Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-27, 09:26
Tetris Tetris är inte uppkopplad

Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan.

Hej!

Jag har knappt någon erfarenhet av gaskök alls, men ska det till trots nu försöka hitta det bästa alternativet för mig. Det ska vara lätt och kommer nog inte användas till mycket mer avancerad matlagning än att koka upp vatten. Kastrullen bör väl rymma kring en liter.

I min värld känns det självklart att välja en kastrull med värmeväxlare. Det är möjligen en arbetsskada. Åsikterna verkar variera, så även siffrorna som ligger till grund för argumenten. Många skriver att det tar halva tiden att koka upp vatten med värmeväxlare jämfört med utan. Borde inte det innebära att även bränsleförbrukningen halveras?

Jag tycker att den här ser bra ut, men skulle uppskatta åsikter från folk som till skillnad från mig vet vad dom pratar om.
http://viewitem.eim.ebay.se/Ne ... 2117766/item
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 09:40
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

30% kan du räkna med - det där 50% är väl i labmiljö
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 09:49
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Gillar du engrytstuvningar som skall sjuda se då till att du kan skruva ner lågan annars får du ett grytrengöringsproblem med rutad fastbränning. Men för att koka vatten snabbt är de suveräna.

Vid packning se till att värmeväxlaren får på sitt skydd och att den inte skaver hål på annat i packningen.
Envar blir lycklig på sin fason.
go tur
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 10:01
smux smux är inte uppkopplad

Skall du koka vatten är grytor med värmeväxlare bra, skall du däremot laga mat är en gryta med slät botten (och en bredstrålande brännare) bättre för jämnare värme.
Själv använder jag ett Trangia 27 med gasbrännare när jag är ute 1 eller 2 personer och vill kunna laga mat. Skall jag ut ensam och mest tänker mig värma vatten använder jag en Optimus Terra Weekend HE kastrull kombinerat med ett MSR MicroRocket toppmonterat kök och ett Primus vindskydd.
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 10:23

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Gillar du engrytstuvningar som skall sjuda se då till att du kan skruva ner lågan annars får du ett grytrengöringsproblem med rutad fastbränning. Men för att koka vatten snabbt är de suveräna.

Vid packning se till att värmeväxlaren får på sitt skydd och att den inte skaver hål på annat i packningen.
Envar blir lycklig på sin fason.
go tur
Teflonkärl t.ex gamla Eta express fastnar ju inget i så med rätt kärl så är det hur bra som helst.
Har ett Terra Weekend kärl också men där får man sjuda långsamt för och slippa episka fastbräningar.
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 10:34
smux smux är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av TROY GARNER Visa inlägg
Teflonkärl t.ex gamla Eta express fastnar ju inget i så med rätt kärl så är det hur bra som helst.
Har ett Terra Weekend kärl också men där får man sjuda långsamt för och slippa episka fastbräningar.
Det är riktigt, men personligen föredrar jag icke teflon belagda kokkärl då de tål bättre att man rör och diskar lite tuffare Teflonbeläggning på stekpannan är däremot att föredra. Av dessa anledningar väljer jag ex Trangia T27-3 (med gasbrännare) som min kombination.

Jag brukar diska med en halv Scotch brite swamp och en droppe Yes på svampen (som fungerar bra i kallt vatten). Sitter matresterna fast i kastrullen, använder jag grova sidan på svampen för att få ren kastrullen. Detta hade inte fungerat lika bra med teflon belagda kastruller.
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 10:45
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Att förvara brännare och gaskanister i teflonbelagda kärl kräver inpackning, annars går det snabbt med teflonet som i stekpannan hemma.
go tur
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 10:53
nermander nermander är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av TROY GARNER Visa inlägg
Även om det inte fastnar så blir det bränt om värmen är för ojämn. Och jag föredrar nog att det brända sitter fast i botten istället för kommer med i maten

Det är alltså det som är problemet med kärl med värmeväxlare: Det blir ojämn värme i botten.
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 11:16

Jag upplever ju inga problem men ojämn värme och inbränning med teflonkärlet.

Ytter packnätet för Etaexpressens och Te Weekend fungerar fint att ha runt gastuben
som teflon skydd - jag har dock kört utan och så känsligt är det inte.
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 11:42
hannulan hannulan är inte uppkopplad

Enligt mina gamla beräkningar så måste jag vara ute drygt 2 veckor för att få nån viktbesparing m värmeväxlare för mitt bensinkök. Beräknat på ca 700 ml bensinåtgång i vanliga kastrull o en siffra (som jag glömt!) om bränslabesparing.

Tidsmässigt är det nog smart, men inte viktmässigt för många alltså.
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 11:57

Pillar man loss flänsen från ett Etaexpress eller dito Optimus så pratar vi om 10-15 gram i vikt , det är ingen 4kg kilos enhet...
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 12:02
Tapio_ut Tapio_ut är inte uppkopplad

Halaj!

Såhär säger Primus på sin hemsida:
”Aluminiumkärl med värmeväxlare är bäst. Tillsammans förkortar de koktiden och bränsleförbrukningen med cirka 1/3.”

Man får väl anta att de jämför med rostfri kastrull utan värmeväxlare. Vad gör materialet respektive värmeväxlaren? 50-50 % Kanske? Värmeväxlaren förbättrar alltså värmeutbytet med 1/6 ca 17 % alltså. Klart värt det, tycker jag.

//T
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.

Logga in