Silva 70P

Hej Johan

Några tips: Förborra med rätt storlek (har för mig att de säger 1,8 mm men tror 2 funkar..) så biter skruvarna bra och du minskar risken för sprickor i gelcoaten. Sen brukar jag knipsa av skruvspetsen en aningen och fila bort vassa kanter, så de inte sticker ut för mycket på insidan. Då slipper man riva sönder packpåsar mm. En liten klick sickaflex kan också läggas på insidan som skydd.

De flesta kajaker har ju en förgjuten "skål" för kompassen och de brukar sällan vara några problem. De som man däremot måste såga upp ett hål i kräver betydligt mer pyssel, plus att det kan utgöra en fara om kompassen plötsligt lossnar..

/ Ulf
 
Mutter

Jag är inte så förtjust i självgängande i glasfiberlaminat så jag skulle köra med skruv och mutter och en klick sikaflex på insidan som låsning och skydd
 
Är det större grejer eller utsatt för belastning så vill jag inte heller ha självgäng, på kompasser i glasfiberkajaker har jag dock inte haft några problem. I träkajakerna borrar jag ett större hål som fylls med epoxi/förtjockningsmedel som sen borras i rätt dimension. Men använder fortfarande medföljande skruvar. Viktigt är dock att borrhålet inte är för stort för då kan man lätt dra sönder gängorna.

Ska man köra med bult o mutter måste man, förutom att se till att de inte är magnetiska, tänka på att även borra upp mässingsbrickan som håller själva kompassen. Det är även viktigt att inte dra för hårt o klämma den undre plastskålen i kompassbubblan. Plastbubblan är ju tvådelad med en gummipackning i mitten, för att kunna röra sig vid temperaturskillnader. Är den stumt monterad kan du få läckage/luftbubbla i kompassen.

/ Ulf
 

Bilagor

  • co120504_11.jpg
    co120504_11.jpg
    199.8 KB · Visningar: 1,060
  • co120530_16.jpg
    co120530_16.jpg
    159.2 KB · Visningar: 1,105
Senast ändrad:
Bara som varning, låt dig inte frestas att limma dit hela kompassen, de gå sönder lite då och då och då bli det jobbigt att få bort den gamla.
 
Kom ihåg bilderna men glömde visst skriva vad jag ville ha sagt med dem.. :)

På min senaste kajak gjöt jag några plastploppar på insidan, som borras upp o skruven dras i. På så sätt är man helt säker på att slippa läckage och får en slät insida. Det är ju grymt störigt att dra upp en rispa i jackan eller tältduken när man packar skotten.

Men det gäller som sagt bara på självbyggen, på köpekajakerna har jag nöjt mig med att knipsa topparna och en klick sickaflex..

/ Ulf
 
Tack alla för svar.

Använda medföljande skruvar-kapa och fila ändarna.
Bult och skruv-samma förfarande.

Tilltalas av bultalternativet något mer än självgängandet. Hmm...

Kan en sträng silikon kring kanterna på ovansidan vara något? Tänker mig att ett genomborrat däck inte gagnas av att vatten kommer in.

Johan
 
Gelcoaten överlag tycker inte alls om kompassinstallationen. En dutt silikon i skruvhålen är bra, men inte alltid tillräckligt. Oavsett om du sätter silikon runt hela plastkransen eller inte, så håller det inte tätt för vatten som kommer in mellan kompasskulan och plastkransen. Förvarar du kajaken alltid upprätt och använder den flitigt och/eller förvarar den utomhus eller i fuktig miljö så har du konstant vatten i skålen under kompassen. Jag lyckades få sk glasfiberpest i en kajak med den metoden, så de senaste kompassinstallationerna har jag gjort så att jag har målat epoxyprimer på gelcoaten i skålen. Överdrift säger en del, men egen erfarenhet övertygar. Bäst gillar jag dessutom genomgående bultar och muttrar, och epoxy i skruvhålen (smörjer/vaxar gängorna så att epoxyn inte fastnar på bultarna). Noga kapade bultar som träs från insidan ut och nyloc-muttrar på utsidan. Då allting sitter väl åtdraget så kan man applicera ytterligare epoxy över skallarna på insidan så behöver man i fortsättningen bara ett verktyg för att ta loss kompassen då bultarna är fastlimmade. Många skålar är dessutom för små och kompassen har inte rum att röra på sig vid värme-expansion. Det har jag löst så att jag har skurit till en förhöjningskrans från Biltemas gummimatta (2mm om jag minns rätt). Mässingskransen tar jag alltid bort, den är onödig och bara korroderar. En dutt silikon under kompassen och finjustering före silikonet torkar så blir det perfekt.
 
Undvik just silikonkitt

Använd någon tätningsmassa, men inte silikon! Polyuretan-kitt lämpligare, t.ex. Sikaflex 291 (finns i alla vanliga båtaffärer, Claes Olsson osv.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ode Frågetecken kajakkompass Silva 70. Paddling allmänt 4
pad Silva UN70, bra pris! Paddling allmänt 0
Mike C Silva Solar I? Paddling allmänt 3
Joakim Ambrosson Silva M-serie Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.