Vildsvins beteende i mörker?

Hejsan, gick i helgen ut med äldsta sonen för att sova i hängmatta. Mitt i mörkret såg jag våra pannlampor reflekteras i några par ögon som blängde på oss. Blev först orolig eftersom jag misstänkte vildsvin. Efter ett par minuter när alla parter stod och tittade på varandra så började jag skönja horn. Knatade runt longhornboskapen utan mankemang. :)

Om man stöter på vildsvin i mörkret, hur beter de sig och har bör man agera? Vill ju inte riskera att familjen råkar ut för traumatiska upplevelser.
 
Nu är jag långt ifrån någon expert, men jag har lagt märke till att t ex renar på fjället är betydligt mindre skygga på natten än på dagen. En natt i skogen utanför Lund stötte jag på ett bökande vildsvin en bit bort, och det tog inte den minsta notis om mig. På dagen brukar de alltid vara kvickt undan, man hör dem inte ens.

Om detta stämmer riskerar man komma mycket närmre vildsvinen på natten innan de reagerar, vilket ju kan innebära ökad risk. Å andra sidan låter de mycket när de bökar, så vi människor har ju chans att höra att de finns där och kan välja att gå runt dem.
 
Ta med ett gevär, varje gång jag har med mig bössan ser jag aldrig ett endaste djur :)

Sorry, men kunde inte låta bli.
Är tyvärr ingen vildsvinsexpert då vi saknar dem här uppe. Men det är väl nästan samma som alla andra djur, de är mer rädda för oss än tvärtom, så 9 av 10 ggr går de väl undan innan du ens sett dem.
Klart mörkret ställer till det, som fowwe säger, de flesta djur blir mindre skygga i mörkret.
 
Ja, vad jag har förstått så är vildsvinen matriarkala med grupper av honor och ungar. Just kombinationen hona+unge gör mig alltid försiktig oavsett art. :)
 
Ja, vad jag har förstått så är vildsvinen matriarkala med grupper av honor och ungar. Just kombinationen hona+unge gör mig alltid försiktig oavsett art. :)

Visst blir man betänksam när en sugga med ungar lyfter huvudet och ser en rakt i ögonen. Även om det är på håll.

Jag har en fågelskådarbekant som en dag plötsligt befann sig i ett tätt skogsparti omgiven av suggor och smågrisar. Han och hans kompis backade försiktigt ut igen, och suggorna brydde sig inte. Den gången. Detta var under dagtid, och de hade inte märkt att det var vildsvin just där. Men på natten borde grisarna vara aktiva och höras, tycker jag. Och så kan man undvika tät skog, täta snår och hålla sig på öppnare marker, vägar, stigar, osv. Risken att ramla rakt på djuren utan att märka dem är ju mindre då.
 
Hundar kan utgöra ett hot mot kultingar och suggorna kan försvara sig med sina betar vilket kan ge livshotande skador på hunden. Så det finns ett extra viktigt skäl att ha hunden i koppel.

Thure
 
Träffade vildsvin i helgen som jag plottrade ned om i övernattningstur tråden som en varning.
Det var nattliga möten under mörkerorientering!

Det grisarna var i Troswelänkens område...jag vet inte kände mig inte så hotad men dom grymta omking och så vid ett tillfälle och vägra flytta på sig så jag fick vila i ett träd en stund.
Det var en större flock jag hade framför mig.
 
Det här var i sensommarskymning (typ 2130 kanske): http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=462823&postcount=10

Hela tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59130&highlight=Vildsvin

Jag har sovit i tält med en vildsvinsflock bökandes utanför. Som tur var sov vi på en höskrinda eftersom målet var att skrämma bort grisarna ur potatisåkern. De var framme och buffade på skrindan och då startade vi bergsprängaren - nu skulle de väl ändå bli rädda! Några av grisarna drog sig skrämt undan några meter i...i typ två min, sen var de tillbaka. Och där satt vi, tre tolvåringar och undrade vad sjutton vi skulle göra nu (det här var innan mobiltelefonens tid). Husen låg bortom kastvidd (vi försökte kasta potatisar på köksfönstret men icke) så det var bara att vänta. Vi ledsnade och somnade, grisarna bökade glatt i sig några kilo potatis till. Någon natt senare sköt far i huset galten, sittandes på fastubron. Den vägde 220kg och var "hur stor som helst". Glömmer aldrig betarna...

Det här var i sörmländska skogarna strax norr om Trosa. Det verkar finnas en del stora svin där;
http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/31927-rekordvikt-paa-vildsvin/
 
Ja dom kan bli stora.

Ett möte kan bli jävligt farligt , i tyskland dör jägare varje år har jag för mig.
Det har hänt att dom tuggat av sitt offer ett ben och eller arm...betarna punkar lätt en pulsåder
i låret och då är man illa ute.
Finns ju jägarbyxor som är kevlarförstärkta för ändamålet.

Jag har då aldrig tidigare stött på dom som detta år.
I området har det funnits surbitchar som jagat folk och pucklat på dom.
Jag var lite nervig för om flocken var på 10-20 djur och en kulting skulle gjort det här mot mig
http://www.liveleak.com/view?i=83c_1412379784 så skulle jag fått problem.
Haha - fan asså - men risken att dom ger sig på en är ju liten men inträffar det så har man problem.

Finns mycket videos på nätet , sök "boar attack hunter" och liknande
Det räcker inte och kasta en 100 grams sketen potatis på dom heller http://www.liveleak.com/view?i=123_1394217922

Utomlands jagas dom med helikopter,jeepar och militära automatvapen , även extrema höghastighetsvapen som gatlingkanoner och försåtsmineringar med 10kg TNT förekommer.
Vad trötta dom måste va på dom

Vi ska nog inte ha för många av dom
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftsrookie Beteende vid möte med rådjur och älg Vilda djur 14
Strumpan_666 Normalt beteende? Vilda djur 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.