Trangia non-stick kass?

Halaj!

Jag handlade en Trangia non-stick stekpanna i lördags. Samma kväll stekte jag en kotlett på den, med min Primus toppbrännare. Sen stekte jag en till på måndagen. Efter maten diskade jag den med en gång. Eftersom bitar hade bränt fast i pannan fick jag använda den ”vassa” kanten på diskborsten för att få pannan ren. Stora bitar av teflonet lossnade!
Vad anser panelen? Är pannan så här kass, eller är det handhavandefel?
Jag är medveten om att nonstick har en begränsad livslängd, men inte skall det väl lossna i stora sjok på det här viset efter två stekningar??!!

//T
 

Bilagor

  • 2012-11-12_19-29-07_140.jpg
    2012-11-12_19-29-07_140.jpg
    19.3 KB · Visningar: 4,220
Vad det ser ut att värmen har varit ganska extrem under en liten del av pannan.

Kan det vara så att du använt en stekpanna avsed för trangias T-sprit kök (eller med gas insats)?

Du har nu eldat på med ett annat gas kök, utan skydd runt lågan så det är bara typ en svetslåga i mitten på stekpannan som värms, i så fall, handhavande fel.
 
Man måste ju vara lite försiktig... Jag har inte lyckats bränna fast saker i mina och väldigt lite teflon har släppt på ganska många användningar. Finns ju både för och nackdelar men ibland är det skönt att kunna "diska" bara genom att värma lite extra vatten, snurra runt, hälla ur och torka av det sista med papper.
 
Med största sannolikhet handhavandefel - man kan få exakt samma felbild med en för stor vanlig hemma-stekpanna på minsta 'plattan' om man eldar på friskt... Du har haft en alltför koncentrerad värmekälla, hade du använt en vidspridande brännare, lite lagom extra stekfett (och haft lite mindre 'bråttom') så hade både pannan klarat sig och kotletterna blivit godare. (Till den brännaren och uppgiften hade nog en liten murrikka varit bättre...)
 
Halaj!

Jag har vritt och vänt på det här. jag ser tre möjliga felkällor från min sida:

Trangiagrejerna kanske inte tål gas öht? köken är ju gjorda för T-röd?
Nej, trangia säljer ju själv gastillsats. Argumentet går bort.

Ligger ETAlågan för nära? På trangia sitter ju stekpannan 8-10 cm ifrån, ovanför vindskyddet. Jo, visserligen, men non-stickkastrullerna gör ju inte det. Går också bort.

Är lågan för koncentrerad? Ja, det kanske den är. Men om jag jämför en teflonpanna hemma så blir det ju inte så mycket bättre där. Alla som har haft en sån vet ju att rätt snabbt blir botten konvex på en sån. Då är det ju också bara en punkt i mitten som leder värme, istället för hela bottenytan som på en gjutjärnspanna.

//T
 
Trangia nya non-stick stekpannor...

Trangia nya non-stick stekpannor verkar vara sämre än deras äldre pannor som hade gråfärgat non-stick teflon.

Haft min gamla Trangia 27 stekpanna över tjugo+ år nu, så det var dags att köpa en ny på grund av slitet non-stick, och det gjordes i vintras.

Och använde den på precis samma sätt som jag gjorde med den gamla, inget märkvärdigt på något viss… Men till min stora förvåning efter användandet så slog sig pannan och fick även bucklig botten… och jag vet/kan använda köksprylar på rätt sätt. Mitt exemplar av nya 27-panna tålde inte rätt arbetes temperatur!

Och tydligen är den tunnare i godset (enlighet den person jag pratade på Trangia med) men hur sammansättningen är i materialet kunde de inte svara på…

Så jag tänkte reklamera den, men hittade inte mitt kvitto! Så jag vände mig till Trangia för att få hjälp att lösa mitt problem tänkte jag, tyvärr så fick jag ingen hjälp av dem, det ända dom sade var att jag skulle vända mig till butiken där jag hade köpte varan och att dom sköter reklamationen åt mig och det fattade väl jag också! Men det hjälpte inte att jag försökte påtalade för dom att mitt kvitto var försvunnet… försökte förklara några gånger att utan kvitto går det oftast inte… Dom har ingen som helst service känsla… Vad kostar det Trangia att skicka mig en ny, ett par tior på sin höjd? Kan med största säkert säga att portot att skicka en ny panna till mig kostar mer än deras tillverkningskostnad för själva pannan gör.

