Sovsäck till barn

Jag är ute efter sovsäckar till barn i förskoleåldern. Finns här någon med erfarenheter av detta? Någon som kan rekommendera eller avråda?
Jag har en köpesannons inlagd.

HåkanF
 
Hej.

Vi har haft en sådan här: http://www.outnorth.se/deuter/little-star-exp-41801#PapayaLava till barnen när de sov på dagis. Dagiset hade utesovning i vagn året runt. Nedre temperaturgräns -17grader. Barnen har varit varma varje gång jag nojat mig för att de har frusit, när jag kommit i tid för att ta upp de ur vagnen. De har varit 1-3år. Förra sommaren när grabben var 5 så sov han gott i den men det var i kortaste laget... Så varm har den varit. Och den har hållit i 5år med användning varje dag höst-vinter-vår...
 
Jag köpte vuxensäckar och drog ett snöre för att göra den kortare. Funkade för mina 2 och 4 åringar. Dyrt, men troligen billigare i längden plus att vikten blev desamma/lättare med dunsäckar.
 
Jag har en idé om att man kan köpa vuxensäckar som är öppningsbara i fotändan. Då kan man sätta ett snöre på mitte och sova. Sen om det blir för kallt så kan man öppna fotändan och trä den nedre delen ut och in över den övre.

Hej.



Vi har haft en sådan här: http://www.outnorth.se/deuter/little-star-exp-41801#PapayaLava till barnen när de sov på dagis. Dagiset hade utesovning i vagn året runt. Nedre temperaturgräns -17grader. Barnen har varit varma varje gång jag nojat mig för att de har frusit, när jag kommit i tid för att ta upp de ur vagnen. De har varit 1-3år. Förra sommaren när grabben var 5 så sov han gott i den men det var i kortaste laget... Så varm har den varit. Och den har hållit i 5år med användning varje dag höst-vinter-vår...


Vad exakt är en vagn i det här sammanhanget? Häftigt dagis!
 
Hej,
om inte frågan är överspelad kan jag tipsa om Mammuts Little Mammut som vi har använt på fjället, i både sommartält och vinterpulka till vår 3,5-åring. Kalasbra, lätt, bekväm och kommer att täcka ett bra tag till. Vi har också Haglöfs Little Pavo till vår två-åring som är något rymligare på bredden, med behagligare innetyg och med möjlighet att fästa remmar i pulka/vagn, men den är snudd på för liten för stora killen.
 
Hej,
om inte frågan är överspelad kan jag tipsa om Mammuts Little Mammut som vi har använt på fjället, i både sommartält och vinterpulka till vår 3,5-åring. Kalasbra, lätt, bekväm och kommer att täcka ett bra tag till. Vi har också Haglöfs Little Pavo till vår två-åring som är något rymligare på bredden, med behagligare innetyg och med möjlighet att fästa remmar i pulka/vagn, men den är snudd på för liten för stora killen.
Tack för tipsen! Ska kollas.

HåkanF
 
På förskolan våra barn går/gått så sover också de små ute i "trälådor" - lite som en krubba under tak/ i uterum men inte inglasat utan med staket-nät för att hålla fåglar borta. De har särskilda sovkläder: fleeceställ, raggsockor och sovmössa/mjuk toppluva och känner inte till någon undre tempgräns för att sova ute, men så är detta i Blekinge också och oftast inte för smällkallt. Vet inte vad det är för sovsäckar för de är förskolans.
Sen sover de ju ute 60-90 minuter och precis efter lunch så de är ju mätta och varma efter att ha ätit lunch inne (inte ur&skur-förskola).

På fjällsemester fick barnen ta lunchtuppluren i dragpulka, overall, vantar, mössa och raggsockor samt stadiums barnsovsäck, liggunderlag under och de var alltid väldigt varma. Nedfälld vindruta på pulkan och åtdraget till ett lagom litet hål för att släppa in frisk luft.

Generellt är barn varmare än vi tror är min erfarenhet men men ta det ändå varligt med kyla. I nacken känner man ofta bra om små barn är varma eller svala, enligt min erfarenhet.

Jag hade nog satsat på en vuxensäck avsnörd med spännband till lagom längd för barnet - så kör vi för barnen nu även om vi sällan tältar annat än sommar.
Tänk på att liggunderlag spelar stor roll. Skönare också att krypa ner i en redan varm säck än att först värma upp den med egen kroppsvärme.

/Patrik
 
Vuxensovsäck är inte aktuellt av viktskäl då jag avser försöka mig på någon form av fjälltälttur ensam med 1,5-åring i bärstol... 😎 Jag utgår från mig själv som aldrig sovit riktigt gott runt nollan tills jag investerade i en WM Antelope med comf -10. Den där goat verkar klara liknande men väger bara ett kilo.
 
Vuxensovsäck är inte aktuellt av viktskäl då jag avser försöka mig på någon form av fjälltälttur ensam med 1,5-åring i bärstol... 😎 Jag utgår från mig själv som aldrig sovit riktigt gott runt nollan tills jag investerade i en WM Antelope med comf -10. Den där goat verkar klara liknande men väger bara ett kilo.

Jag säger det igen - vad har du för liggunderlag?
Det gör stor skillnad på varmt eller kallt, jag och frun tältade och med lika sovsäckar var det kallt med cellplast och varmt med uppblåsbart.

/Patrik
 
Jag säger det igen - vad har du för liggunderlag?
Det gör stor skillnad på varmt eller kallt, jag och frun tältade och med lika sovsäckar var det kallt med cellplast och varmt med uppblåsbart.

/Patrik

Thermarest anniversary edition med RW 4.8.

Sådan är jag. Vid nollan vill jag ha en sovsäck som klarar några grader till. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
LUV Sovsäck till barn? Bo och sova 4
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
mkruse Sovsäck till Padjelanta Bo och sova 3
Cryfish Sovsäck till min fru Bo och sova 0
graylingman Sovsäck till frun? Bo och sova 6
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
niklasaxelsson Sovsäck till fjällvandring sommartid Bo och sova 18
yps Sovsäck och liggerunderlag till småbarn? Bo och sova 18
Underlig Hök Förvaringssäck till sovsäck? Bo och sova 17
Friskus1 Innerlakan till sovsäck... Bo och sova 16
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sjolidens Sovsäck till hund i kylan? Bo och sova 24
Picea Dragkedja till sovsäck Bo och sova 7
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
never sovsäck, liggunderlag till ca. 0C Bo och sova 2
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
chito65 Sovsäck till fjällturen! Bo och sova 7
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
petho Lättburen lagom varm sovsäck till bra pris? Bo och sova 5
Egel sovsäck till vinterpaddling mm Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.