Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-20, 12:55
desireman desireman är inte uppkopplad

Fina tips :-) Mera?
Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 15:20
Teknikern Teknikern är inte uppkopplad

Jag letade ett lämpligt kuddalternativ men gav upp, antingen var dom för små, för låga till min trasiga nacke som behöver extra stöd eller också halkade dom all världens väg hela tiden.
Lösningen blev två av IKEAs billigaste, slakta den ena på halva stoppningen, tryck ner stoppningen i den andra, sy igen och så fick den ett fleecefordral med ett "band" som är av tunn galon och lika bred som kudden som ligger under liggunderlaget. Kudden är kvar när jag vaknar och jag sover gott igen.

Alla har vi olika specar, jag fick prioritera bort vikt och packvänlighet för god sömn men det gör inget då plats finns i kajaken. Kudden ska få ett vattentätt fordral med hällor påsydda så den kan fästas enkelt bak på en ryggsäck.

Problem har oftast en enkel lösning och det här funkar jättebra för mig.

Ps: OM nån nu av en händelse skulle springa på en uppblåsbar BRA kudde som är stor och ganska tjock så ska jag omvärdera mitt nuvarande val.
Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:15
avslutad20150710 avslutad20150710 är inte uppkopplad

Biltema art nr 45575 kostar 55 kr. Billig men bara 10 cm tjock.

Mvh, Klas
Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 22:25
Nattvandrare Nattvandrare är inte uppkopplad

Nån jag pratade med sa att han använde en lådvinspåse inlindad i handduken.
Har inte kunnat prova själv eftersom jag bara dricker HB.
Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 22:18
Gun-valld Gun-valld är inte uppkopplad

Jag använder packpåsen till tältet av "silnylon" som kudde,plockar i lite kläder tills de känns lagom och sen drar jag en tröja över så att det inte blir varmt o klibbigt...
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 09:57
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Har testat olika sorters kuddar men överlägset bäst är fortfarande att fylla sovsäckspåsen med diverse klädesplagg.
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 10:00
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandrare Visa inlägg
Nån jag pratade med sa att han använde en lådvinspåse inlindad i handduken.
Har inte kunnat prova själv eftersom jag bara dricker HB.
Tja femlitersdunken blir lite för hård och tjugofemlitersdunken (den så kallade eknomiversionen) blir både för hård och för stor
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 10:08
flygare69 flygare69 är inte uppkopplad

Jag kör men den helt vanlig dunkudde. Den är lätt att komprimera ihop och blir stor och fluffig när den packas upp. Vikten har jag ingen aning om, men sen är jag inte den som jagar grammen minutiöst. Vissa saker får gärna väga lite om det innebär pluss på njutningsaspekten. I somras bar jag på nypotatis, rökt fläsk och en flaska vin. Knappast UL men jävligt trevligt var det
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 10:13
Gun-valld Gun-valld är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av zebulah Visa inlägg
Har testat olika sorters kuddar men överlägset bäst är fortfarande att fylla sovsäckspåsen med diverse klädesplagg.

De går ju oxå,fast min sovsäckspåse har trettielva spännen så det blir drygt efter ett tag..
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 17:38
Pellepelikan Pellepelikan är inte uppkopplad

Måste också slå ett slag för bag-in-box påsen. Jag lägger den tillsammans med övriga kläder i ett litet bomullsörngott (ett av två bomulls produkter jag har i min packning) och blåser upp bib påsen efter hur mycket kläder jag har mer i packpåsen och hur underlaget är.

Se till att få tag på en som inte prasslar så mycket (några trevliga kvällar innan nästa vandring ). Upplever att de med aluminiumbeläggning på insidan knastrar mer än de utan...

och vänd tappkranen nedåt så du inte får den i ansiktet, (det var inte skönt på morgonen...)

En kompis kör med en tät sea-to-summit påse med rullöppning, han lägger sina kläder i och sparar lagom med luft i den innan han rullar ihop. Inte ett gram extra för hans kudde alltså..
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 18:21
Utvandraren Utvandraren är inte uppkopplad

En bag-in-box påse fungerar fint. Från början sydde jag bara ett dynvar i fleece, men med en modern lättviktspackning blev det inte just något över att fylla det med, så jag provade en vinpåse i stället och det fungerar utmärkt, både vinter och sommar.

Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 19:33
niklaz niklaz är inte uppkopplad

Om du har ett Exped uppblåsbart liggunderlag så vränger du packpåsen in och ut, lägger i en fleecetröja och knyter fast den i kortsidan på liggunderlagets öglor. Mycket smart, ligger kvar, skönt och inget extra att bära på.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.

Logga in