Var är deras” GOODWILL” ?

Hade två andra problem vid skilda tider, där jag även saknade kvitton. Det var produkter från Primus och det var inga som helst problem att lösa för dem. Dom har den bästa servicen jag varit med om! Dom ordnade returkreditering så jag kunde skicka in mina varor och i retur fick jag nya, och snabbt gick det också, med vändande post.

Nu får de lá bli metallåtervinningen, en hundring hit eller dit, var gör det om hundra år… Och återgång till den gamla pannan tills jag hittat en jag kan ha förtröstan till…

P.S.

Hade inga problem med ”non-stick beläggningen” på den nya pannan. Men får man det så beror det på två huvudorsaker: För det första metallföremål som skrapar beläggningen och för det andra för hög värme eller för koncentrerad värmepunkt. Eller en panna (no name) med skit beläggning, får man inte förglömma!


Mvh troswe
<!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156"> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} </style> <![endif]-->
 
Kanske är lite offtopic, men tänkte tipsa om mina non-stick pannor.
Jag har köpt IKEAs kavalkad (2-pack för 59). Jag skruvar bort handtagen och på den lilla stekpannan får man även såga bort handtagsbiten som är kvar. Detta är testat till det stora köket (Trangia 25), och fungerar perfekt att t.ex. steka pannkaka på. Den lilla väger 240 gram, den stora 400.
Detta är självklart ingen lätt lösning på att Trangias inte verkar hålla måttet.
 
Hej!
Köpte mitt Trangia 1973. Det var non-stick-teflonbeläggning på stekpannan.
Efter en vandring på 5 dagar i Jämtlandsfjällen var det bara att skrapa bort beläggningen.

Direkt efter 1:a stekningen började teflonet släppa. Sedan använde jag ringen som minskar ner lågan för att sänka värmen, men det hjälpte föga.

På den tiden fanns förstås inte gasbrännare, det var sprit som gällde. Men det ska sägas att det är inga problem att steka utan beläggningen, men man får hålla upp pannan lite då och då för att reglera värmen.
Tipset om IKEA-panna ska jag dock överväga. ICA har också stekpannor som fått betyg bäst i test hos en del institut. Det är Titanbeläggning och dom handtagen går också att skruva bort.

Kan vara nå't att fundera över.
 
Trangias gasbrännare har en rundad hatt som ger större spridning utav lågan och håller dessutom lite lägre effekt än Primus Eta brännare som är som en koncentrerad "jetstråle" i gemförelse.
Jag kör med Optimus Terra HE kastruller och de håller för både gas, öppen eld och bensinbrännare.
När det gäller Trangias stekpanna så har jag ett gammalt loppisfynd med den grå nonstick beläggningen och den verkar hålla för allt i evigheter...
 
Halaj!

Jag har vritt och vänt på det här. jag ser tre möjliga felkällor från min sida:

Trangiagrejerna kanske inte tål gas öht? köken är ju gjorda för T-röd?
Nej, trangia säljer ju själv gastillsats. Argumentet går bort.

Ligger ETAlågan för nära? På trangia sitter ju stekpannan 8-10 cm ifrån, ovanför vindskyddet. Jo, visserligen, men non-stickkastrullerna gör ju inte det. Går också bort.

Är lågan för koncentrerad? Ja, det kanske den är. Men om jag jämför en teflonpanna hemma så blir det ju inte så mycket bättre där. Alla som har haft en sån vet ju att rätt snabbt blir botten konvex på en sån. Då är det ju också bara en punkt i mitten som leder värme, istället för hela bottenytan som på en gjutjärnspanna.

//T

Det är alltid resultatet som räknas.

Gjutjärn är grejen. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.