/från Stockholm varken dit eller hem.

Anländer med nattåget till Kiruna 11:40 2'e aug.
Hem med nattåget från Kiruna 16:49 5'e aug.

Det är ju helt rubbat att ha en buss som varje dag missar det populäraste tåget åt båda hållen. Taxi i Kiruna måste ju vara nöjda.

Om någon vill dela taxi på dessa tider (vi är 3st) så är jag öppen för det.
 
Hej!

Jag och mina två barn står med samma problem med en buss (Kiruna-Nikkaluokta) som inte matchar natttåget till/från Stockholm varken dit eller hem.

Anländer med nattåget till Kiruna 11:40 2'e aug.
Hem med nattåget från Kiruna 16:49 5'e aug.

Det är ju helt rubbat att ha en buss som varje dag missar det populäraste tåget åt båda hållen. Taxi i Kiruna måste ju vara nöjda.

Om någon vill dela taxi på dessa tider (vi är 3st) så är jag öppen för det.

Finns en avngång till Nikka kl 15:40 när ni kommer till Kiruna i alla fall.
Sen finns det en avgång från Nikka 11:10.

Visst får ni vänta ett tag i kiruna, men inte så att ni missar hela resan.
 
Finns en avngång till Nikka kl 15:40 när ni kommer till Kiruna i alla fall.
Sen finns det en avgång från Nikka 11:10.

Visst får ni vänta ett tag i kiruna, men inte så att ni missar hela resan.

Nej visst det går ju, men jag och barnen ska vandra från Nikka till fjällstationen vid Kebnekaise och det blir nog sent om vi startar 16:30 från Nikka. Åt andra hållet går det ju förstås men det blir ju ingen sovmorgon precis när man vandrar långsamt med två barn.
 
Bussen matchade nattåget fram till förra veckan, men SJ av någon anledning bytte tidtabell mitt i sommaren och det var inte aktuellt för Länstrafiken att byta tidtabell.

Då blev det tyvärr som det blev...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Pla690 Gasol Kiruna Fjällvandring 6
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
dmitrij Taxi Kiruna Nikkoluokta Fjällvandring 1
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25
Guffa Taxi Kiruna - Nikkaluokta fredag 26/8 Fjällvandring 2
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Zaine Nikkaluokta- Kiruna flygplats 26/8 Fjällvandring 0
Fiaaa Dela taxi Kiruna flygplats till Nikkaluokta 13/8 Fjällvandring 3
Johan Åberg Taxi från Nikkaluokta till Kiruna flygplats, 15/8 - 2016 Fjällvandring 3
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
bombuspolaris Åtgång flygbiljetter Kiruna -> Arlanda? Fjällvandring 7
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
Shangol Dela taxi 14/6 Kiruna till Nikkaluokta Fjällvandring 0
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Röd Oktober Dela taxi Nikkaluokta - Kiruna lö 5/9? Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
zimtec Transport Kiruna-Nikkaluokta lör 13/6? Fjällvandring 0
Hedan76 Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.