Laga mat i absid? - Forum

Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-14, 05:38
Arctic Fox Arctic Fox är inte uppkopplad

Laga mat i absid?

Jag börjar fundera om jag är en oaktsam dåre som ofta lagar mat i absiden. Jag fattar inte hur man skulle kunna göra på annat sätt på vinterturerna. Blåsigt och snöigt så känns det inte på kartan att jag kliver ur mitt tält för att göra frukost. Även sommartid sitter jag i absiden om vädret tvingar in mig.... finns det fler som går emot tesen att inte laga mat i absiden?

Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 06:55
brigas brigas är inte uppkopplad

Vi lagar i princip all mat i absiden,om det inte är riktigt behagligt,vindstilla etc.
Använder gaskök.
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:10
schiz schiz är inte uppkopplad

Jag har aldrig lagat mat i min absid, dock har jag bara ägt mitt tält i ett år, men var ute förra året med ihållande regn och vind i 36h och nog kändes det aningens trångt att fixa till ett brinnande kök i absiden. Dock använder jag spritkök och lågorna kan ibland bli ganska duktiga på att fara åt alla håll, kanske är bättre med gas eller multifuel?

Men det låter grymt mysigt att ligga i tältet och laga mat så jag har funderat på att göra det av den anledningen, plus att man läst om det i massa literatur. Nu har jag dock läst här på utsidan om det idiotiska med att "elda" i absiden och försöker nu spärra de "romantiska" tankarna om att göra det, utan endast i extrema nödfall skulle det vara aktuellt.
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:11
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Fox Visa inlägg
Jag börjar fundera om jag är en oaktsam dåre...
Japp du är en fullständigt oaktsam dåre. Fast du är inte ensam *L*
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:22
Bulingen Bulingen är inte uppkopplad

Frukosten tillagas alltid i absiden, kan då ligga kvar i sovsäcken till efter frukosten, skönt.
Övriga måltider tillagas ute om vädret inte är alltför busigt.
Sommartid använder jag gaskök, vintertid använder jag fortfarande mitt gamla Trangia med spritbrännare !!! Ja, jag vet att det inte är speciellt effektivt men det funkar att använda inne i absiden utan problem.
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:33
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Prova gärna att elda upp ett gammal tält om ni har något, det är ganska spektakulärt och det går mycket fort!
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:34
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Det brukar krävas håliduken innan funderingerna blir seriösa. Orsakssammanhang brukar kräva att barnet bränner sig först. Det trista i kråksången är att det gör mycket ont att ta bort smält nylon.
De flesta jag känner eldar friskt där det bestämt avråds från det.
Att man måste elda inne i tältet när vinterstormarna inte ger andra möjligheter tas som intäkt för allt annat myseldande.
Varför vill ni inte bära på eldtält då?
Alla köksbestyr med köket inne i tältet ökar risken för att man snabbt kan bli av med tältet, fast det visst ni väl redan.
I björnland upprättas köksplats minst 100 m från förläggningen.
Matspill är rätt skönt att ha utanför tältet.
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:44
Anders262 Anders262 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KLAGER Visa inlägg
Prova gärna att elda upp ett gammal tält om ni har något, det är ganska spektakulärt och det går mycket fort!
Testade att elda upp ett gammalt fjälltält. Trots att vi stänkt t-röd över det så vägrade det att ta fyr. Det enda som hände var att fläckarna med t-röd brann upp och smälte en del mindre hål i duken. Slutsats: -Alla tält är inte eldfängda.
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:49
tango tango är inte uppkopplad

Kolmonoxidrisk

Brandrisken är en fara som avhandlats. En annan är risken för syrebrist - särskilt kolmonoxid som är luktlös och gör att du tuppar av. Det finns flera trådar om detta redan och norska motsvarigheten til FOA har gjort en test av olika köks förmåga till kolmonoxid-priduktion som du också finner länkad i andra trådar här. Absiden kanske inte är så ventilerad som köket kräver och det blir varmt, du känner dig dåsig av värme och extra lätt att ofrivilligt somna in av syrebrist.

Jag kör inte gärna köket i absiden. Brinner tältet upp har jag inget tak längre och andas jag inte tillräckligt med syre så är jag inte jag länge till.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:52
K9FORCE K9FORCE är inte uppkopplad

Jag tycker frågan är väldig onyanserad.

Jag skulle nog dra mig för att laga mat i absiden till, t ex, ett MSR Hubba.
Däremot har jag utan betänkligheter lagat otaliga mål mat i absiden till mitt Akka.
4,5 kvm absid gör att det känns som att det finns tillräckligt med avstånd till tältduken.

Go tur!
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 08:10
fson fson är inte uppkopplad

Jag har inte ens vindskydd till köket, eftersom jag aldrig använder det utanför tältet..
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 08:40
Almgren Almgren är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
Brandrisken är en fara som avhandlats. En annan är risken för syrebrist - särskilt kolmonoxid som är luktlös och gör att du tuppar av. Det finns flera trådar om detta redan och norska motsvarigheten til FOA har gjort en test av olika köks förmåga till kolmonoxid-priduktion som du också finner länkad i andra trådar här. Absiden kanske inte är så ventilerad som köket kräver och det blir varmt, du känner dig dåsig av värme och extra lätt att ofrivilligt somna in av syrebrist.

Jag kör inte gärna köket i absiden. Brinner tältet upp har jag inget tak längre och andas jag inte tillräckligt med syre så är jag inte jag länge till.

/Patrik
Hur många har du läst om som har dött så så?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.